Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har endelig, mannen og jeg, gått til det skrittet at vi har søkt hjelp. Det er tatt en del blodprøver av oss begge, samt. en sædprøve av mannen. Resultatet av sædprøven var nedslående. Ingen spermier. Ingen. Null liv. Vi tok det veldig tungt, både jeg og han. Under prøveperioden på snart to år, har vi snakket om barn, navn, barnas utseende, gener og oppdragelse... så beskjeden var svært tung å få.

Han skal ta en ny sædprøve om noen få dager, da de ikke kan fastslå noe før det er tatt to prøver der resultatet er det samme.

Jeg har så mange spørsmål rundt dette, og det føles som en eeeevighet til vi skal til samtale med legen på klinikken. :trist:

Hva er alternativene våre, dersom de ikke finner svømmere på den neste prøven? Har lest meg frem til at de kan finne svømmere i (bi-)testiklene, og at det da går an å få gjort noe med... men problemet som jeg tenker mye på er at mannen også fikk avdekket (gjennom en blodprøve) at han har lavt testosteronnivå. Vet ikke enda hvor lavt det er (får sikkert vite det av legen når vi har time), men hva kan gjøres dersom det er lavt testosteronnivå som gjør at de ikke finner svømmere? At han rett og slett ikke produserer sædceller? Vet at noen kan settes på en hormonkur, men tar ikke slikt veldig lang tid?

Bah, føler meg så utålmodig. Vet også at slik behandling er ekstremt dyrt hvis man gjør det på privatklinikk, men hvis man skal gjøre det på offentlig sykehus så føler jeg at man mister dyrebar tid også...

Neimen ikke lett dette her altså. Vet at det er mange andre i samme eller lignende situasjoner også her inne, så jeg føler virkelig med dere alle sammen! :hug:

Ble et rotete innlegg dette her, men jeg øyner et håp om at noen vet noe om dette her.. og kanskje kan gi noen råd og litt positivisme i en fortiden ganske grå hverdag!

Anonym poster: c0d3171e7ce812bcbab90a70ba4d53cc

Videoannonse
Annonse
Gjest Corex
Skrevet

Jeg vet ikke om noe som kan hjelpe deg med det du ønsker svaret på. Men jeg vil gi deg en klem og håper at det ordner seg :hug:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for det, Corex! :)

AnonymBruker
Skrevet

*dytt*

AnonymBruker
Skrevet

Ingen med erfaringer fra noe slikt?

Gjest Naria
Skrevet

Har overhodet ingen erfaring med dette, men det første alternativet jeg tenker på er donorsæd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan være et alternativ. Akkurat nå klarer jeg ikke helt å forsone meg med at vi ikke kan få barn sammen, så det er hardt å tenke i de baner..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaringer med dette, desverre! Sende over en klem :hug:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på onskebarn.no

Der er det flere i samme situasjon eller som har vært i din situasjon og kan fortelle dere hva som venter dere.

Anonym poster: f2a4871cf2788286958d72cd423edf75

AnonymBruker
Skrevet

Donorsæd vil nok være løsningen for dere... Evnt adopsjon...

Anonym poster: 98cd3d2b6244f53c0813f1c655932696

Gjest jente8923
Skrevet

:hug: forstår at det er vondt.

håper dere finner en løsning på det!

Skrevet

Hmmm... Vet om noen her som har opplevd det. Send meg en PM så kan jeg sende deg videre. Vil liksom ikke 'oute' noen. :)

Vi var prøvere i 4 år før spiren satt gjennom ICSI.

Hvis de finner svømmere i pungen til mannen din så kan de hente direkte ut mener jeg. Vet for lite om dette, men dere må nok også gjennomføre ICSI.

Menn sin spermsyklus er ganske kort mener jeg så en evt hormonkur burde ikke ta for lang tid. :)

Vi valgte å gå offentlig, tok nøyaktig ett år fra henvisning til jeg var gavid med mitt lille mirakel. Hadde 2 forsøk og 3 innsettinger på den tiden. Tok 5.5mnd fra henvisning til første forsøk. 100 000 vs 15 000 ble et lett valg for oss. Men vi ville ikke nølt ett eneste sekund om det ikke hadde funket offentlig med å gå privat altså!

Masse lykke til!

:klem:

• Liker 1
Skrevet

Leit å høre! Håper dere finner en løsning.

