Gå til innhold

Du som har opplevd SA og/eller MA please svar:)

Anbefalte innlegg

Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg var på UL i uke 7, men fant ikke foster. Måtte ta abortpiller. I dag er det 20 dager siden jeg tok abortpillene og har tatt EL-tester, men ikke fått EL i løpet av disse 20 dagene. Jeg har frem til jeg ble gravid hatt sykluser på 30 dager +/- 1 dag. Brukt EL-tester de siste 7 månedene og alltid hatt eggløsning mellom mens.

Setter umåtelig pris på om du som har opplevd en SA/MA kan svare på disse spørsmålene:

1. Hadde du en SA eller en MA? Tok kroppen seg av det på egenhånd eller måtte du ta piller? Eller måtte du gjøre det kirugisk?

2. På hvilken dag etter aborten fikk du EL? Og på hvilken dag etter aborten fikk du mensen?

3. Hvor fort ble du gravid igjen etter aborten?

Tusen takk til dere som gidder å svare:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Hadde SA. Kroppen tok seg av det selv. Ingen smerter eller noe. Var som vanlig mens. Mista uke 6+4.

3. Ble gravid 1 mnd etter og har nå en gutt på 7 mnd :)

Anonym poster: c1009cde5485f188c34e9d933588f7be

Gjest vilma2000
Skrevet

1. Hadde SA. Kroppen tok seg av det selv. Ingen smerter eller noe. Var som vanlig mens. Mista uke 6+4.

3. Ble gravid 1 mnd etter og har nå en gutt på 7 mnd :)

Anonym poster: c1009cde5485f188c34e9d933588f7be

Takk for svar! Mener du at du ble gravid allerede før du rakk å ha en mensen, eller hadde du en mensen og så ble gravid?

Gjest vilma2000
Skrevet (endret)

Vil legge til at HCG var ute av kroppen 7 dager etter aborten, burde ikke EL kommet i løpet av disse 20 dagene?

Endret av vilma2000
AnonymBruker
Skrevet

1.1 MA, med påfølgende medisinsk abort

1.2 SA, kroppen fikset selv

2.1 Mensen 33 dager etter

2.2 Mensen 30 dager etter

3.1 Gravid etter en mens

3.2 Venter nok til sommeren før vi prøvee igjen

Anonym poster: f60e15e278853b7affbc1199bb29c3d6

Skrevet

SA endte i full narkose.

Mens ca 30 dager etter.

Ble anbefalt å vente en menstruasjon før nytt gravidforsøk så vet ikke EL.

Gravid 5 måneder etter.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

1. jeg hadde en SA hvor kroppen tok seg av det. Hadde også en MA. Da fikk jeg piller med meg hjem. De virket ikke så fikk nye tabletter en uke etterpå. Disse funket heller ikke, så endte med full narkose og kirurgisk abort.

2. Dette husker jeg dessverre ikke.

3. Etter den første SA'en ble jeg gravid igjen etter 6 mnd. Det endte i MA. Så ble jeg gravid igjen etter 6 mnd. Det endte med ei lita tulle på 2 måneder som ligger ved siden av meg nå:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet 2 ganger rundt uke 8. Første gangen hadde jeg en spontanabort hvor kroppen ordnet opp selv. Jeg har vanligvis 5 ukers sykluser og fikk mensen etter 6 uker... dvs 1 uke forsinket.

Andre gang opplevde også vi å komme til ultralyd hvor de ikke fant noe foster, men allikevel fostersekk. De dobbeltsjekket en uke etterpå, men fant ingenting da heller. Blighted ovum heter det visst. Fikk da som deg piller for å fullføre aborten. Denne gangen tok det 10 uker for meg å få igjen mensen, dvs 5 uker på overtid. Såvidt jeg forstod det var det vanlig å være noen uker forsinket, men jeg var kanskje i overkant forsinket i forhold til normalen...

I og med at vi sliter med å bli gravide er det kanskje litt misvisende å sammenligne hvor lang tid det tok å bli gravid etterpå, men første gang tok det 6 mnd og da var det ivf forsøk. Andre gangen tok det 8 mnd, men da hadde vi et mislykket ivf forsøk imellom...

Ønsker deg masse lykke til!

Anonym poster: 1a43e9350f7a9a5e7d6905f1922786d6

AnonymBruker
Skrevet

1. en SA i uke 7 og kroppen ordnet opp helt selv

2. hakke peiling fordi jeg begynte på p-piller igjen, ble ikke planlagt gravid

3. ble gravid igjen ca 5 år etterpå etter 6 mnd med prøving

Vi kvinner er så forskjellige at du kan ikke sammenligne deg med andre, overhodet ikke, men jeg skjønner at du spør :) Lykke til!

