AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 Jeg ønsker å studere psykologi (profesjon), men karaktersnittet mitt ligger på rundt 4 fra videregående. I tillegg har jeg allerede studert fra før og har nå en gjeld på 300 000. Jeg vurderte lenge å slutte på studiet fordi jeg ikke følte det var det riktige, men bet tennene sammen for å komme i mål. Det gjorde jeg, men nå angrer jeg. Har jo kun rett til studielån i 3 år til, så det ser altså forferdelig mørkt ut på den måten også. Finnes det overhodet noen måte å komme inn på psykologi med det snittet, og om jeg skulle gjøre det, hvordan skal jeg klare meg uten lån i 3 år? Anonym poster: b83c00b22bb8bb4fd52fb31a13bcde02 1
Rubies_ Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 Du kan ta årsenheten og få stort sett bare A'er for deretter å søke deg inn på profesjon året etter. Det kan man gjøre ved universitetet i Tromsø eller Bergen. Når det gjelder økonomi har jeg dessverre ingen andre tips, enn at de fleste universiteter ansetter studenter på master/profesjon-nivå for å være seminarledere/foredragsholdere/veildere, og det kan man jo tjene litt penger på. Men du er jo ikke garantert en slik jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Ang. økonomien: Jeg har lest et par ganger brukere her si at de studerer uten Lånekassen. Det er nok hardt, og man må jobbe en god del ved siden av studiene, men det skal kunne gå. I tillegg vil det hjelpe å jobbe iherdig i alle ferier for å spe på. Om du ikke studerer privat så koster jo selve skolen utrolig lite. For å gjøre maks ut av det ville jeg ha jobbet en del ved siden av når du igjen begynner å studere nå, slik at du kan sette av litt penger hver måned så du har for når du må studere uten støtte. Hva slags utdanning har du tatt siden du allerede har "brukt opp" 5 år? Man har jo til sammen 8 år som man kan få støttet fra Lånekassen. Anonym poster: 46d3cf8c069be11897969569b5008884
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 Du kan ta årsenheten og få stort sett bare A'er for deretter å søke deg inn på profesjon året etter. Det kan man gjøre ved universitetet i Tromsø eller Bergen. Når det gjelder økonomi har jeg dessverre ingen andre tips, enn at de fleste universiteter ansetter studenter på master/profesjon-nivå for å være seminarledere/foredragsholdere/veildere, og det kan man jo tjene litt penger på. Men du er jo ikke garantert en slik jobb. Tusen takk for svar. Jeg kjenner til det med å gå via årsenheten først, men jeg er fryktelig redd for at jeg ikke kommer inn på årsenheten med kun 4 i snitt. Har jo alderspoeng i tillegg nå da og høyere utdanning, men det gis vel maks 2 poeng ekstra for det? Anonym poster: b83c00b22bb8bb4fd52fb31a13bcde02
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 Ang. økonomien: Jeg har lest et par ganger brukere her si at de studerer uten Lånekassen. Det er nok hardt, og man må jobbe en god del ved siden av studiene, men det skal kunne gå. I tillegg vil det hjelpe å jobbe iherdig i alle ferier for å spe på. Om du ikke studerer privat så koster jo selve skolen utrolig lite. For å gjøre maks ut av det ville jeg ha jobbet en del ved siden av når du igjen begynner å studere nå, slik at du kan sette av litt penger hver måned så du har for når du må studere uten støtte. Hva slags utdanning har du tatt siden du allerede har "brukt opp" 5 år? Man har jo til sammen 8 år som man kan få støttet fra Lånekassen. Anonym poster: 46d3cf8c069be11897969569b5008884 Takk for svar. Det hadde kanskje ikke vært dumt å gjøre det på den måten. Jeg har forøvrig mastergrad fra før. Anonym poster: b83c00b22bb8bb4fd52fb31a13bcde02
Mb26 Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 Tusen takk for svar. Jeg kjenner til det med å gå via årsenheten først, men jeg er fryktelig redd for at jeg ikke kommer inn på årsenheten med kun 4 i snitt. Har jo alderspoeng i tillegg nå da og høyere utdanning, men det gis vel maks 2 poeng ekstra for det? Anonym poster: b83c00b22bb8bb4fd52fb31a13bcde02 Alle som søkte på årsstudium i Tromsø i fjor kom inn!! så jeg tror det aller letteste er om du søker årsstudium i Tromsø og satser på å komme inn der, og deretter søke deg inn på profesjon med de karakterene du fikk åå årsstudiumet Så til alle som svarer nei, dere har ikke peiling. SÅ klart du kan!!! Det med økonomi har jeg dessverre ingen gode råd på, men du kan jo jobbe ved siden av som noen hadde nevnt her tidligere, det kan bli veldig hardt pga lånet du har fra før, men om du blir psykolog så får du i værtfall en god lønn:) kanskje du har noen foreldre som er villige til å hjelpe deg en liten periode?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #8 Skrevet 14. mars 2013 Alle som søkte på årsstudium i Tromsø i fjor kom inn!! så jeg tror det aller letteste er om du søker årsstudium i Tromsø og satser på å komme inn der, og deretter søke deg inn på profesjon med de karakterene du fikk åå årsstudiumet Så til alle som svarer nei, dere har ikke peiling. SÅ klart du kan!!! Det med økonomi har jeg dessverre ingen gode råd på, men du kan jo jobbe ved siden av som noen hadde nevnt her tidligere, det kan bli veldig hardt pga lånet du har fra før, men om du blir psykolog så får du i værtfall en god lønn:) kanskje du har noen foreldre som er villige til å hjelpe deg en liten periode? Tusen takk for svar og oppmuntrende ord!! Anonym poster: b83c00b22bb8bb4fd52fb31a13bcde02
Rubies_ Skrevet 15. mars 2013 #9 Skrevet 15. mars 2013 Alle som søkte på årsstudium i Tromsø i fjor kom inn!! Stemmer dette? Har du kilde? Fordi jeg tror ikke det stemmer. Og det står på UiT sine nettsider at opptakskravet høsten 2012 var 44.2 på ordinærkvota og 42.5 på førstegangsvitnemålskvota, så da regner jeg med at det ikke var "åpent".
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #10 Skrevet 15. mars 2013 Vil bare legge til at de kaster terning over hvem som får komme inn i Bergen og Tromsø etter endt årsstudium i psykologi. Altså det er veldig veldig mange som går ut med høyt nok snitt og søker seg inn på profesjon på den måten, så konkurransen er veldig høy. I tillegg må man konkurrere med alle andre som søker seg inn. Har venner som har søkt i flere år på begge steder og har fortsatt ikke kommet inn. De har A i snitt. Ikke for å ta vekk gleden, men viktig å være realistisk. Lykke til! Anonym poster: ef808e921d1343bd0d37967b2343b1b8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #11 Skrevet 15. mars 2013 Vil bare legge til at de kaster terning over hvem som får komme inn i Bergen og Tromsø etter endt årsstudium i psykologi. Altså det er veldig veldig mange som går ut med høyt nok snitt og søker seg inn på profesjon på den måten, så konkurransen er veldig høy. I tillegg må man konkurrere med alle andre som søker seg inn. Har venner som har søkt i flere år på begge steder og har fortsatt ikke kommet inn. De har A i snitt. Ikke for å ta vekk gleden, men viktig å være realistisk. Lykke til! Anonym poster: ef808e921d1343bd0d37967b2343b1b8 Det går ikke an, da UiB kun har hatt A i snitt en gang (høsten 2011). Anonym poster: c6e0d02733e4bbde1df97346d9007a28 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #12 Skrevet 15. mars 2013 Det går ikke an, da UiB kun har hatt A i snitt en gang (høsten 2011). Anonym poster: c6e0d02733e4bbde1df97346d9007a28 Kanskje noen skryter på seg litt bedre karakter enn det de i virkeligheten har, men det forandrer ikke det faktum at å komme inn på profesjon med årsstudium er vanskelig. Man konkurrerer ikke bare med andre årsstudium studenter, men med alle andre som søker ordinært. Og sist jeg sjekket er ikke det få, spesielt ikke i Bergen, da det er vanskelig å komme rett inn fra vgs i Oslo. Er nå det jeg har lest og hørt. Anonym poster: ef808e921d1343bd0d37967b2343b1b8
Rubies_ Skrevet 15. mars 2013 #13 Skrevet 15. mars 2013 Kanskje noen skryter på seg litt bedre karakter enn det de i virkeligheten har, men det forandrer ikke det faktum at å komme inn på profesjon med årsstudium er vanskelig. Man konkurrerer ikke bare med andre årsstudium studenter, men med alle andre som søker ordinært. Og sist jeg sjekket er ikke det få, spesielt ikke i Bergen, da det er vanskelig å komme rett inn fra vgs i Oslo. Er nå det jeg har lest og hørt. Anonym poster: ef808e921d1343bd0d37967b2343b1b8 Du leser og hører mye rart. Jeg vet ikke med Bergen, men i Tromsø er det ikke snakk om terningkast. Der kan man, om man søker med Nord-Norgeskvota, komme inn med en B, om man er heldig. Ellers er det A som gjelder, det stemmer. Men det er aldri så mange med A'er at det blir terningkast. Store deler av studiummet er holdt av til søkere fra Nord-Norge, det er 2-3 plasser for samer og resten blir inntak fra hele landet. Så ja, kommer du fra et annet sted enn Nord-Norge er det vanskelig, men ikke umulig. Og nei, du kan ikke søke deg rett inn på profesjon i Tromsø. Du må ha årsstudium først, så du konkurrer ikke med de som søker fra VGS fordi de kan ikke søke seg rett inn på profesjon.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #14 Skrevet 16. mars 2013 Du leser og hører mye rart. Jeg vet ikke med Bergen, men i Tromsø er det ikke snakk om terningkast. Der kan man, om man søker med Nord-Norgeskvota, komme inn med en B, om man er heldig. Ellers er det A som gjelder, det stemmer. Men det er aldri så mange med A'er at det blir terningkast. Store deler av studiummet er holdt av til søkere fra Nord-Norge, det er 2-3 plasser for samer og resten blir inntak fra hele landet. Så ja, kommer du fra et annet sted enn Nord-Norge er det vanskelig, men ikke umulig. Og nei, du kan ikke søke deg rett inn på profesjon i Tromsø. Du må ha årsstudium først, så du konkurrer ikke med de som søker fra VGS fordi de kan ikke søke seg rett inn på profesjon. Ingen som kommer fra VGS søker ordinært, det heter vel førstegangsvitnemål? Og trodde alle skjønte at ingen faktisk kaster terning. Det var bare for å fremheve at det er vanskelig å komme inn. Tenkte jeg skulle nevne det for TS som allerede har en mastergrad og bare har rett på studielån tre år til. Når jeg gikk på VGS så frarådet de oss å søke på den måten pga konkurransen og antall søkere med bra karakter. Så da er det litt rart at alt jeg har hørt er feil. Du har nok rett angående Tromsø, men vanskeligere i Bergen fordi det er mer populært der. Kanskje jeg tar feil, men jeg tviler på at man kommer inn på profesjon med c-b i snitt. Sier jo litt om hvor populært psykologi er når profesjon i Oslo ligger på 64.9 (2012) ordinært. (Tallet er fra søkerhåndboka 2012) Hvis man tenker at det er ganske likt i Bergen, bare med et annet karaktersystem så ligger de ganske tett oppunder A i snitt. Også handler det jo ikke bare om hvor mange søkere du konkurrerer med, men også at det er vanskelig å få så bra karakterer. Det er mye tung lesing i psykologi. Jeg har aldri sagt at det er umulig. Hvis du vil prøve ikke la noen stoppe deg:) For alt jeg vet er det ikke sikkert ts har noe problem med å få B/A i snitt. Et metode til er å gå bachelor psykologi og ta master i Danmark (to år) også ta praksis her og bli psykolog på den måten. Men vet ikke hvordan det er å søke jobb med en annen psykologiutdanning enn vanlig profesjonstudium her i Norge, og plutselig kan de jo ta vekk den muligheten. Men har hørt at det kan gå Lykke til, det er aldri forsent å ta mer utdanning! Anonym poster: ef808e921d1343bd0d37967b2343b1b8
Gjest O___o Skrevet 16. mars 2013 #15 Skrevet 16. mars 2013 Alle som søkte på årsstudium i Tromsø i fjor kom inn!! så jeg tror det aller letteste er om du søker årsstudium i Tromsø og satser på å komme inn der, og deretter søke deg inn på profesjon med de karakterene du fikk åå årsstudiumet Så til alle som svarer nei, dere har ikke peiling. SÅ klart du kan!!! Det med økonomi har jeg dessverre ingen gode råd på, men du kan jo jobbe ved siden av som noen hadde nevnt her tidligere, det kan bli veldig hardt pga lånet du har fra før, men om du blir psykolog så får du i værtfall en god lønn:) kanskje du har noen foreldre som er villige til å hjelpe deg en liten periode? Det går jo an å være litt realistisk og Det skal godt gjøres av TS å gå fra 4 i snitt til (1) komme inn på årsstudiet (2) få A i snitt og (3) komme inn på profesjonsstudiet. Og det å jobbe deltid ved siden av et fulltidsstudie uten lån i 6 - 7 år, ER også krevende. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #16 Skrevet 16. mars 2013 Det går jo an å være litt realistisk og Det skal godt gjøres av TS å gå fra 4 i snitt til (1) komme inn på årsstudiet (2) få A i snitt og (3) komme inn på profesjonsstudiet. Og det å jobbe deltid ved siden av et fulltidsstudie uten lån i 6 - 7 år, ER også krevende. Det at jeg har 4 i snitt, har ikke noe med mine evner for psykologi å gjøre. I de fagene jeg interesserte meg for, var det ikke noe problem å få gode karakterer. Har også toppkarakterer fra mastergraden. Den største utfordringen min blir derfor heller å komme meg inn på selve årsstudiumet, men jeg skal i hvertfall forsøke. TS Anonym poster: b83c00b22bb8bb4fd52fb31a13bcde02 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #17 Skrevet 16. mars 2013 Takk for alle råd, dere! Det gav meg håp og motivasjon om at det faktisk er mulig, selv om det kan bli hardt. TS Anonym poster: b83c00b22bb8bb4fd52fb31a13bcde02
Rubies_ Skrevet 16. mars 2013 #18 Skrevet 16. mars 2013 Jeg syns du skal snakke med en rådgiver på enten universitetet eller en nærliggende videregående skole. Det er nemlig mange her i tråden og i andre tråder som kommer med feil informasjon. Og selv om at man påpeker det, argumenterer de videre for det de mener. Så det kan være vanskelig å vite akkurat hva som er korrekt. Men spør du en rådgiver sitter de på alle svarene på det du trenger å vite! Så det er lurt å gjøre. 1
amonyn Skrevet 16. mars 2013 #19 Skrevet 16. mars 2013 Er du flink i 23/5 fagene, så kan du jo ta dem opp igjen (hvis du orker). Og komme inn på profesjon den veien. Da trenger du minst fire seksere og fem i resten. Da legger jeg snittet i Trondheim til grunn. Jeg holder på med dette selv. Da slipper jeg unna et par fag som jeg er elendig i (som gym).
Gjest JakeGreen Skrevet 17. mars 2013 #20 Skrevet 17. mars 2013 Det skal godt gjøres av TS å gå fra 4 i snitt til (1) komme inn på årsstudiet (2) få A i snitt og (3) komme inn på profesjonsstudiet. Hva slags relevans har snittet fra videregående for flere år siden med mulighetene til å få A i snitt nå? Ikke så veldig stor. Jeg kjenner en som strøk i flere fag første år på Bachelor, men gjorde rent bord med kun A og B i resten av studiet på grunn av at han jobbet ekstremt hardt og målrettet. Han hadde heller ikke særlig høyt snitt fra VGS, selv om han er en smart fyr. TS, Om du virkelig vil, så finner du en vei uansett. Om du kan gjøre det slik som skissert med et årsstudium først, så bør du bare kjøre på. Da vet du langt mye mer etter ett år om dette er noe du vil videre og om det er verdt det (for det kommer nok til å bli hardt). Finansieringen kommer på plass etter hvert og er ikke noe du trenger om å bekymre deg for alt nå. Du kan jobbe mye i ferier og kanskje kan du ordne privat finansiering gjennom en bank eller lignende når tiden er inne for det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå