AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #1 Skrevet 14. mars 2013 Hei, jeg har nå satt opp en kostholdsplan der jeg prøver å få i meg mest mulig proteiner og grønnsaker. Jeg trenger tips til hvordan jeg kan få inn flere proteiner her, samt deres mening om dette virker som ett godt sammensatt kosthold, der jeg får i meg alle næringsstoffer som jeg har behov for. Legg merke til at jeg ikke slanker meg og har ingen ønske om å gå ned i vekt eller opp. Frokost: To små skiver spelt brød med mye korn med kyllingpålegg/mager kremost. ELLER: en halv boks cottage cheese med eple og kanel. ELLER omelett av to egg, paprika, løk og tomat og en skive med ekstra grovt brød. Lunsj: Fullkornspasta med feta, oliven, tomat, pesto, paprika og agurk. ELLER: kylling salat: kylling, paprika, tomat, agurk, salatblader. ELLER: kylling med grønnsaker(kokte) ELLER: fullkornsbagett med kylling, paprika, agurk og litt lett majones. ELLER: to skiver grovt brød med karbonade og salat. Middag: Rent kjøtt/fisk som er kokt/stekt/ med masse grønnsaker litt ris eller pasta. Eller: Kyllinggryte eller andre gryte retter med fullkorns rundstykke. I helgene: grillet kylling med ris og grønnsaker/salat, Taco uten ost og med lettrømme, lasagne med salat, av og til hjemmelaget pizza. Jeg spiser ikke farseprodukter og bruker kun karbonadedeig hvis jeg skal ha kjøttkaker, karbonader eller lignende. Jeg spiser heller ikke godteri, sjokolade eller potetgull, men unner meg ett kakestykke i ny og ne. Dette er kun fordi jeg ikke like søtsaker, er veldig glad i brus, drikker det til middagene i helgene. Drikker ca. 1/2 liter brus i løpet av en uke, da drikker jeg vanlig brus ikke lett. Drikker forøvrig kaffe med melk og sukker flere ganger i uka, da fra kaffemaskin. Virker dette som ett greit kosthold i forhold til det man skal få i seg i løpet av en dag? Er redd for å ikke få i meg nok næring i form av mat, er vokst opp i et hjem der kostholdet ikke var optimalt, dette merket jeg i løpet av oppvoksten, da jeg ofte hadde mangel på enkelte vitaminer og næringsstoffer. Jeg er normal i forhold til BMI og har ikke ønske om å gå ned i vekt. Er lite aktiv i løpet av dagen, har stillesittende kontorjobb, men går en halvtimes tur i rask gange ca. fem ganger i uka. Spiser foresten sjeldent kveldsmat, da jeg spiser middag relativt seint, om jeg skal ha noe til kvelds blir det som regel frukt eller litt varm melk med honning rett før jeg legger meg. Dette ble veldig langt og rotete, håper noen tar seg bryet og svarer. Anonym poster: 271261a9cad9df9151e866095cd78c16
Gjest Vinglepetra Skrevet 14. mars 2013 #2 Skrevet 14. mars 2013 Det ser bra ut! Jeg synes det er godt sammensatt, med både proteiner, langsomme karbohydrater og mye frukt og grønt. Kunne kanskje ha kuttet ut maskinkaffe med sukker flere ganger i uka, og byttet det ut med vanlig kaffe evt. kaffe uten sukker, men siden du sjeldent spiser godteri og andre søtsaker er det vel greit.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #3 Skrevet 15. mars 2013 Dytte Anonym poster: 271261a9cad9df9151e866095cd78c16
Gjest made4u Skrevet 15. mars 2013 #4 Skrevet 15. mars 2013 Veldig greit kosthold og det hele virker gjennomtenkt, fører dette til at du får i deg for lite energi så kan du unne deg nær sagt hva som helst i visshet om at kostholdet ditt er langt sunnere enn gjennomsnittet. Om du så unner deg usunt så vil du fortsatt spise sunt, men anbefaler heller at du øker inntaket med sunne og kaloririke matvaner om du får i deg for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå