Gå til innhold

sosionom-utdanning i Oslo. Står mellom HIOA eller diakonhjemmet. Hvorfor bør jeg velge det ene foran det andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har den utdannelsen, så har ingen med erfaring fra noen av studiestedene å spørre.

Er diakonhjemmet lagt opp til å inkorporere kristendom i studiene, eller er det som hvilken som helst høyskole. Jeg er ikke kristen og er ikke interessert heller. HIOA er litt vinkla mot storbyproblematikk, men jeg bor på et tettsted et stykke utenfor og tror ikke jeg vil jobbe i Oslo etter endt utdannelse heller.

noen med gode tips?

fordelen med diakonhjemmet er at de tilbyr også deltidsstudiet, det lokker litt siden mannen min allerede pendler til Oslo og vi har to små barn. Men, så er det kjekt å bare bli ferdig med det fortest mulig også.

Anonym poster: d922f18c40b72795cc443fae312efebd

Gjest loren
Skrevet

Jeg går deltidsstudiet på DHS.

Eneste vi har hatt av noe som ligner kristent innhold er sjelesorg som en del av kommunikasjonsfaget. Det er også andakt hver dag i kapellet, men det er valgfritt å delta på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler Diakonhjemmet høgskole! Hørt mye positivt om sosionomlinja der :) Går selv på HiOA. Helt greit der, men ikke noe skole jeg vil anbefale videre.

Anonym poster: 90882ab70ef38a5441d755c3b7aae33e

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Har jo enda litt tid på å bestemme meg, men veldig kjekt å høre litt hva andre synes om studiestedene.

TS

Anonym poster: 1d54ba760fb16f2dee4259dff0789565

Gjest loren
Skrevet

Jeg anbefaler DHS, deltidsutdanningen er lagt opp kjempefint i ft å jobbe ved siden av og ha familie (jeg er alene med barn).

Heltidsstudiet hører jeg også mye bra om, og hører mange anbefaler det over HIOA. Men, jeg vil egentlig ikke uttale meg om HIOA siden jeg ikke har gått der.

Noen fine ting ved DHS:

- Tilgjengelige forelesere/kontaktpersoner

- Gode eksterne forelesere

- Nytt og godt bibliotek/læringssenter

- Engasjerte ansatte

- Små kull, man forsvinner ikke i mengden (vi er nå ca 30 i min klasse)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ligger Diakonhjemmet ca? (jeg er ikke kjempegodt kjent i Oslo) Er det f.eks i gangavstand fra sentrum eller noen av de store knutepunktene, altså kollektivt? Går kun buss fra der jeg bor, går trasèen fra Lysaker, Skøyen, Nationaltheateret, St.Olavsgate og busstasjonen. Kan også ta hurtigbåt til A.brygge.

Jeg kommer meg lett til HIOA til fots fra den bussen, det betyr også litt, siden jeg sparer tid på å slippe å bytte til annen buss, trikk, bane o.l Men hva med diakonhjemmet?

Gjest loren
Skrevet

Hvor ligger Diakonhjemmet ca? (jeg er ikke kjempegodt kjent i Oslo) Er det f.eks i gangavstand fra sentrum eller noen av de store knutepunktene, altså kollektivt? Går kun buss fra der jeg bor, går trasèen fra Lysaker, Skøyen, Nationaltheateret, St.Olavsgate og busstasjonen. Kan også ta hurtigbåt til A.brygge.

Jeg kommer meg lett til HIOA til fots fra den bussen, det betyr også litt, siden jeg sparer tid på å slippe å bytte til annen buss, trikk, bane o.l Men hva med diakonhjemmet?

Diakonhjemmet ligger på Vinderen, så det er et stykke å gå fra punktene du nevner, men om bussen din går til National kan du f.eks ta banen enten til Majorstua og gå derfra (10 minutter), eller bane nr 1 til Frøen eller Borgen som er de nærmeste (2-4 minutter å gå).

Du kan jo sjekke med Ruter til Diakonveien 14 / 16 som er adressen :)

Skrevet

Jeg anbefaler Diakonhjemmet høgskole! Hørt mye positivt om sosionomlinja der :) Går selv på HiOA. Helt greit der, men ikke noe skole jeg vil anbefale videre.

Anonym poster: 90882ab70ef38a5441d755c3b7aae33e

Kan du skrive en PM til meg? Jeg vil gjerne høre litt mer om dine erfaringer med HiO! Har ikke fått snakket med noen som har gått sosionom der, kun folk som har gått på DHS :) Og jeg skal velge nå til høsten. Håper å høre fra deg! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Skriv det gjerne i tråden, noen, ser det er en del her på KG som har lyst å søke sosionom i Oslo nå :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...