Gå til innhold

Refinansiering av boliglån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi kjøpte i høst leilighet for 1,8 mill, med kausjonist på 15%. Nå har vi pusset den opp og ser at lignende leiligheter blir solgt for oppi 2,5 mill, og i følge kalkulatoren på dinside.no "Hva er din bolig verdt" er den verdt 2,3 mill. Venner sier at vi bør få boligen refinansiert nå.

Men hva betyr det egentlig for oss rent praktisk å refinansiere?

Vi tjener 800k tilsammen i året om det har noen betydning.

Anonym poster: 451a17ad2691a14df734b4b00bfc5a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cevita

Hvis jeg har forstått det riktig så må dere få en ny takst eller verdivurdering av boligen. Hvis boligens nye takst er 2,5 millioner (det nytter absolutt ikke å bare ha dinsides kalkulatoren, her må det noe fagfolk til), så kan dere "låne" 2 millioner, slik at dere får ut kausjonisten (og da er de siste 500 000 deres egenkapital).

Dere kan jo også undersøke om det er billigere å flytte lånet til en annen bank. Jeg har akkurat refinansiert mitt lån i SPK og sparer 200 000 kr på det pga 2,2% rente :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

så om den skulle ha en verdi på 2,5mill nå så må vi låne 200k til for å få ut kausjonisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om lånet kommer under 80% av boligverdi ved refinansiering får dere litt bedre rente.Kommer lånet under 60% får dere enda bedre rente.

Anonym poster: 19ce9387ec7e144bc54880c9b605b3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere brukt for mer lån? Er svaret, ja, kan dere refinansiere lånet. Har dere ikke behov for noen opplåning, men vil slippe og ha realkausjonist, tar dere kontakt med banken for å se på muligheten for frigivelse av pant (slette tilleggsikkerheten). Er verdien høy nok i egen bolig til å sikre lånet deres er dette noe banken enkelt fikser for dere. Vær obs på at banken kan ta et gebyr for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke bruk for noe mer lån nei, så da må vel hovedpoenget være å slippe å ha realkausjonist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om lånet kommer under 80% av boligverdi ved refinansiering får dere litt bedre rente.Kommer lånet under 60% får dere enda bedre rente.

Anonym poster: 19ce9387ec7e144bc54880c9b605b3d2

Dette stemmer nok ikke helt. For de som har boliglån for unge har som regel bankens beste rente så lenge sikkerheten er innenfor 85 %. For andre kunder er det mange banker som gir beste renten innenfor 75 % av boligene verdi, men det er nok fremdeles noen banker som gir beste renten innenfor 60 % av boligens verdi. For de som har topplån med høy rente kan det være en del å spare hvis verdien på boligen har økt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bruk for noe mer lån nei, så da må vel hovedpoenget være å slippe å ha realkausjonist?

Da har du ikke behov for refinansiering, men frigivelse av pant. Kontakt banken så vil de hjelpe deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for hjelpen Alison:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lignende situasjon. Lån på 1.6 mill, kausjonist på 15%.

Ringte Notar og fikk en (gratis) verdivurdering (1.95 mill), viste den til banken, og fikk frigjort kausjonisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Her kan du definitivt få refinansiering men det forutsetter at du har en takst på leiligheten. Da vil jeg anbefale deg et lite "luretriks", kontakt et eiendomsmegler kontor å få en gratis verdivurdering. Få den skriftlig, deretter kontakter du banken for å få et tilbud på dette. Det som er viktig å huske på er at det er verdivurderingen som teller og ikke hva de andre leilighetene går for. Nå går jo gjerne leiligheter 500k over verditakst hvis de rette folkene er der.

Dette kan potensielt gi deg en bedre rente og fjerne kausjonisten på 15% men bankene er i stor grad "kjipere" på dette. Dersom banken din ikke gir deg tilslag på refinansiering så anbefaler jeg at du prøver hos andre banker.

Lykke til :)

Endret av Sofial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratis verdivurdering får vi av megleren som solgte oss leiligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da jeg tenkte det var på tide med en refinansiering ringte jeg bare banken som sa det ikke var nødvendig med noen verdivurdering fra megler for å få til det. Banken bare slo inn leiligheten min i noe slags system og det kom ut en ca verdi, som virket ganske riktig...

Fikk tilsendt papirer for signering og dett var dett :) Nå har jeg en veldig grei bank da..

Anonym poster: 4127088bf51faa7d0b5e02b6693da503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken bank har du? Jeg har "desverre" DnB og føler vel fremdeles at jeg ikke er en attraktiv lånekunde i.o.m. at vi har kausjonist og jeg ikke har fast stilling. Mannen har fast da. Gleder meg til å bytte til noe fast og begynne å shoppe bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Har man betalt ned på eget boliglån i for eksempel 10 år vil en refinansiering absolutt være verdt å gjøre, spesielt i dagens økonomiske situasjon. Lånene være blir større og større og i tillegg har vi utfordringene i forbindelse med pensjon og det faktum at vi må stå lenger i arbeid i dag enn tidligere.

Som regel vil et hus ha en verdistigning (med mindre man lar det forfalle) samtidig som man over 10 år får betalt ned betydelige beløp. Med en refinansiering kan man selvsagt sikre seg lavere terminbeløp ettersom banken da vil ha en langt større sikkerhet enn da man etablerte lånet.

Er man litt smart fortsetter man å betale det samme beløpet inn selv om avdragene har blitt mindre som en følge av refinansieringen, og man kan da betale ned lånet raskere enn planlagt. Eventuelt kan man ta differansen på det man betalte tidligere og det man betaler etter refinansiering og sette det inn i pensjonssparing eller sparing i fond :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kan du definitivt få refinansiering men det forutsetter at du har en takst på leiligheten. Da vil jeg anbefale deg et lite "luretriks", kontakt et eiendomsmegler kontor å få en gratis verdivurdering. Få den skriftlig, deretter kontakter du banken for å få et tilbud på dette. Det som er viktig å huske på er at det er verdivurderingen som teller og ikke hva de andre leilighetene går for. Nå går jo gjerne leiligheter 500k over verditakst hvis de rette folkene er der.Dette kan potensielt gi deg en bedre rente og fjerne kausjonisten på 15% men bankene er i stor grad "kjipere" på dette. Dersom banken din ikke gir deg tilslag på refinansiering så anbefaler jeg at du prøver hos andre banker.Lykke til :)

Dette er da ikke noe luretriks, eiendomsmeglere gir gratis verdivurdereinger hele tiden...

Anonymous poster hash: 57bf2...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er fra mars 2013..... Neppe noen vits å vekke den nå.

Anonymous poster hash: b34ad...eda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er fra mars 2013..... Neppe noen vits å vekke den nå.

Anonymous poster hash: b34ad...eda

Det er DIN mening. Andre kan ha andre meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...