Gå til innhold

Hvor hygienisk er du med barna dine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etterå ha lest dette i dagens VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnehager/artikkel.php?artid=10101475 så lurer jeg litt.

Her vaskes det, barn er bakeriebomber. Håndvask skjer hele tiden og alltid før/etter måltider og vi har barna våre i en barnehage som er utrolig stenge på hygienen. Sur lukt av oppkast, svette, avføring gjør at barna ikke får komme inn i barnehagen og må hjem og vaske seg/skifte før de kan komme tilbake.

De ansatte sjekker barna for feber ol. om morgenen. Barna der er sjelden syke.

Anonym poster: 6797abf0147de8cc12b2457ceacd2e5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg så lei av barnehagesvertekampanjen tabloidene driver med for tiden. Er dette virkelig newsflash? Klart normal hygiene er viktig, og å overholde 48-timersregelen ved diare og den slags, men barn blir syke, uansett hvor fantastisk renslig man er.

• Liker 10
Gjest Violetta
Skrevet

Barn har da alltid blitt mye syk når de begynner i barnehagen. Når ble det en nyhet? Det er greit med hygiene, men man bør ikke bli hysterisk heller.

• Liker 1
Gjest WendyClear
Skrevet

Sjekker for feber hver morgen? På alle barn? :fnise:

Det må da bringe med seg mer smitte enn det begrenser.

• Liker 8
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg hadde reagert veldig dersom barnet mitt ble sjekket for feber hver morgen. Hvordan gjør de det? Om det er ved å legge en hånd på pannen, er det ikke særlig brukbart. Er det med termometer (uansett hvor på kroppen) synes jeg det er en invadering av barnas personlige sfære som er helt unødvendig å gjøre "bare fordi".

• Liker 17
Skrevet

For ikke å snakke om de minste som enda bruker flasker og tutkopper. De blir slengt vekk, og i neste øyeblikk finner en annen den...

Skrevet

Alle barnehager burde være friluftsbarnehager. Ut med ungene, hele året, da slipper man unna mye drit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke poenget at barna SKAL være syke da, for å bygge opp immunforsvaret sitt?

Tenk om barnet ditt på 13 år omtrent aldri har vært syk, men så får han svineinflensa. No hope.

Anonym poster: 45e84d7b6821bdc43fdce146d4c992d9

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

For ikke å snakke om de minste som enda bruker flasker og tutkopper. De blir slengt vekk, og i neste øyeblikk finner en annen den...

Dette tror jeg de fleste barnehager er veldig flinke til å passe på. I barnehagen til sønnen min er det ingen barn som bruker tutekopp under måltidene, til og med de aller minste får vanlige glass. Klarer de ikke få i seg noe da, får de vann av tutekopp etter måltidet under oppsyn av en voksen. Det er aldri tutekopper som blir slengt vekk. Flasker har vel ingenting i en barnehage å gjøre annet enn under spesielle forhold.

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i en barnehage der man ga barna antibac før alle måtid, og også var nøye på å "sprite" alle dørhåndtak, håndvasker, bord og leker. Dette kom i stand under svineinfluensaen, fordi ett barn og enkelte foreldre var smittet, og det ga bare positive resultater!

Anonym poster: 1e002490769f5db9d8777d037f22e1c0

Skrevet

Dette tror jeg de fleste barnehager er veldig flinke til å passe på. I barnehagen til sønnen min er det ingen barn som bruker tutekopp under måltidene, til og med de aller minste får vanlige glass. Klarer de ikke få i seg noe da, får de vann av tutekopp etter måltidet under oppsyn av en voksen. Det er aldri tutekopper som blir slengt vekk. Flasker har vel ingenting i en barnehage å gjøre annet enn under spesielle forhold.

Nå er det riktignok en stund siden jeg hadde småbarn, men dengang fløt det av flasker, tutkopper og tilogmed smokker. De grep jo selvsagt det som lå nærmest.

Men 1-åringene putter vel det meste i munnen f.eks klosser og slikt...

Gjest Riskjeks
Skrevet

Oi, blir barn syke i barnehage???

:ironi:

Sånn er det bare, ikke mye å gjøre med det. Synes ikke man skal bli hysterisk for bakterier heller.

