Gå til innhold

Oppussing av kjøkkenet - hva gjør dere mtp matlaging/måltider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte om ikke så lenge og vi skal gjøre stor oppussing av både kjøkken og stua... Har aldri pusset opp kjøkken før, vet ikke helt hvordan vi løser dette med å leve uten ordentlig kjøkken i et par uker/mndr... Hva har dere gjort?

Tenkte i hvertfall å lage mye mat før vi flytter og fryse den ned, evt kjøpe sånne billige kokeplater... Hvis vi blir heldig at vi begynner å pusse opp i løpet av sommeren så tenkte jeg å grille en del men det er ikke det enkleste.... Noe forslag? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var uten kjøkken i ca to uker da vi pusset opp. hadde mikro heldigvis. ble mye fjordland, take away og brødmat.

Skrevet

Hvis dere planlegger godt, og ikke tar ned gamle skap før de nye er ferdigmonterte, og koordinerer med rørlegger og elektriker, så kan dere sette opp et kjøkken på en helg. Da er det null stress med maten. flere uker/mnd er ALT for lang tid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en hybelkomfyr i kjellerstua, så kunne vi lage enkle retter der (dog litt mer avansert enn fjordland)

Anonym poster: 87d460eb922e2b4dd823ec1f194b43b2

Skrevet

Som Titti72 skriver: God planlegging er nøkkelen! Du har virkelig ikke lyst til å holde på med kjøkkenet i ukesvis. Å lage opp litt mat og legge i fryseren hørtes lurt ut! Også kommer man langt med en mikrobølgeovn og en vannkoker når det bare er for en kort periode.

Skrevet

Ts her, takk for svar og tips og råd, mikrobølge + vannkoker skal selvfølgelig være med... ellers høres ut som jeg er i riktig spor i hvertfall... Har lest en del om god planlegging mtp oppussing av kjøkkenet så det skal prøve å være flink med!

Kanskje jeg overdrev at det skulle ta ukevis, som sagt har vi ikke gjort dette før og siden vi skal rive ned to vegger og gjøre om vegger+gulvet på stua og kjøkken, da tenker jeg at det skal ta ekstra tid!!

Men uansett, skal fortsette å fryse ned mat, samle litt takeaway menyer + evt fjordland! :D

Skrevet

Start 1 sted og gjør dere ferdige der. Skal dere rive opp et gulv, så gjør det, og kast det før dere går videre. Vegger rives ned på noen timer, så gjør at dere skal før dere river kjøkkenskapene.

AnonymBruker
Skrevet

kjøkkenbord og stler på vaskerom.

micro og kokeplate på vaskerom. koselig

Anonym poster: 84231b30f59f44a1bd4182f735a31b6f

AnonymBruker
Skrevet

Mikro og vannkoker. Kan stå i hvilket som helst rom. Var uten kjøkken i måneder.

Anonym poster: d296e45c7a05ee7afa258e2597a85936

Skrevet

Vi passet på å pusse opp kjøkkenet på sommeren. Da ble det grilling hver dag, så vi slapp å kjøpe fastfood eller fjordland.

Skrevet

Vi pusset også opp på sommeren, så vi unngikk Fjordland ;-)

Mye grilling. På regnværsdager ble det diverse salater. Vi kjøpte ferdig grillet kylling for å få litt proteiner i salatene. Vi hadde et lite bord i entreen med vannkoker og mikro. Tallerkener og sånt flyttet jeg til et skap i stua.

Her tok oppussingen ca. 2 uker.

AnonymBruker
Skrevet

Vi pusset opp kjøkkenet nå i vinter. Vi trengte ikke å rive vegger og gulv da, men skulle jo rive ned det eldgamle kjøkkenet og sette opp sånne tynne plater på veggen så vi slapp å male. Vi lot faktisk kjøleskap, komfyr og vaskemaskin stå hele tiden. Kutting av ting gjorde vi i stua, hadde jo komfyr som det gikk å steke på. Mikro sto stua om vi trengte noe. Vi skulle bruke maks en uke. Rev kjøkkenet på tirsdagen. Satte ene benkeskapet i stua som vi oppbevarte kjeler ol i. Så skulle vi hente kjøkkenet på torsdagen og sette det opp fredag, lørdag og søndag. Veeeel... Det elekstriske viste seg å være for gammelt så det måtte vi gjøre om på(noe min far gjorde selvom det ikke er helt lov, men han kan det). Så viste det seg at kjøkkenet var så sykt mye skjevere enn vi hadde trodd så da ble det styr med det! Så skadet faren min seg under oppussingen så han ble 2 uker på sykehuset. Vi fikk da svigerfar inn. Nå har vi et kjøkken som fungerer, men til faren min får lov til å løfte igjen så står vi uten ventilator. Listene tok det litt tid før kom på plass. Røropplegget er ikke helt tip top fordi vi får ikket tak i riktig. Listinga er ikke helt ferdig fordi svigerfar ikke gidder og han nekter samboer å gjøre det. Og vi er rett og slett dritt lei av å holde på der inne :P For oss så holder det og vi kan bruke det, men det er som du sier. Uansett hvor mye man planlegger og uansett hvor mye man har klart så kan mye skje! Det kan jeg skrive under på. Nå kan man jo egentlig grille allerede da så du har en mulighet der om du har grill. Vi har alt grilla en gang i år :)

Anonym poster: 0380becbed56abf5dd74f266007514f3

Skrevet

Vi var 4stykker til sammen. Betalte til naboen så de lagde ekstra middag for 4 personer :) funka helt fint

AnonymBruker
Skrevet

Arkitekten ordna alt fra håndverkere og bestillingen. I mellomtiden leide vi en annen leilighet for de to ukene det tok å pusse opp kjøkkenet:) Vi ble også invitert hjem til middag hos venner og familie.

Anonym poster: 495e2913e1cac4277d133a92537f85c2

Gjest EryMax
Skrevet

Hadde komfyren stående i stua, så det ble endel Grandiosa,gryterett og sånne enkle ting. Det ble funnet en vannlekasje, så oppussingen tok enda lengre tid å vi var fri for vann i alle kranene uten om den på vaskerommet ei god stund.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde kokeplate og vannkoker i gangen, det ble en del fjordland og andre enkle løsninger.

Hvis vi skulle gjort det på nytt, hadde vi brukt grillen i tillegg, og lagd mat på den.

Anonym poster: 038da52a0d0f37dfd665cbb3683e7801

Skrevet

Vi spiste salat, brødmat, takeaway og grilla masse. Her var vi uten vann en stund i tillegg. Vi bodde her vel 1-1,5 uke uten kjøkken og mulighet til å bruke vann, annet enn til toalett.

Maten ordner seg, men man må fire litt på krava og huske på at det bare er for en periode :)

Det meste går, bare man ikke er for utålmodig. Ting kan skje, og det tar tid å bli helt ferdig. Her har vi enda en foring, fuging og lister igjen, 7 mnd etter at kjøkkenet kom opp. Det blir vel tatt nå i påsken håper jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Hybelkjøkken på balkongen, enklere måltider der, middager hos venner og familie, av og til take away eller hjemmelevering. Prøvde å ikke lage mat ofte for vi hadde ikke oppvaskmaskin eller ordentlig vask heller - på badet var det for liten til å vaske store ting. Så ble vi ferdige i løpet av 3 uker - pusset opp selv. Det var deilig å kunne lage ordentlig mat og vaske ordentlig igjen.

Anonym poster: d2f6a1e75f4422721f6a3eaa99a86efc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...