Gå til innhold

Pepperspray mot bjørn - våpentillatelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I sommer har jeg tenkt meg på tur til et sted i Norge hvor det finnes bjørn. Jeg har tenkt til å sove ute, og hadde synes det hadde vært litt betryggende med et "våpen" mot en evt bjørn. Da tenker jeg altså på pepperspray, som regnes som et våpen i Norge. Dermed må jeg ha våpentillatelse for å ha det! Men er det god nok grunn at jeg skal bruke den som beskyttelse mot bjørn i villmark?

Anonym poster: 1ea75d5d15c2c9aba4b6070f696d62be

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Svalbard er det i alle fall ganske lett å få leid våpen. Vet ikke hvordan dette er på fastlandet.

Skrevet

Her på fastlandet må man bare glemme alt om våpen til selvforsvar, selv mot rovdyr. En signalpenn med knallskudd (får i sportsbutikker) er lovlig, men ikke pepperspray. Mulig en slik "tåkelur på boks" (en boks som ser ut som en sprayboks påmontert et plastfløyte. Veldig kraftig lyd som kan skremme selv kemneren til fjells!) som man får kjøpt hos butikker med båtutstyr kan hjelpe med å skremme bort en bjørn, men jeg er usikker. På nettet finner man mange gode råd for hvordan man opptrer i bjørneområder, og hvordan man skal takle et bjørnemøte. Dersom man opptrer med fornuft er det liten sjanse for å bli angrepet. Isbjørnen er en ren kjøtteter, og derfor mye farligere enn vår vanlige brunbjørn. Derfor er det lov med skytevåpen til forsvar mot bjørn på Svalbard.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Det er såpass vanskelig å få våpentillatelse for pepperspray ja. Hehe! Er på fastlandet det er snakk om!

Godt å høre at det er liten sannsynlighet for å bli angrepet av brunbjørn. Men det hadde likevel vært betryggende å hatt pepperspray.

Vet noen om alternativene til pepperspray, som er lovlige i Norge, funker like godt mot bjørn?

Skrevet

Vet noen om alternativene til pepperspray, som er lovlige i Norge, funker like godt mot bjørn?

Selvsagt gjør det ikke det, dette siden virkningen er enda mindre enn ved bruk av pepperspray, som er enda svakere enn bjørnespray.

AnonymBruker
Skrevet

Mente egentlig om de funker på bjørn, ikke om de er like effektive som pepperspray.

Visste ikke at det var noe eget som het bjørnespray. Er denne lovlig i Norge da?

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har en backup-plan, så kan du banne på at en nysgjerrig bjørn blir agressiv og frustrert dersom du bruker pepperspray på den. Like god plan som å skadeskyte en bjørn for å holde den unna...

Ville heller gått for noe som smeller og lager mye lyd.

Anonym poster: cfd4b7efe2cab3721a99be7f24b19264

Skrevet

Mente egentlig om de funker på bjørn.

Nei, det gjør de ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har en backup-plan, så kan du banne på at en nysgjerrig bjørn blir agressiv og frustrert dersom du bruker pepperspray på den. Like god plan som å skadeskyte en bjørn for å holde den unna...

Ville heller gått for noe som smeller og lager mye lyd.

Virkelig. For jeg leste nemlig en artikkel angående bruk av pepperspray, og at dette kunne forhindre bjørneangrep i ganske stor grad. Og den var effektiv i de tilfellene der den var brukt.

Dette gjaldt da Svalbard og isbjørn, ikke brunbjørn.

Anonym poster: b8b2a16697b0cc85a74c9c10aa130fca

Skrevet

Virkelig. For jeg leste nemlig en artikkel angående bruk av pepperspray, og at dette kunne forhindre bjørneangrep i ganske stor grad. Og den var effektiv i de tilfellene der den var brukt.

Pepperspray er like ulovlig som bjørnespray i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjaldt da Svalbard og isbjørn, ikke brunbjørn.

Anonym poster: b8b2a16697b0cc85a74c9c10aa130fca

Jøss, ser ut til at det er riktig. Leste nå at flere forsøk på både brunbjørn og isbjørn og det viste seg at det forhindret angrep, men står ikke noe om skinnangrep og virkelige angrep. Trodde virkelig de ville bli agressive. Kom over en artikkel der det blir nevnt at det ble lovlig i 2009. For min del ville jeg blitt glad bare jeg hadde sett en bjørn, men pepperspray er jo en ekstra trygghet dersom du hører det romstere utenfor teltet på natta. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...