Mine egne unger har for øvrig vært svært sjeldent syke selv om de har gått i barnehage. Mulig de har gått i en ekstremt hygienisk barnehage :P

Skrevet

Jeg ser at jeg glemte å svare på selve spørsmålet ... jeg vil kalle meg selv "renslig nok". Ikke veldig opptatt av hygiene, men vasker det som trengs og barnet er, om ikke akkurat gullende rent bestandig, hel og ren i klærne. Vasker ansikt, hender og "stump" 2 ganger daglig og oftere ved behov. Håret en gang i uken.

Gjest ei mor
Skrevet

Normalt renhold både av barn og hjem her, og de gikk i en barnehage med normalt renhold. Ungene var veldig lite syke, en forkjølelse i ny og ne må man regne med men det var ikke mange sykedagene som ble brukt på dem. Min datter fikk svineinfluensa, hun døde ikke selv om hun knapt nok hadde vært syk før den tid. Det er ikke så svart/hvitt.

Gjest Sunheart
Skrevet (endret)

Barn bygger opp immunforsvaret sitt ved å være syke. Overhysteri angående bakterier er ikke bra. Normal hygiene holder i massevis.

En unge som blir holdt vekke fra alt av bakterier og blir vasket for ofte, vil ikke utvikle et normalt immunforsvar og vil til stadighet bli syk for minste lille bakterie.

Endret av Sunheart
AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg liker ikke helt trenden vi går mot altså. Spriting, desinfisering, vasking i tide og utide, ikke ta på ditten, ikke vær borti datten og iiiiik: bakterier! Fortsetter vi denne trenden er jeg redd vi kommer til å ende opp med å ødelegge vår normale bakterieflora alle mann og kommende generasjoner vil ende opp til å bli mye dårligere rustet mot sykdom når de skulle finne på å inntreffe. Vil heller være forkjølet noen ganger i året enn å risikere å dø av en influensa altså. Misforstå meg rett: man skal holde det rent, vaske hender før mat og slikt, spriting kan være greit under epidemier (men selvfølgelig er det greit at personalet spriter hendene etter bleieskift) , men la oss ikke bli hysteriske!

Her i huset vasker vi hendene før vi skal være i kontakt med mat, etter toalettbesøk selvfølgelig og når man har fått noe på hendene. Er også litt nøyen på vasking av kjøpte frukt og bær, men er hun ute og leker og vil plukke rips av busken vasker vi hverken bær eller hender. Desonfisering og antibac syns jeg ikke hører hjemme i et privat hjem.

Hilsen en sykepleier som er ganske så bevisst på hygiene både på godt og vondt

Anonym poster: e3da382d0280eaa175204518836010b6

• Liker 6
Skrevet

Uff, jeg liker ikke helt trenden vi går mot altså. Spriting, desinfisering, vasking i tide og utide, ikke ta på ditten, ikke vær borti datten og iiiiik: bakterier! Fortsetter vi denne trenden er jeg redd vi kommer til å ende opp med å ødelegge vår normale bakterieflora alle mann og kommende generasjoner vil ende opp til å bli mye dårligere rustet mot sykdom når de skulle finne på å inntreffe. Vil heller være forkjølet noen ganger i året enn å risikere å dø av en influensa altså. Misforstå meg rett: man skal holde det rent, vaske hender før mat og slikt, spriting kan være greit under epidemier (men selvfølgelig er det greit at personalet spriter hendene etter bleieskift) , men la oss ikke bli hysteriske!

Her i huset vasker vi hendene før vi skal være i kontakt med mat, etter toalettbesøk selvfølgelig og når man har fått noe på hendene. Er også litt nøyen på vasking av kjøpte frukt og bær, men er hun ute og leker og vil plukke rips av busken vasker vi hverken bær eller hender. Desonfisering og antibac syns jeg ikke hører hjemme i et privat hjem.

Hilsen en sykepleier som er ganske så bevisst på hygiene både på godt og vondt

Anonym poster: e3da382d0280eaa175204518836010b6

Enig med deg!!

Min kar på 5 år hadde endel forkjølelser, snørring og slikt det første året i barnehagen, men nå har det stabilisert seg, og han er sjeldent syk (bank i bordet!) Normalt, sunt bondevett mht hygiene tror jeg er den gylne middelvei.

Som jeg svarte en venninne som var førstegangsmamma og var en smule "over the top" mht vasking, koking av klær og leker (jøss....) og som spurte meg om hun virkelig var så "ille"; det første barnet desifinsierer man - de neste tørkes det bare støv av ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...