Testosteron er med på å stimulere testiklene til å produsere spermier, så lav testosteron kan bety lite spermproduksjon. Prosessen begynner i hypothalamus og "kommuniserer" med testiklene. Det kan være mange årsaker til svikt i produksjonen og kan enten være medfødt eller ervervet.

Et skjema om hvordan det fungerer i en manns kropp:

http://science.howstuffworks.com/life/human-biology/male-bc-pill1.htm

Litt om årsaker:

http://www.livestrong.com/article/250167-decreased-testosterone-sperm-count/

Gjest Twelve12
Skrevet

Mannen min har null sædceller.

Derfor har vi hatt ICSI forsøk med TESE. Det er der de opererer inn i testiklene for å hente ut vev. Fra dette vevet kan de finne forstader til sædceller som de kan mikroinject inn i ditt egg.

Dette ble vi gravid med første gangen, men jeg mistet dessverre.

Så det er fremdeles mulig.

har dere blitt henvist til fertilitetsklinikk?

• 2 uker senere...
Skrevet

Takker for alle svar! :)

Siden sist har vi fått bekreftet at sædprøve nr. 2 ikke inneholdt noen sædceller den heller. Vi er henvist til fertilitetsklinikk ja. Det er gjennom den at vi nå har tatt sædprøvene og blodprøvene (utredning). Vi skulle egentlig få snakke med en spesialist på fertilitetsklinikken på fredag, for å gjennomgå resultatene og få høre om alternativene osv., men timen ble utsatt til slutten av måneden på grunn av at resultatet på en kromosomprøve hos mannen ikke hadde kommet enda ! :sur:

Catgirl: Fastlegen min sa at testosteronnivået ikke hadde noe med produksjon av sædceller å gjøre? Hvis han sa det bare for å berolige meg så skal han få med et lemen å gjøre! :(

Jeg syns det er så utrolig synd at det koster så mye penger, både utredning og behandling. Det er ikke det at jeg ikke syns det er værd det, for det gjør jeg så absolutt, men man må jo ha pengene også. Blir så frustrert. Både jeg og mannen er blitt deppa på grunn av dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre altså. Kan jo egentlig ikke gjøre stort før vi får snakket med legen og hørt hva alternativene våre er. TESE er vel også dyrt?!

Bah.. ting skal ikke være enkelt! Det er ihvertfall sikkert.. :sarkasme:

Gjest Modig mor
Skrevet

Skjønner at det er frustrerende at timen ble utsatt, men kromosomprøven er veldig viktig. Hvis mannen din har en kromosomfeil som gjør at han ikke produserer sædceller, er det ingen mulighet til å hente ut heller, og det vil de naturligvis vite sikkert før de snakker med dere.

Lykke til, uansett hvilken vei dere må følge videre!

Gjest Twelve12
Skrevet

Takker for alle svar! :)

Siden sist har vi fått bekreftet at sædprøve nr. 2 ikke inneholdt noen sædceller den heller. Vi er henvist til fertilitetsklinikk ja. Det er gjennom den at vi nå har tatt sædprøvene og blodprøvene (utredning). Vi skulle egentlig få snakke med en spesialist på fertilitetsklinikken på fredag, for å gjennomgå resultatene og få høre om alternativene osv., men timen ble utsatt til slutten av måneden på grunn av at resultatet på en kromosomprøve hos mannen ikke hadde kommet enda ! :sur:

Catgirl: Fastlegen min sa at testosteronnivået ikke hadde noe med produksjon av sædceller å gjøre? Hvis han sa det bare for å berolige meg så skal han få med et lemen å gjøre! :(

Jeg syns det er så utrolig synd at det koster så mye penger, både utredning og behandling. Det er ikke det at jeg ikke syns det er værd det, for det gjør jeg så absolutt, men man må jo ha pengene også. Blir så frustrert. Både jeg og mannen er blitt deppa på grunn av dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre altså. Kan jo egentlig ikke gjøre stort før vi får snakket med legen og hørt hva alternativene våre er. TESE er vel også dyrt?!

Bah.. ting skal ikke være enkelt! Det er ihvertfall sikkert.. :sarkasme:

Du kan få dekket inntill 3 behandlinger på statens regning. Så da betaler du kun egenandel på forsøkene osv. Første året vi prøvde fikk vi frikort ganske fort. pga mye legebesøk.

Det er medisinene som er dyrest. Alt ettersom hvor store doser dere må ha, men man må punge ut litt over 15 000 av egen lomme. Utgiter over denne summen får man refundert av Helfo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...