Gå til innhold

Hvordan snike meg unna familieselskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et familieselskap i påsken, som jeg av ulike grunner ikke vil i. Det hadde vært enkelt å ikke dra, bortsett fra at jeg i påskeferien bor hjemme hos mine foreldre (jeg studerer i en annen by). Dessverre er ingen av mine venner hjemme den aktuelle dagen, så kan ikke bruke som unnskyldning at jeg skal til venner.

Så hvordan kan jeg slippe unna?

Anonym poster: fcc116ab32be498da5e3979a09592b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si du er veldig kvalm? Ikke smart å smitte hele slekten med spysyken.

Skrevet

Si at du er dårlig. Vondt i hodet, kvalme, dårlige mage. Dette er jo plankekjøring, lærte du ingenting på videregående? ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at du er dårlig. Vondt i hodet, kvalme, dårlige mage. Dette er jo plankekjøring, lærte du ingenting på videregående? ;)

Mamma ser rett gjennom dette dessverre :sukk:

Gjest LadySizz
Skrevet

Er du gammel nok til å bestemme selv er det vel bare å si det slik det er,at du ikke vil være med?

AnonymBruker
Skrevet

Tja, hva er grunnene?

Kan du være ærlig med din mor og alliere deg med henne? Feks "Grandtante Olga er alltid veldig ufin mot meg, hun psyker meg ned og jeg klarer ikke å møte henne. I tillegg er min kusine Bettina der og hun skal alltid gni inn at hun nå er sammen med min eks... Nå har jeg bodd lenge borte fra dette, jobbet meg gjennom problemene, men jeg føler meg ikke sterk nok. Har en lang eksamensperiode etter påske og trenger å gå styrket inn i denne uten og måtte rippe opp i alt dette tullet. Så mamma, vi sier at jeg er syk... OK?"

Anonym poster: 697a3518b8320c62db6292da17c3240f

Skrevet

Eller så kan du gå, og gjøre det beste ut av det. Det gjorde jeg da jeg i en periode mislikte familieselskaper sterkt og ikke hadde noen god unnskyldning for å slippe unna, og det jeg opplevde var at det faktisk ble hyggeligere og hyggeligere med årene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et familieselskap i påsken, som jeg av ulike grunner ikke vil i. Det hadde vært enkelt å ikke dra, bortsett fra at jeg i påskeferien bor hjemme hos mine foreldre (jeg studerer i en annen by). Dessverre er ingen av mine venner hjemme den aktuelle dagen, så kan ikke bruke som unnskyldning at jeg skal til venner.

Men vet dine foreldre at ingen av vennene dine er hjemme akkurat den dagen da? Eller kan du ta en hvit løgn og si at du har en avtale med noen av de?

Anonym poster: d116b660c6d4e2a3c36905d972d6ce7f

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

om du ikek vil dra så si du ikke vil dra. det er jo ikke verre enn det. hvorfor skal man bruke unnskyldninger?

er ikke alltid jeg vil feire jul. jeg bruker ingen unnskyldninger, jeg bare sier som det er at jeg ikke har lyst. det var protester i begynnelsen men nå er de vant med det. jeg har ingen interesse av å unnskylde meg for den jeg er

Skrevet

Du er voksen, du trenger da ikke oppgi noen grunn til å velge bort et selskap. "Nei takk, det passer ikke" burde holde lenge.

Skrevet

Pleier bare å ikke møte opp jeg..

Gjest Gjest
Skrevet

Du er voksen, du trenger da ikke oppgi noen grunn til å velge bort et selskap. "Nei takk, det passer ikke" burde holde lenge.

enig. har aldir forstått meg på personer som må lyve for å slippe unna ting. si det som det er, tåler de det ikke så neivel, da godtar de deg heller ikke for

AnonymBruker
Skrevet

Såååå enig!

Selv om det tok meg tredve år å slutte å begrunne med all verdens ditt og datt.

30 bortkastede år med "unnskyld at jeg er til liksom"

Du verden så mye bedre mitt liv ble da jeg sluttet med å begrunne allverdens!

