Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer det hvit røyk ut av pipa, flere som er spent på hvem den utvalgte er?

Anonym poster: dd6d2afe40124fe20dfbf4ca53eca646

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også spent! Jeg var en av "tullingene" som faktisk fulgte med på direkteTV også, men til mitt forsvar gjorde jeg andre ting på pc helt til jeg hørte jubelen :laugh:

Anonym poster: 8bea042802b0b0d974147442bd66e2e0

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Mnja.. My keen, tingling spider sense sier at det er en gammel, konservativ gubbe.:jepp:

Men joda, artig å se hvilken nasjonalitet han har, og hvilket navn han velger.

Skrevet

Jeg følger spent med :fnise: Hvilket navn tror dere denne nye paven får?

Jeg holder en knapp på en ny Leo siden det er så lenge siden sist og siden det høres litt tøft ut med Pave Leo. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg følger spent med :fnise: Hvilket navn tror dere denne nye paven får?

Peter?

Petrus?

Gjest Vampen
Skrevet

76 år gammel jesuitt fra Argentina, som tar navnet Francis 1. Her blir det hæla i taket tror jeg.

• Liker 2
Gjest Snerk
Skrevet (endret)

Sankt Pedofilitus Barnemishandlus Georg.

Endret av Snerk
  • Liker 1
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Man skulle tro det var bedre å velge en som ikke var 80 år gammel. Fyren kan jo kalve over og havne i pennalet når som helst.

Virker lite gjennomtenkt.

Skrevet
76 år gammel jesuitt fra Argentina, som tar navnet Francis 1. Her blir det hæla i taket tror jeg.

:fnise: Han virker jo ganske blid og nesten litt folkelig der han står og skravler på balkongen.

Moro å ha fått med seg dette øyeblikket. Han er jo "bare" 76 og kan sikkert holde ut 15-20 år, så det kan bli lenge til neste gang. :)

AnonymBruker
Skrevet

Spennende valg, og et historisk øyeblikk :)

Anonym poster: 3dfde4dc0386c5b7241c7a24b5dc3b11

Skrevet

Han var jo ikke gamle karen.

Skrevet

Hvorfor må de velge så gamle menn?

Gjest Vampen
Skrevet

:fnise: Han virker jo ganske blid og nesten litt folkelig der han står og skravler på balkongen.

Moro å ha fått med seg dette øyeblikket. Han er jo "bare" 76 og kan sikkert holde ut 15-20 år, så det kan bli lenge til neste gang. :)

I følge media pleide han å ta bussen til jobb. Mulig bussturen fra Buenos Aires til Vatikanet kan bli litt drøy.:fnise:

Men morsomt at det endelig ble en ikke-europeisk pave. Sånn nesten ihvertfall.

Så får vi se hvor lenge den nye ungsauen holder.;)

AnonymBruker
Skrevet

Forrige gang hørte jeg de snakket om at de ikke ønsker så langvarige regimer som under Johannes Paul II. Nå kan det jo tenkes at det blir tradisjon å abdisere også, om helsa skulle svikte.

Anonym poster: 3dfde4dc0386c5b7241c7a24b5dc3b11

Gjest Vampen
Skrevet

Det er da ganske taktisk. Velger man en 40 åring kan han komme til å ruge på tronen i et halvt århundre. Ved å velge de som er nærmere best før-datoen, er man sikret en jevn utskiftning.

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Og sjokkerende nok er den nye paven motstander av abort, konservativ og ikke overvettes begeistret for homofili. New dawn for den katolske kirken altså.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Og sjokkerende nok er den nye paven motstander av abort, konservativ og ikke overvettes begeistret for homofili. New dawn for den katolske kirken altså.

Jeg måtte inn på wiki for å lese om ham, og han virket jo ikke akkurat som en pave som kunne fornye kirken, nei.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg måtte inn på wiki for å lese om ham, og han virket jo ikke akkurat som en pave som kunne fornye kirken, nei.

Jeg fant dette hos CNN:

"Here's more about Pope Francis, the former Cardinal Bergoglio of Argentina: He is 76, and is considered a straight-shooter who calls things as he sees them, and a follower of the church's most conservative wing. He is a former archbishop of Buenos Aires.

He has clashed with the government of President Cristina Fernandez de Kirchner over his opposition to gay marriage and free distribution of contraceptives."

Så, nei, jeg tror ikke akkurat det blir noen fornyelse med det første nei..

Skrevet

Ser på CNN - de sier han virker som en veldig ydmyk mann.

Hadde besøkt HIV-sykehjem(hus?) og vasket føttene deres (symbolsk).

Og de velger såklart oldiser siden paven går av med døden (vanligvis) :P Det jeg lurer på er hvorfor VG kaller han for Frans

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...