Gå til innhold

Alkoholfri drikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alkoholfri nok for hvem? Hvis man ikke drikker alkohol så gjør man jo ikke det.

Anonym poster: c864690f52e72495fa9f2857cba3eb4b

Eh, det kommer vel litt an på eller? Om man ikke drikker fordi man skal kjøre hjem rundt midtnatt, så tåler man helt fint en drink med 0,7% til middag. Om man ikke drikker fordi man tar medisiner, så går det for de fleste greit med en sånn. Om man ikke drikker fordi man ikke har lyst, så er det sikker noen som synes cider med bittelitt alkohol er greit.

Vi som ikke drikker alkohol ønsker jo gjerne ikke at ting skal smake alkohol heller. Isvann er bra, i tillegg til harry brus :)

Nå er vel ikke "dere som ikke drikker alkohol" en enhetlig gruppe, er dere vel?

Hadde jeg av en eller annen grunn vært alkoholfri på en bryllupsfeiring så hadde jeg faktisk blitt skuffa om isvann og brus hadde vært alternativene. Ihvertfall om det var en god treretters middag.

Anonym poster: 5874f25f6086961d1efb0edf57060d1a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er alkoholfri nok til at den lovlig kan selges til BARN, og det er dønn umulig å få ulovlig promille av det. Omtrent all cider som selges i Sverige har den alkoholprosenten, og du må se innmari godt etter på flaska for å finne det ut. Men for all del, er ikke som om vi tvang i folk drikke med 0,7 % og lot som det var brus. Det var for de av gjestene våre som skulle kjøre bil for eksempel. Vi kjente da våre egne gjester, så jeg ser virkelig ikke problemet...?

AnonymBruker
Skrevet

Den er alkoholfri nok til at den lovlig kan selges til BARN, og det er dønn umulig å få ulovlig promille av det. Omtrent all cider som selges i Sverige har den alkoholprosenten, og du må se innmari godt etter på flaska for å finne det ut. Men for all del, er ikke som om vi tvang i folk drikke med 0,7 % og lot som det var brus. Det var for de av gjestene våre som skulle kjøre bil for eksempel. Vi kjente da våre egne gjester, så jeg ser virkelig ikke problemet...?

Nå svarer jeg ikke som en som skal kjøre hjem, men som totalavholds. Er vel ikke utenkelig at det kan finnes noen av dem ved slike sammenkomster også.

• Liker 1
Skrevet

Nå svarer jeg ikke som en som skal kjøre hjem, men som totalavholds. Er vel ikke utenkelig at det kan finnes noen av dem ved slike sammenkomster også.

Det er sant, men VI visste altså at det ikke fantes slike i VÅRT bryllup.

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant, men VI visste altså at det ikke fantes slike i VÅRT bryllup.

Men TS spurte om råd ang. hva hun skulle kjøpe til de som ikke drikker alkohol :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke brus er harry. Har hent jeg har savnet mer brus i enkelte bryllup for man vil jo ikke bare drikke alkohol eller vann. Jeg tror jeg har bestemt meg for en alkohol fri cidervariant til velkomst. Brus både med og uten sukker, farris, vann og eplemost til middag og alkoholfri drinker og munkholm samt cider i baren. Er enig med folk som sier alkoholfri vin ikke er så godt. Jeg tror de fleste kommer til og drikke alkohol i mitt bryllup men da har de som ikke gjør det noe de kan drikke og.

Skrevet (endret)

Spiller ingen rolle. Jeg drikker ikke alkohol fordi jeg ikke har lyst til å drikke alkohol. Og hadde jeg blitt servert "alkoholfri cider" og det faktisk var 0,7% i den så hadde jeg følt det ganske ukomfortabelt, jeg hadde kanskje til og med blitt sur. Jeg ønsker nada alkohol. Så enkelt er det. Forøvrig, jeg merker fort hvis noe inneholder bare litt alkohol, og som regel kan jeg ikke fordra det. Flere som har prøvd seg med det du skriver her, men det er sjelden de klarer å lure meg. Da vil jeg heller ha brus eller annen alkoholfri drikke. Og nei, brus er ikke harry.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Men TS spurte om råd ang. hva hun skulle kjøpe til de som ikke drikker alkohol :)

Jada, jeg vet det. Men det var "de som ikke drikker alkohol av uike årsaker", og mange av disse kan fint drikker cider med så lite alkohol. Derfor forklarte jeg hva vi hadde i vårt bryllup. Overraskende mange som har kjøpt cider i Sverige har gjort det uten å vite at det inneholder alkohol, for det er knapt merket.

Skrevet (endret)

Spiller ingen rolle. Jeg drikker ikke alkohol fordi jeg ikke har lyst til å drikke alkohol. Og hadde jeg blitt servert "alkoholfri cider" og det faktisk var 0,7% i den så hadde jeg følt det ganske ukomfortabelt, jeg hadde kanskje til og med blitt sur. Jeg ønsker nada alkohol. Så enkelt er det. Forøvrig, jeg merker fort hvis noe inneholder bare litt alkohol, og som regel kan jeg ikke fordra det. Flere som har prøvd seg med det du skriver her, men det er sjelden de klarer å lure meg. Da vil jeg heller ha brus eller annen alkoholfri drikke. Og nei, brus er ikke harry.

Igjen, jeg har ikke prøvd å LURE i avholdsfolk med dette her. Det er et godt alternativ for mange som ikke kan drikke alkohol fordi de kjører osv. Og det var som sagt ett av maaaange alternativer. Det selges SOM en alkoholfri vare, og for svært mange er det et fullgodt alkoholfritt alternativ. Derfor kom jeg med dette rådet. Jeg forklarte hva VI hadde i VÅRT bryllup. De som ikke har lyst til å drikke det trenger da heller ikke gjøre det? Jeg skjønner ikke problemet med å ha dette alternativet, voksne folk velger da vitterlig selv hva de vil drikke og ikke drikke?

Grunnen til at jeg nevnte det er for øvrig også fordi TS nevnte cider som mulig velkomstdrink, og det var også en annen som nevnte Herrljunga. Herrljunga produserer såvidt meg bekjent én type cider som er HELT alkoholfri, og den er på glassflaske. De som blir solgt på plastflaske har utelukkende 0,7 %, de blir også solgt en del steder i Norge, også da uten aldergrense.

Ellers er jeg enig i at brus ikke er harry. De som har lyst på brus må få drikke brus. :)

Endret av Dove
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Igjen, jeg har ikke prøvd å LURE i avholdsfolk dette her. Det er et godt alternativ for mange som ikke kan drikke alkohol fordi de kjører osv. Og det var som sagt ett av maaaange alternativer. Det selges SOM en alkoholfri vare, og for svært mange er det et fullgodt alkoholfritt alternativ. Derfor kom jeg med dette rådet. De som ikke har lyst til å drikke det trenger da heller ikke gjøre det? Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å ha dette alternativet, voksne folk velger da vitterlig selv hva de vil drikke og ikke drikke?

Men da regner jeg med at du faktisk opplyser om dette? Om det er et godt alternativ eller ikke kan kun den som ikke drikker alkohol ha en formening om, det kan ikke du bestemme for dem.

Endret av Yvonne
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager å forstyrre den utrolig viktige diskusjonen her, :fnise: , men for å svare på TS sitt spørsmål; jeg anbefaler Himmelstund fra polet. En alkoholfri cider, smaker rett og slett himmelsk! Den er elegant og ikke for søt.

Anonym poster: 5e03342e7a252a57fc58b09d9350c149

• Liker 2
Skrevet

Beklager å forstyrre den utrolig viktige diskusjonen her, :fnise: , men for å svare på TS sitt spørsmål; jeg anbefaler Himmelstund fra polet. En alkoholfri cider, smaker rett og slett himmelsk! Den er elegant og ikke for søt.

Anonym poster: 5e03342e7a252a57fc58b09d9350c149

Fullstendig uviktig diskusjon, for å være helt ærlig. :P Men ja, polet er innmari lurt. Der er det mange gode alkoholfri alternativer, OG i tillegg kan de svare på hva som egner seg til hvilken type mat. :)

Skrevet

Men da regner jeg med at du faktisk opplyser om dette? Om det er et godt alternativ eller ikke kan kun den som ikke drikker alkohol ha en formening om, det kan ikke du bestemme for dem.

Jeg bestemmer ingen verdens ting for noen, jeg. Man kjenner sine egne gjester selv, og vet dermed hva som er viktig å informere om. Som sagt var det ingen avholdsfolk i vårt bryllup.

Skrevet

Jeg bestemmer ingen verdens ting for noen, jeg. Man kjenner sine egne gjester selv, og vet dermed hva som er viktig å informere om. Som sagt var det ingen avholdsfolk i vårt bryllup.

Nå snakker ikke jeg nødvendigvis ikke om avholdsfolk. Jeg er ikke avholds selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All drikke med vol 0,7% eller mindre er alkoholfritt i henhold til norsk lov. Vil du ikke ha i deg en dråpe alkohol bør du se nærmere på alkoholfritt øl, cider og andre produkter, både på Vinmonopolet og i butikk. Det er fremstillingsprosessen i slike produkter som gjør det vanskelig å få disse helt alkoholfrie og samtidig velsmakende.

Mvh,

tidligere ansatt i Statens næringstilsyn

Anonym poster: 2972d6eddeb957a9cbe55a5d9675707e

• Liker 2
Skrevet (endret)

All drikke med vol 0,7% eller mindre er alkoholfritt i henhold til norsk lov. Vil du ikke ha i deg en dråpe alkohol bør du se nærmere på alkoholfritt øl, cider og andre produkter, både på Vinmonopolet og i butikk. Det er fremstillingsprosessen i slike produkter som gjør det vanskelig å få disse helt alkoholfrie og samtidig velsmakende.

Mvh,

tidligere ansatt i Statens næringstilsyn

Anonym poster: 2972d6eddeb957a9cbe55a5d9675707e

Dette er jeg fullstendig klar over, og helt ok for min del. Bare man er ærlige om det. Og derfor velger jeg heller ikke disse produktene.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Nå snakker ikke jeg nødvendigvis ikke om avholdsfolk. Jeg er ikke avholds selv.

Jeg visste at det ikke var et problem i vårt bryllup. Som sagt, man kjenner sine egne gjester best selv. Hvis TS tror 0,7% er et problem for hennes gjester, så kan hun evt si ifra. For oss var ikke det nødvendig. Det var altså kun snakk om velkomstdrinken.

Til siste AB over her: Jeg vet det fordi jeg har jobbet i butikk, men jeg tror det er fryktelig mange som har drukket alkohol uten å vite om det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager har folk fått det for seg at noen prøver å lure i folk ting med (bittebittelitt) alkohol i? :klo:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor i alle dager har folk fått det for seg at noen prøver å lure i folk ting med (bittebittelitt) alkohol i? :klo:

Det har vel noe med at det er vanligere enn man tror. Vet ikke hvor mange ganger en eller annen har servert meg noe som liksom ikke skal inneholde alkohol, før det så viser seg at joda "det var jo bare litt alkohol, trodde ikke det betydde så mye". Jeg har heldigvis oppdaget det fort. Senest var på julebordet i desember. Og det er helt greit hvis man er ærlige om det, da vet jeg ihvertfall hva jeg går til, og jeg kan takke nei.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor så opphengt i det om du ikke er avholds?

Det har vel noe med at det er vanligere enn man tror. Vet ikke hvor mange ganger en eller annen har servert meg noe som liksom ikke skal inneholde alkohol, før det så viser seg at joda "det var jo bare litt alkohol, trodde ikke det betydde så mye". Jeg har heldigvis oppdaget det fort. Senest var på julebordet i desember. Og det er helt greit hvis man er ærlige om det, da vet jeg ihvertfall hva jeg går til, og jeg kan takke nei.

Anonym poster: bff8271bca640aaa9bc4ed807a0764c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...