Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det teit å bruke uttrykk som det når man er ateist? Fordi vi ateister tror jo ikke på Helvete, så da blir det jo litt som å si dra til ingenstedsland? Og hva med "oh my god"?

Anonym poster: 21abbe096e71cc08705f8067da13c919

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er meningsløse uttrykk for ateister. Likevel er det ingen som prater mer om gud, himmel og helvete enn nettopp ateister. Ironisk nok.

Anonym poster: 3863700f0e428f39c88d60cefdba6e21

• Liker 2
Skrevet

Er det teit å bruke uttrykk som det når man er ateist? Fordi vi ateister tror jo ikke på Helvete, så da blir det jo litt som å si dra til ingenstedsland? Og hva med "oh my god"?

Anonym poster: 21abbe096e71cc08705f8067da13c919

Ikke teit kanskje, fordi jeg tror mange ikke er bevisst det i det daglige språket.

Men jeg er ateist, og har bevisst gått inn for å ikke si "herregud", "takk gud", "gud vet" eller at "ting går til helvete" osv.

Men at disse uttrykkene er meningsløse for ateister er jeg ikke enig i. Vi er jo omgitt med mennesker som til enhver tid bruker dem og legger et ganske likt innhold i dem. De er jo ikke uten mening, bare uten den religiøse meningen som de opprinnelig hadde, eller har for religiøse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker mye "herregud" og "jesus"

Dra til helvete bruker jeg ikke, ikke fordi jeg er veldig kristen og sånn, men synes uansett ikke det er en veldig fin ting å si til noen. Samme med "gå og heng deg" osv

Men tviler uansett sterkt på at de som sier det, virkelig MENER det.

Er det ikke uansett en ganske vanlig ting å si? Tror ikke folk legger mye i de orda

AnonymBruker
Skrevet

Men (nesten?) alle banneord er jo en religiøs mening bak! Jævla, fanden, satan, helvete, osv

Anonym poster: 4ef3092a03e5807190d642076a76a9b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meningen er jo den samme uansett om man er religiøs eller ateist. "Dra til helvete" trenger ikke å tolkes som "jeg ønsker at du reiser til Helvete, den evige sjøen av ild og svovel skapt av Gud (som altså finnes)", så A4 er ikke språkbruken vår. Ord og uttrykk har ofte opphav i gamle mytologier, være det norrønn mytologi eller kristendommen - at man bruker uttrykket betyr ikke at man tror på den opprinnelige betydningen av det.

Anonym poster: cf4a73e94bbd67c48fae32ac4845b305

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med ateister som stadig sier "hoper h*n brenner i helvete" om mordere?

Hører det stadig vekk.

Anonym poster: 3f2002ee8ac171547e5941f5e3313d09

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvilket banneord er ikke religiøst? Mener du de skal finne på sitt eget? Det er ikke like effektivt. Det mest brukte banneordet er faen. Det brukes som et uttrykk for sinne verden over, men er religiøst.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Skrevet

Min far hadde lite sansen for banning med rot i kristendom. Han sa at hvis man ikke tror er det ingen vist i å påkalle Gud eller djevelen, og hvis man tror vil man holde seg unna å påkalle makter uten å mene noe med det. Jeg synes dette var et bra argument for å holde seg unna banning. Min far var kristen, og det samme er jeg.

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg vil banne, så banner jeg. Gir da fullstendig beng i bakgrunnen til ordene - herregud, det være mer komplisert enn det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg vil banne, så banner jeg. Gir da fullstendig beng i bakgrunnen til ordene - herregud, det være mer komplisert enn det?

Nettopp, jeg er hverken kristen eller satanist, men av og til glipper det ut "SATAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" når jeg er råforbanna.

Anonym poster: 01223f2328de656518641b51a01da23d

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket banneord er ikke religiøst?

Rakker'n, Søren, skitt au, fy flate, spør du en nordlending kan vedkommende sikkert en hel ordbok med gloser som ikke er religiøse.

AnonymBruker
Skrevet

Hører det stadig vekk.

Da er vedkommende ikke en ateist. Det er jo som å si at man håper at han blir frelst av Jesus og hevde at man er ateist.