Anonym poster: 4216e245e2196129808ca99dd22b55a1

Skrevet

Hadde en SA i uke 4, kroppen tok seg av det selv. Mens 30 dager etter, resten kan jeg ikke svare på.

Skrevet

Hadde SA 6+1. begynte å blø 28. januar, sluttet å blø 8. februar. EL 4.mars og venter TR nå på mandag.

Skrevet

Jeg var på UL i uke 7, men fant ikke foster. Måtte ta abortpiller. I dag er det 20 dager siden jeg tok abortpillene og har tatt EL-tester, men ikke fått EL i løpet av disse 20 dagene. Jeg har frem til jeg ble gravid hatt sykluser på 30 dager +/- 1 dag. Brukt EL-tester de siste 7 månedene og alltid hatt eggløsning mellom mens.

Setter umåtelig pris på om du som har opplevd en SA/MA kan svare på disse spørsmålene:

1. Hadde du en SA eller en MA? Tok kroppen seg av det på egenhånd eller måtte du ta piller? Eller måtte du gjøre det kirugisk?

2. På hvilken dag etter aborten fikk du EL? Og på hvilken dag etter aborten fikk du mensen?

Tusen takk til dere som gidder å svare:)

Hei , Jeg hadde MA / SA . Jeg trengte ikke gjøre noe inngrep eller ta abort pillen . kroppen ordnet opp i dette selv...

Mensen kom etter ca to mnd , men tok litt tid før d stabiliserte seg. Og jeg har ennå ikke blitt gravid igjen . Det er ett år ca siden dette skjedde...

Kjedelig. Jeg håper d skjer noe snart... :) Lykke til til deg også.

Skrevet

1. Jeg hadde en SA i uke 5 av graviditeten. Kroppen ordnet opp selv.

2. EL kom akkurat 14 dager etter første blødningsdag.

3. Jeg ble gravid ved første eggløsning etter SA, så jeg fikk ikke tilbake mensen. Man er som regel ekstra fruktbar rett etter en SA.

Håper EL dukker opp snart, og at du blir gravid igjen kjapt :)

Gjest shalott
Skrevet (endret)

...

Endret av shalott
Skrevet

Jeg hadde en MA, som jeg fant ut av i uke 9+4. Jeg visste ingenting om dette selv, og trodde alt var flott.. Jeg fikk piller, for å rense opp i det selv. Helt forferdelig.

Dette har jeg ikke fått enda.

Det finner vi ut av etterhvert :)

Skrevet (endret)

1. Hadde du en SA eller en MA?

Det begynte med MA. Jeg begynte å småblø i uke 6 og gikk inn for å ta UL. Legen fant fostersekk, men for lite til å se noe inni og tydeligvis for lite for å være i uke 6, altså uten hjerteslag. Hun trodde jeg var mindre på vei eller at det var spontanabort. Det ble spontanabort senere på kvelden, så kroppen ordnet opp. Men jeg blødde i rundt 14 dager og graviditetstesten positiv 10 dager ettterpå. Måtte komme igjen og sjekke meg hos gyn 1 uke etter SA for å se at alt var ute.

Fikk mens ca 2 måndeder etter SA, ble litt hormon tull i hele meg følte jeg.

Siden den første graviditeten var uplanlagt så førsøkte jeg ikke å bli gravid på nytt. Så tiden vil vise. Forhåpentligvis til sommeren eller høsten :)

Endret av Catgirl
Skrevet

Jeg har hatt 2 SA og 1 MA. Jeg måtte ta piller for å få ut fosteret etter MA, kroppen var veldig lite interessert i å gjøre noe med det på egen hånd.

De gangene jeg hadde SA var det så tidlig (uke 5 og 6) at jeg fikk eggløsning og mens som normalt. MA'en var for ca 7 uker siden og jeg har ikke fått mensen ennå. Jeg sjekker ikke etter eggløsning nå (skal ikke prøve før etter neste mens pga mye rester i livmoren.)

Etter første SA gikk det et år, etter andre SA gikk det to mnd, og det gjenstår å se hvor lang tid det tar nå etter siste MA :)

Skrevet

Jeg mistet 31.01 når jeg var 5+6.

Usikker på når eggløsning var, siden strekene på eggløsningstesten aldri ble mer enn like sterke. Fikk mensen 02.03, altså gikk kroppen rett tilbake til vanlig syklus.

Nå fikk jeg EL på syklusdag 16, altså 17. Mars. Positiv digitaltest + eggløsningstest hvor kontrollstreken ble svak iforhold til teststreken.

Så for meg har kroppen bare fulgt vanlig 30 dagers syklus etter SA'n!

Skrevet

Jeg mistet i uke 8. Kroppen ordnet opp selv.

Hadde mens en gang før jeg ble gravid igjen. Altså, mistet i starten av oktober, ble gravid i starten av januar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...