Anonym poster: 9c7d8faeedb5a0f24019cd0a255a8caa

• Liker 3
Gjest proteinet
Skrevet

Det jeg pleier å gjøre når jeg ikke har lyst til å delta i familieselskap, er å ventilere at jeg har mye å gjøre i forbindelse med studier - og akkurat det viser alle forståelse for. Men nå har jeg jo som regel mye å gjøre i studiesammenheng, så i blant så er det nettopp det som er årsaken til at jeg ikke kan komme.

Fullt klar over at det er temmelig feigt å servere unnskyldninger (gjør det som regel ikke), men nå har jeg en familie som forventer at jeg kommer om jeg er i hjembyen og blir skuffet om jeg ikke vil være med å feire "tante Olga".

Gjest Coolaid
Skrevet

Stikk ut på kino, eller si du har en avtale. En hvit løgn gjør ingenting dersom du har greie grunner for at du ikke vil fortelle familien din hvorfor du ikke vil være tilstede. Ingen har noe med hvorfor du ikke er tilstede. Du MÅ ikke ha en god grunn, det holder at du er et selvstendig menneske :)
Skrevet

Regner med at det er en ordentlig grunn til at du ikke ønsker å dra i familieselskapet, ellers synes jeg du bør dra selv om du ikke har så veldig lyst.

Men om du har en god grunn og ikke vil være ærlig om det med foreldrene dine må det da gå an å si at du er dårlig. Moren din har da ikke røntgensyn. Si at du føler deg litt svimmel og skikkelig sliten eller noe i den duren. Ett eller annet man ikke kan sjekke og som ikke er seriøst nok til at du trenger noe annet enn en rolig kveld på sofaen.

AnonymBruker
Skrevet

Si til moren din at du ikke vil, så si til familien at du ikke føler deg helt i form. Ellers så er du vel gammel nok til å bestemme selv?

Anonym poster: d18c3bac1bddc9196032862fef94b25c

AnonymBruker
Skrevet

Det en voksen person ville gjort er å avklare at du ikke vil. Trenger ikke gi grunner engang, om du ikke har lyst. Fordelen er at du får trening i å stå opp for deg selv og ikke trenger komme om noen år med tråder som "jeg er gravid - hvilke løgn kan jeg komme med for å slippe drikke på firmafesten?" og lignende triste problemstillinger.

Voksne folk sier at nei, det vil de ikke. Og så tar de konsekvensene. For konsekvenser vil det bli. Ikke nødvendigvis av den hyggelige sorten heller.

Anonym poster: d9e43e6def59573d077f8b764c750ea1

AnonymBruker
Skrevet

Det en voksen person ville gjort er å avklare at du ikke vil. Trenger ikke gi grunner engang, om du ikke har lyst. Fordelen er at du får trening i å stå opp for deg selv og ikke trenger komme om noen år med tråder som "jeg er gravid - hvilke løgn kan jeg komme med for å slippe drikke på firmafesten?" og lignende triste problemstillinger.

Voksne folk sier at nei, det vil de ikke. Og så tar de konsekvensene. For konsekvenser vil det bli. Ikke nødvendigvis av den hyggelige sorten heller.

Anonym poster: d9e43e6def59573d077f8b764c750ea1

Synes siste setning du sier der nesten har et snev av trussel i seg.. nesten som noe min mor kunne sagt, tale med to tunger..." om du ikke gjør det hvis ikke bla bla bla...."

Vel..konsekvenser går begge veier. Ofte er det bare riktig og nødvendig å si at man ikke har lyst eller kan UTEN å frykte allverdens konsekvenser.

Faller en uteblivelsesdom så var de uansett ikke verdt din tilstedeværelse.

Anonym poster: 9c7d8faeedb5a0f24019cd0a255a8caa

Skrevet

Bare si at du ikke har anledning, du er jo voksen å bestemmer selv hva du ønsker å bruke tid på.

-ønsker noen en forklaring, er forklaringen i seg selv, at du ikke har anledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...