Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å søke på nettet om dette uten å bli klokere, så prøver her :-)

Eg trener for tiden styrke på senter med "enkle" apparater, slike som ein trykker knapper for å regulere tyngden. 10-12 apparater som trener mage/rygg, armer, skuldrer og lår.

Ei styrkeøkt er vanligvis ca slik:

Så tungt at eg maks klarer ca 5 rep, 2 serier, 1 runde. Deretter ein runde til med tyngde slik at er greit klarer 12-15 rep.

Målet er heilt enkelt å bli sterkare. Vil ha bedre grunnlag både for kvardagen med stillesittende jobb, og for friluftsaktiviteter som klatring, padling etc. Om kroppen blir strammare og eg går litt ned i vekt så er det bare hyggelige bivirkninger.

Er det å ha mest mulig tyngde og heller færre repetisjoner beste måten å trene på?

Trener litt kondisjon og yoga i tillegg til styrke.Kan legge til at eg er ikkje spesielt sterk, så har litt å "gå på" enno...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk på stronglifts 5x5! Enkle øvelser som bygger mye styrke i hele kroppen, og som ikke tar en evighet.. Jeg har brukt dette i tre uker nå, aldri trent før, og har allerede blitt sterkere. Finnes gratis app til iPhone som viser hvilken øvelse du skal ta, og hvor mange rep/sett. Kjempepraktisk :) For oss jenter kan det bli for mye å øke vektene for hver trening, så jeg tar det litt saktere enn det er lagt opp til.

Anonym poster: 958dc450cdc4fb8660adc7d82403829f

Skrevet

Takker for tips!! Men er ikkje ute etter nye øvelser eller treningsprogram, vil bare vite korleis belastning som passer best ut frå mine forutsetninger og ønska resultat.

Skrevet

Som nybegynner har man enorm progresjon på kort tid omtrent uansett hvordan man gjør det så lenge man øker belastning, og som nybegynner kan man gjøre det omtrent hver gang.

Hadde jeg vært deg TS, hadde jeg tatt færre repetisjoner - iallfall ikke mer enn 8-10. Dette kan du også variere ved at du f.eks annenhver gang tar 2-3 sett med 8-10 reps og ellers tar f.eks 4-6 reps. Det vil nok gi noe på både muskelvekst og styrke. Evt kan du trene pyramidesett at du øker belastningen for hvert sett, f.eks 1. sett med 8-10 reps, 2. sett 6 reps og 3.sett f.eks 3 - HAr gjort alle de nevnte med god progresjon selv - først med apparater og deretter med frivekter. Har også hatt god erfaring med 5x5, men det med frivekter - dersom du skal gjøre det med apparater kommer treningsøkten til å bli ekstremt lang og det er vel ikke ønskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Tror aldri jeg har hørt om noen som trener et tungt sett og et lett sett på samme økt, men for all del, kan godt hende det funker.

Her får du litt info om styrketrening: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Der står det at om du skal øke i styrke bør du ha 1-12 repetisjoner, skal du ha muskelvekst bør du ha 6-15 repetisjoner og skal du ha muskulær utholdenhet bør du ha 12-30 repetisjoner.

Anonym poster: 76a2a0e812ddf9fc408b28da115f01e8

Skrevet

Tror aldri jeg har hørt om noen som trener et tungt sett og et lett sett på samme økt, men for all del, kan godt hende det funker.

Her får du litt info om styrketrening: http://fitnessblogge...or-nybegynnere/

Der står det at om du skal øke i styrke bør du ha 1-12 repetisjoner, skal du ha muskelvekst bør du ha 6-15 repetisjoner og skal du ha muskulær utholdenhet bør du ha 12-30 repetisjoner.

Anonym poster: 76a2a0e812ddf9fc408b28da115f01e8

Bare å google det...Trene pyramide er en av bare mange muligheter, bare å søke på sider som f.eks fitnessbloggen eller iform.no. Mange veier til Rom. Finnes f.eks program for økt styke på benk der det er f.eks syv sett med ulike repetisjoner med ulik belastning. Selv pleier jeg å bytte program når jeg stagnerer og jeg pleier å ha fremgang med alle de nevnte.

Gjest Coolaid
Skrevet

Du kan også trene på tid.. Nrk pluls Ingvar Andersen sitt treningskonsept "meir trening" fungere med at man trener gjennom kroppen 3 ganger med intervaller på 2 minutter. Her er det også lagt inn øvelser som gir høyere og lavere puls. Da trener du til kroppen ikke har mer å gi, 3 ganger. Utrolig effektivt dersom man vil bli sterk og holde ut.

Det er mange muligheter, som sagt over. Du får gode resultater uansett, det enkle er ofte det beste uansett hva man velger.

Skrevet

Kom fram til at eg sikkert ikkje har trent akkurat slik eg tenkte eg skulle gjer, ut frå kommentarene her. Har prøvd å planlegge det litt bedre no:

Belastning slik at eg klarer 5-10 rep a 3 sett. Då blir det bare ein runde, men dette bruker eg ca ein halvtime på (har ikkje tålmodighet til meir!). Gjer dette to ganger i veka.

Planen er at når eg nærmer meg maks på belastningen eg får på apparata skal eg få medlemstrener til å vise øvelser med bl.a. frivekter. Fortsetter framgangen slik som til no så er det ikkje så mange vekene til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...