Skrevet

Da er vedkommende ikke en ateist. Det er jo som å si at man håper at han blir frelst av Jesus og hevde at man er ateist.

Nei h*n roper på satan :P

Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg sier ikke dra til helvete, jeg sier fuck deg din støgge motherfucker,

• Liker 2
Skrevet

Rakker'n, Søren, skitt au, fy flate, spør du en nordlending kan vedkommende sikkert en hel ordbok med gloser som ikke er religiøse.

Søren er faktisk en omskriving av det gamle "søtten" = Satan ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hører det stadig vekk.

Tror også dette blir en talemåte, noe som "skulle ønske det var et helvete for ham/henne å brenne i", eller "hvis det finnes et helvete, håper jeg h*n havner der". Hørte Christopher Hitchens si noe slikt i et intervju, om en han hadde sterk forakt for: "I think it's too bad there isn't a Hell for him to go to." Det er fortsatt en uttrykksmåte som ikke må tolkes helt bokstavlig.

Anonym poster: cf4a73e94bbd67c48fae32ac4845b305

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel slik at det finnes en god del krisne som ikke tror på et helvete... Helvete er vel for både mange kristne og "oss andre" bare et veldig stygt ord evt. et sted med smertefull evig lidelse.

Nå er dessuten ordet helvete et norrønt ord som kommer fra ordet "hel" dødsriket og "viti" straff

Anonym poster: 835addc81ee0f474cdab638136807d48

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er det vel slik at det finnes en god del krisne som ikke tror på et helvete... Helvete er vel for både mange kristne og "oss andre" bare et veldig stygt ord evt. et sted med smertefull evig lidelse.

Nå er dessuten ordet helvete et norrønt ord som kommer fra ordet "hel" dødsriket og "viti" straff

Anonym poster: 835addc81ee0f474cdab638136807d48

Og dessuten var det kaldt og utrivelig der. Hels straff var evig tåke og regn, gloom and doom, for dem som var feige eller sviktet i kamp. Ekte berserker, derimot, som ikke fryktet døden, og slåss til siste slutt, kunne se fram til en evighet i gudenes gildesal, med sterk mjød, steikt gris, slåssing og heite skjoldmøyer, og ellers alt som gjør livet (eller døden) verdt å leve.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det var slik det kom inn fra barnsben av. Vi lærer av folk rundt oss og tar etter så fort vi skjønner at det har en effekt, først for folk rundt oss; småunger skal ikke banne! Dermed ble det jo veldig interessant å skyve på grensene (snakker for meg selv nå) og etterhvert la jeg trykk og mening bak utbruddene; jeg fikk til å banne som en voksen - ja som en skikkelig bryggesjauer! Effekten var formidabel! :nigo:

Ingenting er som å banne riktig godt når en må ha noe ut og det ikke har noen virkning å si faderullan!

...men hva er egentlig banneord? For folk i Japan betyr det ingenting at vi roper og påkaller hist eller pist. De forstår ikke ordene. Altså er banning egentlig bare tilfeldig sammensatte bokstaver som betyr noe for folk som snakker samme språket og ingenting mere. Det ligger neppe noen stygg makt bak oss, som gnir seg i hendene hver gang vi banner.

Det der med å lire av seg noe på engelsk, når en faktisk er norsk; hvorfor er det så populært?

Der er det også særdeles varme reisemål som bli anbefalt, med "en viss en" som reiseleder. Greit nok, men som regel har det noe med fu*c eller de edlere deler å gøre, så hvorfor bruke akkurat dette som banneord, når vi vet at de aller fleste som bruker dem, egentlig ser på det og de stedene som noe veldig positivt i andre settinger?

Å legge blikk og ansikt i veldige sinte folder og be folk dra til.....en aktivitet som normalt sett er veldig morsom og attraktiv, henger ikke på greip!

Så hva skal vi ikketroende si da, når vi har lyst til å eksplodere litt, hvis vi ikke skal si de vanlige tingene? Og nå mener jeg ikke sånn tøyse-kristenbanning - uten fornuft og virkning, men noe skikkelig noe. Gode forslag mottas med takk.

*trekker seg tilbake og leser Sataniske vers inntil videre* 118.gif

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...