Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 23, til jul fikk samboeren min og jeg langrennsski, staver og sko.

Ingen av oss har stått på ski siden vi gikk på ungdomsskolen, og er egentlig helt grønne på dette med klær. Vi må kjøpe alt, og vi har spart opp Penger til tøy.

Det skal bli -10 og sol der vi skal gå, og da jeg var på xxl i går for å finne tøy fikk jeg skikkelig dårlig service, hun som jobbet der visste ikke så mye om vintersportsklær.

Hva bør jeg ha på meg.? Jeg kjøpte en vindtett skidress (http://www.xxl.no/Root/Sportsklær/Klær-som-passer-til/Langrenn/Suit-Movatn%2C-skidress-dame/p/1075042_1_Style) og skjønner at jeg må ha ull og flere lag under, men hva?

Jeg trodde superundertøy og ullundertøy var det samme, men det var visst noe regler på når dette skulle brukes også.

Hva bruker dere? Og hva ville dere tatt med på en tur i høyfjellssola i -10?

Anonym poster: 33c4d5ae6d09f6306f357a3e67946f33

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Jeg ville hatt på meg superundertøy, varm skibukse og en ytterjakke, pannebånd, hansker og ullsokker.

Og ekstrasokker og en ullgenser i sekken.

Skrevet (endret)

Jeg bruker ullundertøy innerst, deretter har jeg ei fleecejakke under den vindtette jakka. Under den vindtette buksa så har jeg bare ullstilings hvis det ikke er så kaldt, er det innmari kaldt så har jeg en fleecetights mellom ullstilongsen og vindbuksa. Ville ha droppet superundertøy. Ull er bedre da det puster og regulerer tempraturen. Blir du svett og våt så vil du ikke fryse.

På beina bruker jeg de tykkeste ullvangsokkene. Bruker og krage fra ullvang, lue eller pannebånd og vindtette hansker.

Ta med ekstra sokker i sekken:)

Husk solkrem og gjerne sunblock på nese, kinn og lepper. Og solbriller så du ikke blir snøblind:)

Endret av maya76
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg bruker ullundertøy innerst, deretter har jeg ei fleecejakke under den vindtette jakka. Under den vindtette buksa så har jeg bare ullstilings hvis det ikke er så kaldt, er det innmari kaldt så har jeg en fleecetights mellom ullstilongsen og vindbuksa. Ville ha droppet superundertøy. Ull er bedre da det puster og regulerer tempraturen. Blir du svett og våt så vil du ikke fryse.

På beina bruker jeg de tykkeste ullvangsokkene. Bruker og krage fra ullvang, lue eller pannebånd og vindtette hansker.

Ta med ekstra sokker i sekken:)

Husk solkrem og gjerne sunblock på nese, kinn og lepper. Og solbriller så du ikke blir snøblind:)

Smelter du ikke bort om du har ull, fleece OG jakke? Det er jo faktisk langrenn... Superundertøy puster foresten minst like bra som ull, men det varmer ikke sånn. Jeg ville gått for et lag tykt ullundertøy under, og så heller tatt med en ekstra genser. Og buff, tykke skihansker og lue/pannebånd :)

Skrevet (endret)

Smelter du ikke bort om du har ull, fleece OG jakke? Det er jo faktisk langrenn... Superundertøy puster foresten minst like bra som ull, men det varmer ikke sånn. Jeg ville gått for et lag tykt ullundertøy under, og så heller tatt med en ekstra genser. Og buff, tykke skihansker og lue/pannebånd :)

Det kommer an på vinden:) Hvis det bare er kaldt, men opphold og lite vind så har jeg bare ullunderskjorte og fleecejakke (og vindjakke i sekken). Det jeg foretrekker med ull innerst er at det varmer og puster. Blir jeg svett så fryser jeg ikke sånn som jeg gjør med superundertøy.

(jeg går bare på bortoverski, har prøvd slalom og trodde min siste time var kommet..)

Endret av maya76
Gjest Skogmann
Skrevet

Generell regel; Er det svinkaldt og kanskje vind så er det ULL all the way. Ullsokker, ullstilongs (merino), ullboxer, ulltrøye. Over har man fleece eller ull og utenpå en vindjakke (gjerne med lufteluker under armene).

Er det mindre kaldt, men ikke helt påskevær, så kan du gå for superundertøy underst. Ullsokker gjelder uansett temperatur. Om du skal ha noe over superundertøyet annet enn skijakka (type swix eller dæhlie) må du nesten bedømme selv. Skal du gå fort og kort eller sakte og langt? Hvordan er formen? Svetter du mye? Blåser det? Kan du veien? Har du med deg sekk?

Skrevet

Generell regel; Er det svinkaldt og kanskje vind så er det ULL all the way. Ullsokker, ullstilongs (merino), ullboxer, ulltrøye. Over har man fleece eller ull og utenpå en vindjakke (gjerne med lufteluker under armene).

Er det mindre kaldt, men ikke helt påskevær, så kan du gå for superundertøy underst. Ullsokker gjelder uansett temperatur. Om du skal ha noe over superundertøyet annet enn skijakka (type swix eller dæhlie) må du nesten bedømme selv. Skal du gå fort og kort eller sakte og langt? Hvordan er formen? Svetter du mye? Blåser det? Kan du veien? Har du med deg sekk?

Jeg har en ting for å ha ull innerst, og heller ha med ekstra tøy i sekken (har ikke alle med sekk på langrennstur??) Ull er gull, puster, holder varmen og blir ikke klamt:)

Gjest Skogmann
Skrevet

Superundertøy kan være direkte livsfarlig om man har skikkelig uflaks. Husker jeg gikk meg bort på fjellet en gang. Det begynte å skumre og jeg dro på skikkelig for å komme tilbake før mørket, men det rakk jeg ikke. Var svett som faen og det ble fort mye kaldere da sola hadde gått ned. Superundertøyet var ikke mye supert og føltes ut som om jeg var bekledd i en våt klut fra topp til tå. Heldigvis kom jeg på at jeg hadde kompass på klokka, og valgte riktig løype den siste biten. Tilsvarende tur med ull har jeg også vært på, og selv om det også ble kaldt på slutten, så var det en annen liga. Ble sengeliggende i flere dager etter den første turen, hehe.

• Liker 2
Gjest Skogmann
Skrevet

Jeg har en ting for å ha ull innerst, og heller ha med ekstra tøy i sekken (har ikke alle med sekk på langrennstur??) Ull er gull, puster, holder varmen og blir ikke klamt:)

Ja, jeg bruker ALLTID ull..(noe man kanskje kan ha forståelse for om man leser innlegget mitt over), men jeg ser nytteverdien av superundertøy under visse forhold også. For min del så liker jeg rett og slett bare følelsen av ull bedre. Det kjennes bedre ut mot kroppen når det blir vått.

Skal jeg på langtur med sekk så er man jo selvfølgelig mer fleksibel. Gitt at det er vintertemp og ikke superpåske, så starter jeg også alltid med ull under swixjakke/bukse. Har med diger fleece/ullgenser og vindjakke, samt lue, ullhansker og ekstra par sokker, fyrstikker, lighter, firstaid kit, kompass, vann, opptenningsbrikket og sjokoladelager. Men så er jeg doomsdayprepper også da :)

Skrevet

Ja, jeg bruker ALLTID ull..(noe man kanskje kan ha forståelse for om man leser innlegget mitt over), men jeg ser nytteverdien av superundertøy under visse forhold også. For min del så liker jeg rett og slett bare følelsen av ull bedre. Det kjennes bedre ut mot kroppen når det blir vått.

Skal jeg på langtur med sekk så er man jo selvfølgelig mer fleksibel. Gitt at det er vintertemp og ikke superpåske, så starter jeg også alltid med ull under swixjakke/bukse. Har med diger fleece/ullgenser og vindjakke, samt lue, ullhansker og ekstra par sokker, fyrstikker, lighter, firstaid kit, kompass, vann, opptenningsbrikket og sjokoladelager. Men så er jeg doomsdayprepper også da :)

Jeg er ute på tur uansett vær og vind. Bruker alltid ull innerst; ullbh (har ei søster som var i forsvaret, så fikk ullbher av henne), ullboxer, stilongs og skjorte.

Er det bitende kaldt og vind så tar jeg på fleece utenpå ulltøyet, deretter ei vindtett bukse og jakke. Bruk

er og krage og lue, pluss vindtette votter og lue eller pannebånd.

Har alltid med sekk, så har ekstra skift og kan putte jakka der hvis det blir for varmt:)

Skrevet

Jeg liker ull best:) Har en liknende dress som du har, men tror kanskje jakken min er litt tynnere.. Jeg har ullstilongs, ulltrøye og en genser (tykk om det er kaldt, tynn om det er varmt) under. Tynne ullsokker i støvlene, to lag om det er skikkelig kaldt. Bruker skihansker til og buff i halsen + pannebånd. Blir generelt ganske varm når jeg går på ski selv om jeg ikke går så fort så det holder for meg med disse klærne.. Ta gjerne med ekstra genser hvis dere skal sette dere ned, man blir fort kald om man sitter ute i -10 selv om det er sol.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du har fått gode råd over. Superundertøy er for varme dager og når du skal trene hardt, noe jeg ikke ser for meg at du skal med det første.

Compeed gnagsårstift er gull før tur - fås på apoteket.

Anonym poster: 358f60345174b6c7bf3de43677c37908

• Liker 1
Gjest Skogmann
Skrevet

Jeg synes du har fått gode råd over. Superundertøy er for varme dager og når du skal trene hardt, noe jeg ikke ser for meg at du skal med det første.

Compeed gnagsårstift er gull før tur - fås på apoteket.

Anonym poster: 358f60345174b6c7bf3de43677c37908

Ja, det er vel egentlig regel nummer 1 for den uerfarne. Etterhvert gjør man seg egne erfaringer ut i fra nivå, svetting, værforhold, lengde på turen osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...