AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #1 Skrevet 14. mars 2013 Jeg spiser First Price laks ganske ofte i uken og lurer nå på om det ikke er noe sunt siden den er fra oppdrett? Anonym poster: dbcc3ac38b4bbcc2de075e3f28d094cb
Gjest Funky Punk Skrevet 14. mars 2013 #2 Skrevet 14. mars 2013 Tror da ikke den skal være noe mer usunn. Men om det er etisk riktig...nja... husk at mye fisk fiskes for å lage mat til oppdrettsfiskene. Det begynner å gå utover antallet annen fisk.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #3 Skrevet 14. mars 2013 Tror da ikke den skal være noe mer usunn. Men om det er etisk riktig...nja... husk at mye fisk fiskes for å lage mat til oppdrettsfiskene. Det begynner å gå utover antallet annen fisk. Jeg leste et sted at den inneholder mindre umettet fett enn villaks, og noe med at den kun er et sunnere alternativ enn grillet kylling. :/ Anonym poster: dbcc3ac38b4bbcc2de075e3f28d094cb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #4 Skrevet 14. mars 2013 Og når det gjelder om det er etisk riktig, så har jeg rett og slett ikke råd til å tenke slik. Jeg lever på stramt budjsett og prøver samtidig å legge på meg da jeg er undervektig, så billig laks er et kjært tillegg i kosten. Er dermed ikke sagt at jeg synes det er riktig med oppdrettslaks o.s.v. Har ikke satt meg særlig inn i den saken. Anonym poster: dbcc3ac38b4bbcc2de075e3f28d094cb
Silfen Skrevet 14. mars 2013 #5 Skrevet 14. mars 2013 Jeg er fullstendig klar over at det er billig med oppdrettslaks og at det er vanskelig å tenke etisk. Men for de som har råd: Det går 4-5 kilo villfisk til å lage pellets for å lage 1 kilo oppdrettsfisk. Den fisken er ikke nødvendigvis fisket av "vår" fisk. Neida. Norske selskaper har for eksempel kvoter i farvann utenfor Chile, for å ta ett eksempel. Der har lokale fiskere som har vært nødt til å fiske daglig for å overleve, gjerne ikke fått lov å fiske mer enn 1-2 dager pr uke, siden kvotene er solgt til selskap som betaler godt for de. Så ja, oppdrettsfisk er ikke bare bare. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 14. mars 2013 #6 Skrevet 14. mars 2013 Hvor stramt budsjett har du da ? Vi er to voksne her hjemme, og vi klarer oss fint på 2000.- pr mnd (også inkludert noe hygieneartikler osv) Lager stort sett all mat fra bunnen av gjør vi også
Guadaloupe Skrevet 14. mars 2013 #7 Skrevet 14. mars 2013 Oppdrettslaks kan gi økt risiko for diabetes sies det, fordi de fóres opp på fór med soyaolje http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Feilernart-laks-gir-deg-diabetes-7145251.html#.UUHknRdhVe 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #8 Skrevet 14. mars 2013 Hvor stramt budsjett har du da ? Vi er to voksne her hjemme, og vi klarer oss fint på 2000.- pr mnd (også inkludert noe hygieneartikler osv) Lager stort sett all mat fra bunnen av gjør vi også Irrelevant! Anonym poster: b53898c79f965ef072e7acca07a5525e
Gjest Funky Punk Skrevet 14. mars 2013 #9 Skrevet 14. mars 2013 Irrelevant! Anonym poster: b53898c79f965ef072e7acca07a5525e Egentlig ikke. Hun sier selv at hun er på et stramt budsjett og derfor ønsker å velge det billigste som ligger i frysedisken. Jeg prøver å finne ut hvor stramt det budsjettet er, for man kan faktisk f.eks velge et dyrere alternativ om man kanskje tenker litt annerledes. f.eks ved å ikke se på stykkpris, men kilopris og hvor mye man får for pengene.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #10 Skrevet 14. mars 2013 FirstPrice er ganske billig i kilopris da. Anonym poster: bf10a22fc4be78670b9b2ccb5deb3cdd
Berit Skrevet 14. mars 2013 #11 Skrevet 14. mars 2013 Det er blitt funnet mer tungmetaller i vill laks enn i oppdrettslaks, har jeg hørt.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #12 Skrevet 14. mars 2013 Egentlig ikke. Hun sier selv at hun er på et stramt budsjett og derfor ønsker å velge det billigste som ligger i frysedisken. Jeg prøver å finne ut hvor stramt det budsjettet er, for man kan faktisk f.eks velge et dyrere alternativ om man kanskje tenker litt annerledes. f.eks ved å ikke se på stykkpris, men kilopris og hvor mye man får for pengene. Irrelevant i den forstand at hun sier hun ikke har råd til å tenke etisk når hun handler. Om hun da skulle få noen 10'ere mer så regner jeg med at hun fortsatt hadde dårlig råd og sikkert heller kjøpt en sjokolade eller en melk ekstra, enn å bruke pengene på etisk handling. Anonym poster: b53898c79f965ef072e7acca07a5525e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #13 Skrevet 14. mars 2013 Leste litt mer og ser jo at man helst bør velge villaks. Mye tull med oppdrettslaksen. Men lurer på om jeg får råd til å bytte ut First Price med en dyrere variant. Som sagt prøver jeg å legge på meg, sunt og med en del sunt fett. Og for øyeblikket spiser jeg faktisk laks til middag hver dag av mangel på noe bedre alternativ da jeg dessverre ikke liker kyllingfilet noe særlig, og annet kjøtt blir dyrt i lengden pluss at det ikke er like sunt og har ikke så mye bra fett. Her er matbudsjettet mitt for en uke med stykkpris og antall foreløpig. Kom gjerne med innspill. Mellommåltid/Lunsj 7x Avocado 10 2x Hermetisert Annanas First Price 7 7x Kiwi 7 2x Fryste Blåbær 10 Rapsolje 13 (Holder lenge, så kjøpes ikke hver uke) 1x Eplejuice First Price 18 Frokost Grovbrød 27 7x Makrell i tomat 13 Majones 22 Middag 2x Laks First Price 36 2x Brokkoli 15 Gulrøtter First Price 11 Kveldsmat Havregryn 15 (?) Anonym poster: dbcc3ac38b4bbcc2de075e3f28d094cb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #14 Skrevet 14. mars 2013 Det ble ca. 452 til sammen fant jeg ut nå. Så har jo 50 kroner uka til rådighet. Anonym poster: dbcc3ac38b4bbcc2de075e3f28d094cb
Gjest Ciegus Skrevet 14. mars 2013 #15 Skrevet 14. mars 2013 Leste litt mer og ser jo at man helst bør velge villaks. Mye tull med oppdrettslaksen. Men lurer på om jeg får råd til å bytte ut First Price med en dyrere variant. En dyrere variant kan jo fortsatt være oppdrettslaks. Salmalaks er jo svindyrt, men det er fortsatt oppdrettslaks. Hvor får du tak i villaks?
Gjest Nanne70 Skrevet 15. mars 2013 #16 Skrevet 15. mars 2013 Jeg har helt mistet apetitten på oppdrettslaks. Har dere noengang sett hvordan det ser ut under mærene? Eller hvordan oppdrettslaks som har rømt og gått i garn ser ut? Den er så løs i muskulaturen at den begynner å gå i oppløsning ganske raskt. Personlig synes jeg den smaker ganske vondt også, og konsistensen er alt for bløt i forhold til hvordan jeg er vokst opp med at laks skal være. I tillegg inneholder oppdrettslaks visstnok mer omega-6 enn omega-3.
Silfen Skrevet 15. mars 2013 #17 Skrevet 15. mars 2013 Ser at det er noen som heter Friendship som har villaks i butikkene, men hvor?
Fim Skrevet 15. mars 2013 #18 Skrevet 15. mars 2013 Jeg så et tv-program for en stund siden - tror kanskje det kan ha vært FBI på nrk? Det var ihvertfall om oppdrettslaks, og de analyserte fettsammensetningen. Oppdrettslaksen var praktisk talt en grønnsak, fordi den var fóret opp nesten utelukkende på vegetabilsk fór. Det er nok ikke usunt eller farlig, men hvis man spiser denne fisken og regner det som en del av mengden fet fisk man bør spise, så blir man vel litt lurt. Og så er det jo bøtter og spann av miljøproblemer, som mange har påpekt. Jeg vil nok anbefale å spise mer vegetarisk (bønner o.l. er jo billig) slik at man har råd til å kjøpe litt bedre produkter når man først skal kjøpe kjøtt eller fisk. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. mars 2013 #19 Skrevet 15. mars 2013 Silfen og Fim kommer med mye fornuftig. Her er den FBI-episoden Fim tenker på - verdt å se - http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene Heller sjeldent fisk/kjøtt og av kvalitet, enn å bøtte i seg oppdrettslaks. Bønner og linser er godt og billig og fulle av proteiner f.eks. Egg er jo også bra. Bare pass på at det er økologiske egg. Det koster bare noen få øre mer per egg enn f.eks såkalt frittgående. Oppdrettslaksen er vel proppa full av "medisiner" også? De får vel noen runder med antibiotika og annet skummelt i seg? 4
Gjest Ciegus Skrevet 15. mars 2013 #20 Skrevet 15. mars 2013 Jeg spør igjen - hvor får man kjøpt villaks? Jeg har selv vokst opp med villaks på tallerkenen, men den var fisket av noen i familien. Nå som vi ikke bor rett ved en lakseelv er det plutselig ikke like tilgjengelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå