Gå til innhold

Redd for hunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dette er et seriøst innlegg og jeg trenger virkelig hjelp. Jeg er utrolig redd hunder, og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg skal begynne i ny jobb hvor jeg kommer til å ha masse kundekontakt. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis kunden har hund :(

Noen tips?

Anonym poster: a38fa99d2a464aec18c9a06d26fbafe9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker mengdetrening. At du kontakter f.eks en hundeklubb eller lignende og får tilbragt tid med en eller flere trygge og stabile hunder.

Skrevet

Mange som er redd for hunder synes valper er mindre skummelt enn voksne hunder. Så kanskje du kunne fått komme på besøk til noen som nylig har fått en valp? Du kan jo spørre om hjelp inne på diverse raseforaer for å komme i kontakt med noen som kan hjelpe deg.

Skrevet

...under forhold som føles trygge... :) Lykke til - hunder er stort sett noen fantastiske skapninger :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir hysterisk bare de kommer bort til meg.

Skrevet

En annen ting som kan hjelpe er at du skaffer deg mer kunnskap. Jeg ser for meg at jo mer kunnskap man har om en ting, jo mindre redd blir man. Man frykter jo gjerne det ukjente.

Les bøker om hunders atferd og se på hundetreningsprogrammer på TV. Bare vær obs på at mange av disse TV-seriene kun handler om hunder med store atferdsproblemer, de færreste hunder er slik.

• Liker 2
Skrevet

Irasjonell angst for ting som egentlig ikke er farlig.

Du kan prøve terapi.

For du må innse at problemet er hos deg, der er ikke hunden.

• Liker 1
Skrevet

Stakkars.. Føler det samme som deg, verste er når hunder prøver å lukte på foten min, da dør jeg ass.

AnonymBruker
Skrevet

Signerer Tonje! her. Kunnskap er gull om man skal overvinne en frykt/fobi. Vær nysgjerrig. Det er ikke om å gjøre at du skal elske hunder, men å slippe å frykte dem. Det må være slitsomt i hverdagen.

Anonym poster: 74e2a801b348de1f5df67ece3c8d1aae

• Liker 2
Skrevet

Hvis du bor i nærheten av noen som driver med terpaihunder så hør med de. Det er det trygge, stabile og rolige hunder som nettopp er taklet til å være i nærheten av folk som gir litt feil signaler!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kognitiv terapi. Hvorfor føler du slik frykt? Er denne rasjonell? Hva skjer med deg når du ser en hund? Er det hunden, eller frykten, du er redd? Hva kan skje? Hva pleier å skje? Er det en hensiktsmessig reaksjon?

Prøv å skriv ned hele reaksjonsrekken for hva du føler når du ser en hund. Slik kan du ufarliggjøre frykten din.

http://www.kognitiv.no/kognitiv_terapi

Skrevet

Kusina mi var livredd hunder, og gråt bare hu så en. Da hun var på besøk hos oss en sommer, var hun nødt til å omgås hunden min. Det gikk fra å se på den - til å la den snuse på hu - til å klappe den. Noen uker etter var de perlevenner og sov i samme seng og gikk tur sammen alene! Prosessen tok litt tid, men du må ha tålmodighet:) Etter dette tok hun neste steg å spurte venninner som hadde hund, om hun kunne komme på besøk til de for å omgåes hunden litt. Nå er hun ikke redd hunder i det hele tatt.

Kontakt noen som har hund, eller kontakt en hundeklubb å fortell om problemet. Det er mange som vil hjelpe og vise deg hvor fantastiske dyr de er :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du er redd for? At den skal bite? Er du redd for selve dyret eller hva den kan finne på å gjøre?

Hva føler du når du ser bilder av dem? Syns du de er pene, men vil ikke ha dem i samme rom?

Anonym poster: 8467a54344dafd1241a6e50bcc843303

AnonymBruker
Skrevet

Er valper så veldig smart å starte med da? De kan jo være litt voldsomme :P

Men kunnskap og eksponering er viktig for å overvinne frykt. Men det er viktig at du eksponeres for de rette hundene, som er rolige og stabile.

Anonym poster: 9d99a003d12742ddaa9b28682822eb9a

Gjest Vevila
Skrevet

Har en mor som sliter med det samme. I motsetning til TS, har hun hatt flere hunder tidligere, blandt annet en svart schæferblanding som ville gått i kategorien "skummel". Så kunnskap er ikke alltid det som skal til. Tror eg terapaut som er dreven på dette med fobier er løsningen. Man trenger hjelp å komme ut av det negative tankemønsteret som oppstår.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for så gode svar :)

Jeg synes ikke hunder er pene. Når jeg ser et bildet av dem synes jeg dem rett og slett er kvalme. Håper ikke noen tar nær av det, men det er dette jeg rett og slett føler.

Problemet mitt er veldig psyksisk tror jeg. Hva jeg tror hunden vil gjøre? Hmm... det har ikke noe med hva den vil gjøre. Sitter den helt rolig uten og røre på seg, blir jeg likevel redd. Jeg klarer ikke å være i samme rom som hunden engang, da føler jeg meg utilpass.

Mange som nevner kurs... men jeg er så redd, vet ikke om jeg klarer det :(

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har full fortståelse for ditt syn på hunder. Du har din rett til å mene og føle akkurat slik du gjør.

Men selve angsten er noe du bør ta tak i uansett. Og da må du rett og slett møte frykten og ta over denne. Lære deg å kontrollere angsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...