Gå til innhold

stresset hund

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest madde_85

har en schâfer tispe på 3 år, har hett henne i ca to år nå, jeg fikk henne som omplassering hund. hun har tedens til å stresse seg utrolig opp, og blir da utrolig vimsete. er det noen der ute som kunne gitt mer noen råd om hvordan man evt kunne fått roet henne ned, eller lært henne å stress seg ned og ikke opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne rasen er vel kjent for å være litt stressa.

Jeg anbefaler deg å ta et par kurs med hunden, slik at en instruktør kan gi deg gode råd etter å ha sett hunden (og deg) i forskjellige situasjoner.

Pass på å slite ut hunden mentalt, ikke bare fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut hvorfor hunden blir stressa, for å kunne få hunden "ned" igjen... Vi har også en hund som blir stressa - av glede. Det tok oss noen uker før vi skjønte det (overtatt som unghund), men da vi skjønte det, ga vi opp å få ham "ned". Stakkaren må jo få være glad når vi kommer hjem.

Et generelt tips er å sette seg på gulvet, snakke rolig til hunden, få hunden til å ligge og så kose med den. Men det vil være mange situasjoner dette ikke fungerer - alt etter hvorfor hunden blir stresset.

Og ja, psykisk trening er like viktig som fysisk trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ei Schæfertispe. Hun er en meget rolig og balansert hund til vanlig. Det er to ting hun blir stresset av, og det er når jeg eller datteren min kommer hjem, og pinnekasting.............

Det er selvfølgelig vanskelig å gi råd når man ikke ser dere sammen i forskjellige situasjoner og å ikke vite Hva som stresser henne opp, men her er en del generelle råd som iallefall har hjulpet meg;

*Hilse-situasjon(hjemkomst)- Overse henne når du kommer inn i gangen og hun prøver å overfalle deg. Ikke se på henne, snakk med henne...bare vær helt rolig. Ta av deg sko, jakke o.l. og la alt bli rolig før du hilser på henne. Begynner hun å bli stresset og hysterisk når du endelig hilser, avbryt hilsingen og vent til hunm nok en gang har roet seg. Husk det er du som bestemmer varigheten og intensiteten på hilsieritualet.

*Utesituasjoner- Ikke kast pinner hcis hun blir stresset av dette....det gjør bare vondt verre å kaste pinner fordi hun så gjerne vil, og du ikke kan la bære å kaste.

*Møte med andre hunder; jobb målrettet med å la henne sosialieseres med forskjellige hunder, store som små.

* GI henne mestringsfølelse ved å la henne oppleve nye,spennende, litt skumle og morsomme ting ved å hele tiden oppmuntre henne og vær en sterk og selvsikker leder hun stoler på. Kommer der opp i situasjoner du ser hun føler seg usikker og blir stresset av, er det viktig at du som leder, oppmuntrer henne til å finne ut av situasjonen selv, men samtidig gir klart signal til din firbente venn at du kommer til å støtte henne og være der for henne hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder er helt umulig å slite ut fysisk, og disse hundene bør få flere oppgaver som de må tenke over. Lete etter ting...hinderløyper

Skulle ikke noe roe henne ned (og det blir et problem for deg og hunden), fins det beroligende medisiner som kan hjelpe. De skal tas over en periode,samtidig som dere trener mye på roe henne ned. Medikamentene og et program for hunden din får du hos veterinær eller på hundeskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...