oransje gullfisk Skrevet 12. mars 2013 #1 Skrevet 12. mars 2013 Synes oftere og oftere jeg høre folk skryte av hvor billig de klarte og få sitt bryllup. Eksempelvis ”vi hadde budsjett bryllup jeg forstår ikke de som kaster bort masse penger” Også viser det seg at det egentlig ikke var spart på noe særlig bortsett fra at har fått andre til å stille opp betale prisen. Eksempelvis gratis fotograf ,frisør, gratis blomster og dekorasjoner, altså at andre har kjøpt inn dette eller fått fjern og nær til og stille opp. Da har en jo egentlig ikke spart selv. Da burde en vel heller sagt ”vi var heldig at mange stilte opp” Har også inntrykk av at det er litt status og få så billig som mulig av venner, slik at flere vil at andre skal stille opp nå enn før. Også de med god råd+ ikke kjenner så mange. Selv så har jeg ett av disse yrkene jobber innen illustrasjon. Jeg hjalp ei venninne av ei venninne av ei venninne. Hun var veldig påtrengende. Og ville jeg skulle lage bordkort med deres intsialer bilder og diverse. Jeg brukte en hel del tid på dette. Da jeg spurte om hun kunne betale et mindre beløp ble hun sint. Selv papiret det var trykket på ble hun sur for og ikke få rabatter på. Argumenter som du lager nå ting likevel. Ja det gjør jeg men isteden for og bruke tid på og hjelpe en person gratis kunne jeg hjulpet en kunde og tjent penger på det. Jeg kunne altså tjent et par 3200 kr istedenfor å hjelpe denne personen gratis med diverse. Gratis for henne, men det var ikke gratis for meg å hjelpe henne. Jeg tapte en del penger på å gjøre det gratis. Så skryter hun da av at hun har spart penger på budsjett. Men hun har da ikke spart på noen ting som billig vin eller annet. Hun har bare spart på betalingen ikke bare til meg men også til blomsterdekorasjoner frisør osv. Jeg ble litt pist da jeg trodde at de jeg hjalp hadde dårlig råd slik de sa. Men det hadde de ikke. Jeg hjelper ikke folk gratis lenger men jeg har snakket med andre som frisører osv og det synes å være en økende ”trend.” Jeg vil hevde at dette ikke er et budsjett bryllup men at en har snodd seg unna regningen. Det er noen andre som har betalt. For og komme med et lignede eksempel drar du på besøk til venner av deg som eier egen restaurant og presser de til og gi deg gratis med og kjefte og lage uhygge slik at de serverer deg gratis mat så er det ikke budsjett, en har fått noen andre til og betale det, det egentlig koster. På samme måte som det ikke er budsjett og ringe foreldre og få de til og betale 50 000 til bryllupet.. selv om dere da betaler mindre for bryllupet er det ikke budsjett.(vertfall ikke for foreldrene) Hva legger dere i ordet budsjettbryllup? Tror dere det er en økende "trend" å prøve og få andre til og stille opp litt for enhver pris og skryte av hvor billig en fikk bryllupet? 23
Pingting Skrevet 12. mars 2013 #2 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Jeg tror at dette nok er enormt forskjellig fra brudepar til brudepar, og at man skal være VELDIG forsiktig med å synse hverken det ene eller det andre før man faktisk vet. Noen er snyltete gjerrigknarker som gjerne utnytter andre. Noen har dårlig råd og snille venner og familie som gjerne stiller opp. Noen synes det er hyggelig at det er noen de kjenner som bidrar, i stedet for fremmede og spør derfor disse først (vi er slik, men vi tar det også for gitt at vi skal betale skikkelig for det vi får!). Noen er rett og slett litt korttenkte og tramper litt i den sosiale salaten uten at de merker det selv. Jeg tenker at det viktigste, enten man er brudepar eller vennen som ev. stiller opp med noe, er å bi enige PÅ FORHÅND om hva forventningene er. Da unngår man mye trøbbel, og begge parter har mulighet til å trekke seg. Edit: det innlegget var ikke rettet direkte mot hva du sa, forresten. De i eksemplet ditt er bare rett frem frekke. Endret 13. mars 2013 av Pingting 2
oransje gullfisk Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2013 Synser bare her på KG så det skader nok ikke noen. Og jada de som gifter seg er forskjellige, mener for all del ikke at alle som gifter seg er slik eller sånn. Virker litt som en ”økende trend”, kanskje det har blitt litt sånn for alle vil ha et perfekt bryllup perfekt brudekjole + lang bryllupsreise til flotte steder. Kanskje flere nå en før blir så oppslukt av at det skal være billig, at ikke er redd for trampe folk på terne og bruke albuer? Men egentlig virker det mer som problemet er at en ikke forstår det har konsekvenser. At en ikke forstår at det blir vanskelig for en brudesalong, om en får salongen til å gjøre masse gratisarbeid, så blir det vanskelig for salongen og få det til og gå rundt. Selv folk som selger brudekjoler opplever at folk kjøper en kjole til for eksempel 50 000 for også bytte den inn igjen og si den ikke passet. Så viser det seg at de har giftet seg i den kjolen.. Det er også folk som sier de skal ha brudekjole, også sier derfor eksempel at de skal gifte seg i august. Og de får kjolen hjem noen måneder før ,så gifter de seg i juni som planlagt og bruker kjolen. Før august lever de inn igjen kjolen og sier de ikke skal gifte seg likevel, eller en rar unnskyldning som at de ikke liker kjolen.. så krever de rabatt eller nekter og betale. Vet om 3 salonger som begynte å slite økonomisk pga mange gjorde dette. Ene salongen sa at problemet var at folk ville ha en kjole de hadde designet, til samme prisen som kjolene fra Kina.. Har hørt folk si om skreddere ”at det er nærmest svindel da en kan få en lignende kjole fra Kina for 800 kr.” Men det er kanskje litt det som er problemet at folk vil ha en unikt designet kjole fra den lokale skredderen men de mener det er mer riktig at den bare skal koste 1000 kr. Slik er det litt når jeg jobber som illustratør også, så er det enkelte som mener at kort på nille koster bare 10 kr. Da sier jeg gjerne at en da kan en kjøpe de på nille det er nok et godt valg om en vil ha rimelige innbydelser. Men det går ikke opp, for samtidig mener de det blir mye finere om jeg designer det, de vil at jeg skal designe innbydelser og bordkort med samme tema... Og det er klart hvis jeg skal bruke mange mange timer på og designe bestemte kort, med ulike logo forslag, så må jeg ta langt mer enn 10 kr pr kort for det ferdige resultatet. Nå illustrer jeg hovedsakelig til bøker, reklame og lignende. Å betale for og få slike illustrasjoner til bryllupsinnbydelser er egentlig veldig råflott, men folk vil gjerne ha i pose og sekk og synes gjerne det skal koste bare et par kr.! Noe de gjerne forteller også. 7
Irja Skrevet 12. mars 2013 #5 Skrevet 12. mars 2013 Man kan da få ting billig/gratis uten å snylte på noen. Blomster kan man f.eks plukke selv ute. Pappa er veldig dyktig til å ta bilder, så han skal ta disse på vår bryllupsdag. Mamma og svigermor baker kaker og en venninne har selv tatt initiativ til å sminke meg og ordne håret mitt. Jeg har ikke spurt om noe av dette, men alle har kommet til meg. Vi står for tre dager gratis ferie i Italia med alt inkludert for våre gjester, så har absolutt ikke dårlig samvittighet for dette og føler ikke jeg snylter! 2
Wildy Skrevet 12. mars 2013 #6 Skrevet 12. mars 2013 En fin en... Jeg driver endel med håndarbeid. En bekjent skulle gifte seg, og ønsket seg heklede stjerner i sølv( 5-7 ca i diameter, altså noen omganger med tynt garn) til å strø utover bordet. Fem hundre stjerner, faktisk. ble sur da jeg skulle ha betalt for jobben, det var da vel fort gjort for meg som var vant til å drive med slikt? Nei,det er ikke fort gjort å hekle fem hundre stjerner......... 19
estrella Skrevet 12. mars 2013 #7 Skrevet 12. mars 2013 Jeg har lyst å få til et budsjettbryllup. Men ikke basert på å "bruke venner og kontakter", men lage mye selv (jeg er veldig glad i kreative ting, som å scrappe kort/innbydelser/bordkort, lage ting generelt). Så får de som eventuelt ønsker å bidra med ting gjøre det, men de vil i så tilfelle få symbolsk gave eller noe lignende (f.eks ei flaske vin). Jeg vil heller spare inn på det jeg kan få til selv og heller velge andre rimeligere løsninger (f.eks handle inn alkohol over en viss periode i Sverige). Litt skeptisk til om jeg ønsker å kjøpe billigere kjole, men det frister . Men spørsmålet er jo om man blir fornøyd med noe som er langt rimeligere enn "vanlig" og som man ikke får sett før den har kommet i posten. (Men i og med at jeg drømmer om litt mer casual bryllup og avslappet fest, så ser jeg ingenting galt i hvis jeg hadde funnet en nydelig kjole som ikke heter "bryllupskjole", så lenge den passer til å ha på seg som brud). Men jeg får litt henvendelser, i og med at folk har fått med seg at jeg liker å lage ting, om jeg ikke kan gjøre ditten og datten. Tror de blir litt irritert når jeg sier at det vil koste, for jeg bruker jo lang tid på det. I tillegg til at det er rådyrt å handle inn materiale...
oransje gullfisk Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2013 Man kan da få ting billig/gratis uten å snylte på noen. Blomster kan man f.eks plukke selv ute. Pappa er veldig dyktig til å ta bilder, så han skal ta disse på vår bryllupsdag. Mamma og svigermor baker kaker og en venninne har selv tatt initiativ til å sminke meg og ordne håret mitt. Jeg har ikke spurt om noe av dette, men alle har kommet til meg. Vi står for tre dager gratis ferie i Italia med alt inkludert for våre gjester, så har absolutt ikke dårlig samvittighet for dette og føler ikke jeg snylter! Fullstendig enig i det. og det er ikke noe galt i og ta imot ting folk tilbyr seg. Høres bare hyggelig ut for alle. En fin en... Jeg driver endel med håndarbeid. En bekjent skulle gifte seg, og ønsket seg heklede stjerner i sølv( 5-7 ca i diameter, altså noen omganger med tynt garn) til å strø utover bordet. Fem hundre stjerner, faktisk. ble sur da jeg skulle ha betalt for jobben, det var da vel fort gjort for meg som var vant til å drive med slikt? Nei,det er ikke fort gjort å hekle fem hundre stjerner......... bra eksempel på slik jeg tenkte på, og av den skikkelig ille sorten! Jeg jobber jo med papir kan være vanskelig for folk og skjønne at det ikke koster penger og printe ut 100 innbydelser + 100 bordkort i spesialpapir.. de sier gjerne men det koster da så lite, ikke vær gjerrig på papiret. men om jeg spør tilbake hvorfor kan ikke de betale om de synes det er så billig, får pipa en annen låt. for når de skal betale selv synes de ikke samme prislapp er så billig likevel. men det er papir da, at 500 sølvstjerner koster penger er mye drøyere og ikke forstå. og selv om en liker jobben sin eller hobbyen sin er det ikke kjekket med slike som forlanger! 4
oransje gullfisk Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2013 Men jeg får litt henvendelser, i og med at folk har fått med seg at jeg liker å lage ting, om jeg ikke kan gjøre ditten og datten. Tror de blir litt irritert når jeg sier at det vil koste, for jeg bruker jo lang tid på det. I tillegg til at det er rådyrt å handle inn materiale... Ja en annen ting jeg kom til og tenke på når jeg leste dette. er at flere blir nærmest forventet av at en ikke synes det er så gøy og stille opp gratis. gjerne betale materiale også ja. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #10 Skrevet 12. mars 2013 Jeg forstår deg veldig godt! Har selv opplevd det selv, bare ikke med bryllup. Jeg tegner/illustrerer og studerer i tillegg grafisk design og her har det gått i barnebursdagsinvitasjoner for folk i familien og logoer for venner av venner av venner/familie osv. Logoene har jeg i alle fall fått betalt for, men der ender det opp med at de vil ha så mye ekstra, utallige logoforslag og "kan du ikke bare lage et enkelt visittkort også i samme slengen", "kan du hjelpe meg med mine it problemer?" type ting, at det ender opp med å egentlig ikke bli verdt den avtalte prisen med tanke på hvor mange timer jeg har brukt på arbeidet. Merkelig hvordan min tid ikke skal være verdt noe siden "du er jo så flink til sånt og du er jo så kreativ". Tror mange ikke forstår hvor mye tid og arbeid som ligger bak kreativt arbeid og at det faktisk er ARBEID og ikke bare noe jeg gjør fordi jeg synes det er kjekt. Jeg har ikke problemer med å hjelpe venner og familie, men det er forskjell på å hjelpe og å bli utnyttet. Jeg har i alle fall lært ;D Anonym poster: d54cc78ffda8ed430495d1fd45a0fb96 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #11 Skrevet 12. mars 2013 Har en barndomsvennine som nå er frisør, hun sier selv hun ville gått konkurs hvis hun skulle gitt gratis klipp til alle som mener de "fortjener" det. Anonym poster: 3c084b7376c534e5a7709ed850ac148b 6
Gjest Kiara! Skrevet 13. mars 2013 #12 Skrevet 13. mars 2013 (endret) Budsjettbryllup for meg er at man er bevist på å bruke ressursene man har til rådighet på en fornuftig måte, man øker ikke budsjettet hver gang bruden/bryllupsplanleggern får for seg at noe ser fint og unikt ut. Budsjettet kan være høyt eller det kan være lavt, men det er gjennomtenkt å har ikke mye rom for unødvendige ting. Når det kommer til hva du konkret spør om føler jeg meg litt truffet iform av at jeg/vi er så vanvittig avhengig av de der hjemme sin hjelp for å få dette til å bli bra. Det er i all hovedsak familien på mamma sin side som må ta en stor del, takk og lov for at dette ble diskutert i plenum før det ble avgjort. Når det er sagt tror jeg at hvis jeg hadde latt mamma styre showet hadde nok mange flere ting vært tjenester som det hadde blitt betalt for lite for eller ikke betalt for i det hele tatt. Småting som hadde blitt store fordi det tar mye tid. - og det er ikke til å legge skjul på at hun så for seg mye lavere kostnader enn hva det blir og et enklere opplegg. Hun er enkel av seg, og ser ikke alltid konsekvensene av at det som tas som en selvfølge. Feks en venn som er flink til å ta bilder gjør det jo selvsagt gratis eller unødvendig billig. Selvfølgelig er det fristende, men det er et minefelt. Så jeg er faktisk glad for at det ikke har blitt slik at vi betaler for fotograf helt utenifra, frisøren har fått og får "betaling" og de som hjelper oss gjør det først og fremst av lyst og interesse. Det blir et dugnad mellom oss alle, men da har alle også fått være med å bestemme hvordan dette bryllupet skal bli også. Og mange gleder seg til å stille opp å har helt frivillig tilbudt seg å hjelpe, lenge siden det har vært et bryllup i familien så det er noe veldig mange gleder seg til. Jeg ønsket meg det perfekte, men jo nærmere vi kommer jo mer blir jeg opptatt av at vi skal vi skal leve sammen som par også etterpå uten at dette bryllupet skal være et spøkelse som henger over oss fordi vi brukte hinsides med penger eller ihjelplanla det til å bli et show. Og det er ekstremt viktig for min del at jeg kan stå for det bryllupet jeg i stor grad har planlagt for min mann og andre økonomisk, da må prisen for herligheten under 100` for vår del. Og vi skal ikke ha det billigst mulig, overhodet ikke! Men vi skal ikke miste hodet pga det er kjekt med bryllup slik jeg føler noen andre bruder gjør, og som jeg selv gjorde i starten. Bra tråd ts. Endret 13. mars 2013 av Kiara! 2
Anglofil Skrevet 13. mars 2013 #14 Skrevet 13. mars 2013 (endret) Jeg ser ikke problem med at man får hjelp fra familie og venner så lenge de ikke presses til det, de vil det selv og det ikke forventes. Jeg hadde selv store problemer med å i det hele tatt spørre om hjelp nettopp fordi jeg ikke ville se ut som jeg snyltet på andre. Jeg kom faktisk i en litt omvendt situasjon, hvor blant annet min svigermor ble litt "snurt" fordi jeg rett og slett ordnet alt selv, og hun følte seg litt utelatt. Nå var det aldri min intensjon, jeg prøvde jo bare å være snill og la minst mulig falle på andre, men det ble faktisk til at jeg til slutt spurte mine foreldre og mine svigerforeldre om de hadde et ønske om å hjelpe til og hva de i så fall ønsket å hjelpe til med. Det førte til at svigermor ble veldig glad og jeg kan ikke få rost nok den jobben mine foreldre og svigerforeldre gjorde. Min mor ordnet med alle kaker, foruten bryllupskaken. Og det viste seg at flere av mammas venninner så gjerne ville bidra, som en gave til oss, og jeg er evig takknemlig. Det ble noen nydelige kaker. Foruten det så ordnet mine foreldre og svigerforeldre med pynting av lokalene. Det var regelrett de som sa det at "nei Yvonne, nå holder du deg hjemme og hviler dagen før den stor dagen, så pynter vi lokalene". Jeg er veldig takknemlig for det, men jeg hadde kjøpt inn massevis av dekorasjoner de da fikk pynte slik de ønsket (med litt ønsker fra meg og oss). Mamma var selv den som foreslo at hun skulle stå for blomstene, så da fikk vi av mine foreldre i gave blomster og de oppsatsene mamma lagde. Skal jeg ha dårlig samvittighet for dette? Jeg synes det er stor forskjell på å forvente hjelp og det å spørre pent eller bli tilbudt hjelp, slik jeg ble og gjorde. Jeg var veldig forsiktig, for jeg ville nødig utnytte noen, men det viste seg at noen altså nesten følte seg utelatt. Ergo kan det også falle den gale veien, ergo er det ikke lett nødvendigvis for brudeparet å vite hva de skal gjøre. Damned if you do, damned if you don't er følelsen jeg får. Det faller, slik jeg ser det, på sin egen urimelighet å si at "alle som har fått hjelp snylter". Det er jo ikke nødvendigvis sant i det hele tatt, og jeg hadde personlig blitt rimelig provosert hvis noen uttalte noe slikt til meg. For meg var det selvfølgelig viktig å presse prisene ned, og den eneste grunnen til at bryllupet kom på 87.000 kr og ikke 100.000 kr var stort sett fordi jeg brukte lang tid på planlegging, mange timer i et par år, og forhandlet meg frem til priser med ulike aktører. Jeg vil ikke si at vi akkurat hadde et budsjettbryllup sånn sett, men jeg skal ikke ha på meg at jeg utnyttet venner og familie og det var grunnen til at bryllupet ble billigere enn antatt. Stikkordene her er frivillighet og det å bli tilbudt. Mvh Yvonne Endret 13. mars 2013 av Yvonne 3
Leya Skrevet 13. mars 2013 #15 Skrevet 13. mars 2013 Jeg tror ikke trådstarters intensjon er å "ta" de som får hjelp av sin nære familie til å stille opp. Men de som bevisst snylter på andres tjenester. Som ikke vil betale for tjenestene de ber om. 12
Daisy Duke Skrevet 13. mars 2013 #16 Skrevet 13. mars 2013 Vel, om jeg hadde vært frisør, hadde jeg med glede hjulpet en venninne eller min søster med håret på den store dagen, helt gratis. Noe annet er det med de som snylter og unytter andre bevisst for å spare penger, og skryter av det etterpå, noe jeg går ut ifra at er det du mener, TS. Det er vel ingen som blir så veldig velvillig til å hjelpe noen som oppfører seg slik. 1
Aomame Skrevet 13. mars 2013 #17 Skrevet 13. mars 2013 Jeg tror sånne mennesker som TS snakker om bare er mennesker med en noe underutviklet sosial intelligens. Har vanskelig for å se for meg at det er en trend å være en snylter som ikke tar hensyn til venner og bekjente. Slike mennesker har eksistert til alle tider, og innimellom skal jo de også gifte seg.
Gjest Funky Punk Skrevet 13. mars 2013 #18 Skrevet 13. mars 2013 (endret) Man ser dette problemet i mange andre sammenhenger også...man skal liksom ikke forvente å få betalt for jobben man gjør for andre bare fordi man kjenner hverandre. Om folk forventer å få noe av meg gratis, så gidder jeg rett og slett ikke hjelpe til. Dersom de tar det som en selvfølge å betale meg litt (ikke snakk om fullpris selvfølgelig) så kan jeg fint finne på og si at de ikke trenger å betale noe. Jeg tar mye bilder (ikke som profesjonell, men ei heller noen amatør), og mange har spurt meg om ikke jeg kan stille opp som fotograf, og det er mange ganger jeg bare har sagt nei fordi jeg vet at de ikke vil tilby meg noe som helst og tror at det bare er å gå rundt og knipse litt. De ser ikke at det er en jobb, hvor man må planlegge, forberede og ikke minst etterbehandle. Min venninne var frisør og hun var den som klipte meg og farget håret mitt før hun fikk hen skade som gjorde at hun ikke kunne fortsette. Jeg passet alltid på å tilby henne betaling, tok med nybakte boller eller kaker, lagde middag eller passet barna hennes som takk. Kunne aldri falt meg inn og forvente at hun skulle stille opp uten å få noe tilbake Endret 13. mars 2013 av Funky Punk
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #19 Skrevet 13. mars 2013 Jeg tror ikke trådstarters intensjon er å "ta" de som får hjelp av sin nære familie til å stille opp. Men de som bevisst snylter på andres tjenester. Som ikke vil betale for tjenestene de ber om. Det er helt greit å be søsteren sin om hjelp. Ikke fullt så greit å be venninen til naboen til søsteren din... Og en annen ting er å ikke be folk stille opp gratis i yrket sitt. Altså, ikke forvent at en fotograf som tar 12 000 kr for en dag med bryllupsfotografering skal stille opp gratis fordi du var på samme fest som han for 6 år siden. Anonym poster: 3c084b7376c534e5a7709ed850ac148b 8
Gjest lisha Skrevet 13. mars 2013 #20 Skrevet 13. mars 2013 Vi har budsjettbryllup, og legger opp til å betale alt selv! Mamma og pappa overrasket meg med å betale kjolen min, som jeg syns var utrolig snilt Om familie/venner tilbyr seg hjelp, så tar vi gjerne imot det, med tanke på hjelp til pynting av lokale og kakebaking f.eks og andre forberedelser! Men jeg har en familie som er vant med å hjelpe hverandre, og vi liker å hjelpe hverandre, og vi er raskt ute å tilby hverandre hjelp Men feks ei venninne som skal prøve å sette sammen mange sanger til en morodans-sang - hun får selvsagt noe for det For det er noe jeg har spurt om hun kan gjøre, det er tidkrevende og selvfølgelig skal hun ha noe igjen for tiden hun har brukt (selv om hun sier at hun ikke vil ha noe) Men, jeg er også enig i at det er en økende trend om at hvis man har en kamerat, som er venn med en fotograf f.eks, så skal fotografen ta gratis bilder.. eller kjenner man en frisør, så skal man ha gratis håroppsett.. Er ikke sånn det fungerer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå