Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og videregående, men holder nå på å lære meg fransk på egenhånd. Kunne så inderlig tenkt meg å studere fransk på universitetet, men der kreves det jo veldig gode forkunnskaper fra ungdomsskolen og videregående som tar mange år å bygge opp. Er det noen måte man kan tilegne seg dette på annet enn å dra til utlandet?

Anonym poster: 91615cbec55351babbfc9430c70f5ede

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med kurs gjennom Folkeuniversitetet?

Anonym poster: d1cdfd696083015b78033a26e9bb585e

Skrevet

Ingen jeg har møtt har gode forkunnskaper fra ungdomsskolen, de færreste fra videregående. Jeg hadde 6 gjennom alle skoleårene, men hadde uansett ikke nok grunnlag til å studere fransk før jeg var et semester i Frankrike. Så du skal ikke tenke på at du har dårlig grunnlag der. Det du må gjøre er rett og slett å intensivere språklæringen året før du begynner å studere. Les franske nettaviser, hør på podcaster, les i skolebøker, grammatikkbøker, tegneserier, se filmer uten norsk tekst, bli vant til å ha språket rundt deg. Dette er ting man overhodet ikke får med seg på videregående med undervisning et par timer i uken der man deler klasserom med folk med konsentrasjonsvansker. Den største utfordringen når man studerer fransk på UiO er å forstå hva de sier på forelesning samt klare å lese og skrive lengre tekster på fransk. Dette bør da øves inn slik at man ikke får et sjokk. Les, skriv og lytt så mye du har tid til hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...