Ghost Hunter Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 Når jeg løper på tredemøllen så er jeg litt bekymret for at hjertet bare skal stoppe... Men det kan ikke bare skje, uten grunn? Jeg trener intervaller på tredemøllen hver dag (1 time) formen er ok, ikke verdens beste kondis, men for all del, kunne nok vært en del verre. Jeg røyker ikke, aldri vært borti dop og jeg drikker ikke. Er ung. Spiser ikke mye fett, men spiser en del sukker...og lite mat med mye næring (dette skal så klart endres på) Men ut i fra dette, er det noen grunn til at hjertet mitt bare kan stoppe når jeg løper uten grunn? La oss si jeg økte farten mer enn jeg egentlig tåler, hva vil skje om man bare fortsetter selvom man er sliten, og når burde man egentlig stoppe da? Beklager om dette ble mye rot og tull
lygekryss Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Du har nok ingenting å bekymre deg for. Så nei. 1
Ghost Hunter Skrevet 13. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2013 Du har nok ingenting å bekymre deg for. Så nei. Det var godt å høre Da skal jeg prøve å legge den bekymringen til side og øke nivået litt, uten bekymring 1
Leifr Skrevet 14. mars 2013 #4 Skrevet 14. mars 2013 På den andre siden er det mange, mange forskjellige ting som muligens kan være i veien med hjertet, eller med andre deler av kroppen, som i teorien kan føre til en nokså plutselig død uten at du merker noe særlig på forhånd. Mange av dem nokså uavhengig av aktivitetsnivå osv. Heldigvis er de fleste av disse tilstandene nokså sjeldne.
OPIgirl Skrevet 14. mars 2013 #5 Skrevet 14. mars 2013 Det kan i teorien det. Du spiser ikke mye fett, men en del sukker. Husk på at sukker omdanner seg til fett i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #6 Skrevet 14. mars 2013 Det er vel vanligere å få hjerteflimmer enn at det stopper å slå. Det opplevde jeg selv da jeg prøvde på intervalltrening som helt utrent. 1 time intervalltrening hver dag er mye. Hva med å begynne litt mer forsiktig og så heller øke gradvis? http://www.dn.no/d2/article1861278.ece Anonym poster: 7945694ccf9c3c8d12f5584ed99fb024
Aomame Skrevet 14. mars 2013 #7 Skrevet 14. mars 2013 Folk som opplever at hjertet bare stopper under trening har i de fleste tilfeller en medfødt hjertesykdom (som de kanskje ikke visste om). Friske mennesker med normale hjerter faller ikke død om sånn uten videre.
lygekryss Skrevet 14. mars 2013 #8 Skrevet 14. mars 2013 På den andre siden er det mange, mange forskjellige ting som muligens kan være i veien med hjertet, eller med andre deler av kroppen, som i teorien kan føre til en nokså plutselig død uten at du merker noe særlig på forhånd. Mange av dem nokså uavhengig av aktivitetsnivå osv. Heldigvis er de fleste av disse tilstandene nokså sjeldne. Jeg ser ikke nødvendigheten i å påminne trådstarter om hvor farlig verden kan være. Men, hva, hvis - det blir for hypotetisk. Hun er frisk, ung, trener regelmessig, røyker ikke og jobber med kostholdet sitt. Sannsynligheten for at du jobber som fastlege er nok større enn at hun får hjertestans i overskuelig fremtid.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Du sier ingenting om hva slags fett du spiser. Ødelagte fettsyrer (herdede) er dårlig for hjertet. For mye omega-6 i forhold til omega-3 er dårlig for hjertet. Mettet fett ikke påvirker hjertesykdom verken positivt eller negativt. Høyt inntak av karbohydrater (for eksempel sukker) er dårlig for hjertet. Så du er ikke uten risiko. Men er det nødvendig å tenke på at det er en bitteliten sjanse for at du faller om når du løper? Nei. Men jeg vil likevel råde deg til å: * erstatte margarin med smør * erstatte varmpressede oljer med kaldpressede oljer * ikke stek med kaldpressede oljer (da ødelegger du oljene selv) (med unntak av oljer med mye mettet fett, de tåler litt steking) * hold deg unna produkter fra Vita Hjertevond * spis mer fet fisk * spis mer tran eller udo's choice * spis mer egg (gjerne økologisk - disse har høyere andel omega-3 i forhold til omega-6 enn ikke-økologiske) * spis mer nøtter (peanøtter og cashew er ikke nøtter, men belgfrukter) * spis mer avocado * kutt ned på sukkerinntaket * kutt ned på andre store karbohydratkilder som brød, knekkebrød, poteter, ris, nudler og sånt * tren moderat * stress ned og ikke tenk så mye på om du plutselig faller om. En av de største risikofaktorene for hjertesykdom er stress. Anonym poster: 6801cfab0d93f57b3e7609b2fb66448e 4
Supraspinatus Skrevet 17. mars 2013 #10 Skrevet 17. mars 2013 Når jeg løper på tredemøllen så er jeg litt bekymret for at hjertet bare skal stoppe... Men det kan ikke bare skje, uten grunn? Ikke uten en grunn. Det er ikke noe du skal bekymre deg for. Jeg ville vært mer bekymret for å bli påkjørt en mørk og regnfull dag. Bruk refleks. 4
Gjest Blondie65 Skrevet 17. mars 2013 #11 Skrevet 17. mars 2013 Foreslår at du får tak i en pulsklokke og lærer å bruke denne og treningsveildning slik at du ikke går rundt og er redd for å ta i på trening.
Ghost Hunter Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2013 Foreslår at du får tak i en pulsklokke og lærer å bruke denne og treningsveildning slik at du ikke går rundt og er redd for å ta i på trening. Ja, har faktisk vært innom tanken. Kanskje dumt spørsmål, men jeg vet ingenting om de. Regner de ut kalorier og sånn og? Står jo på tredemøllen, men den er vel ikke akkurat veldig riktig sånn sett? Men kanskje dumt å kun tenke kalorier også. Uansett, hjertet har ikke stoppet til nå, og jeg tar mer i. Så da går det jo greit. Ser på sånn obduksjons program på tvn og blir litt små nervøs av det, hehe:P
Ghost Hunter Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 17. mars 2013 Ikke uten en grunn. Det er ikke noe du skal bekymre deg for. Jeg ville vært mer bekymret for å bli påkjørt en mørk og regnfull dag. Bruk refleks. Nja, jo, det er nok sant. Men jeg løper ikke ute. Er så mørkt, kaldt og glatt... Men til sommeren blir det å gå turer i skogen igjen, føles så mye bedre enn å løpe foran tvn liksom
Gjest Blondie65 Skrevet 17. mars 2013 #14 Skrevet 17. mars 2013 Ja, har faktisk vært innom tanken. Kanskje dumt spørsmål, men jeg vet ingenting om de. Regner de ut kalorier og sånn og? Står jo på tredemøllen, men den er vel ikke akkurat veldig riktig sånn sett? Men kanskje dumt å kun tenke kalorier også. Uansett, hjertet har ikke stoppet til nå, og jeg tar mer i. Så da går det jo greit. Ser på sånn obduksjons program på tvn og blir litt små nervøs av det, hehe:P Pulsklokken regner ut fra din puls, alder, høyde og vekt kalorier ved den aktiviteten du utfører. Tredemøllen har som regel ikke nok informasjon til å være nøyaktig. Slutt å se programmer som gjør deg redd.
Ghost Hunter Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 17. mars 2013 Pulsklokken regner ut fra din puls, alder, høyde og vekt kalorier ved den aktiviteten du utfører. Tredemøllen har som regel ikke nok informasjon til å være nøyaktig. Slutt å se programmer som gjør deg redd. Oi jøss, en sånn må jeg skaffe i morgen! Ja, men kan være interessant også. Skal sies at jeg blir stresset bare jeg kjenner et lite stikk i kroppen et sted. Men er aldri syk så vet ikke hva jeg stresser sånn for
Kamikatze Skrevet 17. mars 2013 #16 Skrevet 17. mars 2013 (endret) Det er større fare for at hjertet bare stopper hvis det "aldri" belastes, enn når det belastes. Sånn sett er treninga et steg i riktig retning. Tenk først kondis. Når du har nok av den, kan du tenke mer på hva du skal bruke den til. Om du skal ta lange turer og leve sunt, eller om du vil bekjempe kaloriene på den harde måten. Endret 17. mars 2013 av Kamikatze
JohnS Skrevet 18. mars 2013 #17 Skrevet 18. mars 2013 La oss si jeg økte farten mer enn jeg egentlig tåler, hva vil skje om man bare fortsetter selvom man er sliten, og når burde man egentlig stoppe da? Du bør vel gjerne stoppe når du føler intervallet var helt på grensen til hva du holdt ut og du så vidt klarer å komme deg i løpet av hvileperioden. Ikke fordi hjertet vil stoppe, men fordi man ser rimelig dust hvis man faller eller svimer av på tredemøllen. Med mindre du har en sjelden hjertefeil vil du ikke kunne klare å presse deg så langt at det er noen fare for hjertet. Du vil rett og slett ikke fysisk klare det. Altså ingenting å bekymre seg for. Skulle du ha kjent hjertefeil i familien bør du snakke med lege før du begir deg ut på noe ekstremt. Det er en helt naturlig greie å bekymre seg for hjertet og filosofere rundt hvor tilsynelatende lite som står mellom liv og død.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå