Gjest Donna Skrevet 24. mars 2004 #1 Del Skrevet 24. mars 2004 Kan noen si noe om hva det koster å ha katt? Alt fra fôr til vaksineringer hvis det er nødvendig og sånne ting. Utstyr, klatretre, slitasje ..... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. mars 2004 #2 Del Skrevet 24. mars 2004 Kattemat er litt avhengig av hvor mye katten din spiser. Vi bruker tørrfôr fra Royal Canin, det koster 180 kroner og det står på pakken at det holder til 36 porsjoner, altså i overkant av en mnd. Mange katter spiser i tillegg våtfôr en eller flere ganger om dagen, som kan koste alt fra 30 til 100 kroner per kg. Du trenger kattedo som koster ca 2-300 kroner, kan koste mer hvis du skal ha de digre med lokk og dør. Kattesand kan kjøpes billig på butikk, men min erfaring er at de dyre varer mye lengre slik at de likevel blir billigere i bruk. I tillegg er de lettere å ha med å gjøre. Billig kattesand må byttes hver uke, fordi all væske samler seg i bunnen. Vi bruker EverClean hvor all væsken samles i klumper som man enkelt fjerner hver dag og man trenger ikke bytte sanden, bare fyller på med nytt. En 10 kgs boks med EverClean koster ca 200 kroner. Så må du ha skåler til mat/vann, du kan godt bruke det du har selv også, det koster vel en hundrelapp til sammen. Jeg anbefaler separat skål til vann og mat, ikke en slik som henger sammen. Veldig upraktisk å skifte vann hver dag når tørrfôret henger med. Jeg vet ikke hva et slikt klatrestativ koster for det fikk vi gratis med katten, men det blir nok fort 500-1000 om ikke mer, avhengig av hvor stort du vil ha det. Vår katt er svært lite interessert i sitt klatrestativ, og bruker det mest til å sitte på for å se ut av vinduet, men andre katter liker det godt. Katteleker er generelt ikke så dyre 20-60 kroner per leke helt avhengig av hva det er. Du velger selv hva du vil ha, men ofte kan en snor med litt papir i enden gjøre samme nytten. Hos oss er slike små mus (papp, med pels utenpå) svært populære. Kommer i pakker på 4 og selges hos alle dyrebutikker jeg har sett. Vi har også en slik mus i en strikk som kan henges i dørkarmen o.l. slik at den dingler der av seg selv og katten leker alene med den. En annen populær leke var en fugl i en snor i enden av en pinne, fuglen lager pip-pip-lyder når man beveger på den. Så vil du trenge en boks å frakte katten i, koster vel rundt 500 kroner. Katten trenger vaksine hvert år, for oss koster det 375 kroner, men det varierer selvsagt fra sted til sted. Når det gjelder slitasje kan jeg ikke si vi har hatt noe av det, katten klorer ingen andre steder enn den får lov. Det kan være greit å ha en sprayflaske med vann som du bruker når katten gjør noe den ikke får lov til. Vår var 2 år da vi fikk den, så den har blitt pent oppdratt allerede, og gjør utrolig nok aldri noe galt. Samboeren min har bygget et hus til den av tre, med dør og vinduer på alle kanter og teppe inni, der elsker hun å gjemme seg (hun gjemmer seg aldri i klatrestativet som har en liten hule nederst). Taket kan åpnes som et lokk, men har vanligvis et teppe der som hun liker å ligge på. På den ene utsiden av huset har vi festet en bit gulvteppe som katten elsker å klore på. Skal du ha katten på pensjonat pleier prisene å ligge på 100 kroner døgnet til vanlig og 150 i høysesong (jul, påske). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 25. mars 2004 #3 Del Skrevet 25. mars 2004 Også må jeg legge til kastrering / sterilisering. (prisene varierer) Men det er jo en engangsutgift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 25. mars 2004 #4 Del Skrevet 25. mars 2004 Det koster ikke så mye å ha katt sånn i det daglige. Det eneste som er svinedyrt, er hvis du må til dyrlegen og gjøre større ting enn å ta vaksine. Pusen min ble f.eks. bitt i halen og måtte legge inn dren for å tømme ut guffen - 2000 raske. Men vi bor nært en skog med mye rev og dritt, og er vel mer utsatt enn de fleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. mars 2004 #5 Del Skrevet 25. mars 2004 Også må jeg legge til kastrering / sterilisering. (prisene varierer) Men det er jo en engangsutgift. Ja, det glemte jeg selvsagt. Sånn er det når man får katt ferdig kastrert, grunnvaksinert (som jeg selvsagt heller ikke nevnte, men det er ikke annet enn to vaksiner med 3-4 ukers mellomrom, altså dobbel pris, men de aller fleste katter er grunnvaksinert når man får dem). Kastrering koster ca 700 kroner mens sterilisering koster ca 1000 kroner. I tillegg bør du ID-merke katten din, enten med microchip eller øremerking (anbefales for utekatter) det koster ca 500 kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 25. mars 2004 #6 Del Skrevet 25. mars 2004 Sterilisering 1000 kr?? Her koster det 1650,-! :-? Fy flate for en forskjell.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 25. mars 2004 #7 Del Skrevet 25. mars 2004 Kattene våre får mat fra dagligvarebutikken til 40 kr for 2 kg og får ingen vaksiner. De leker med nøster og pinner og hverandre og har ingen klatrestativ. Sandkasse har de heller ikke. Nei, vi er ikke fattige og kattene våre er friske og har det alle tiders til tross for denne simple behandlingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. mars 2004 #8 Del Skrevet 25. mars 2004 Sterilisering 1000 kr?? Her koster det 1650,-! :-? Fy flate for en forskjell.. :o Litt av en forskjell! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 25. mars 2004 #9 Del Skrevet 25. mars 2004 :o Litt av en forskjell! Det er forskjell på sterilisering og kastrering, mulig prisforskjellen kommer av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. mars 2004 #10 Del Skrevet 25. mars 2004 Ja, men hvis du leser innlegget mitt ser du at det er steriliseringen (som er dyrest) som koster 1000 kroner, kastrering koster 700 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lala (ikke innlogget') Skrevet 25. mars 2004 #11 Del Skrevet 25. mars 2004 Benytter du deg av kampanjer som Dyrebeskyttelser har så kan du få kastrering og øremerking til ca 650,- samlet. Det gjorde jeg Man må i tillegg til det som er nevnt regne med at katter, akkurat som mennesker, kan bli syke eller skade seg og da må man til dyrlegen. Lurt å ha litt penger til overs til sånne uforutsette kostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 25. mars 2004 #12 Del Skrevet 25. mars 2004 Katten vår får Iams for fra dyrebutikk som koster 209 kr. pr. 3 kg. Det anbefales å kjøpe skikkelig for, bl.a. på grunn av næringsinnhold mm. Dessuten sies det at billigere for også blir dyrt i lengden, fordi det tar fortere slutt. Det inneholder mye fiber, og katten spiser mer av dette foret enn det dyre. Ellers er det vaksine en gang pr. år, husker ikke hva den koster, men 200-250 kr. kanskje? For ikke lenge siden måtte vi til dyrlegen med pus, han hadde blitt bitt av en annen katt, og hadde betennelse og masse gørr som kom ut. Da gikk det noen hundrelapper. Men i det store og det hele; pus er billig i drift og gir full valuta for pengene. Ville ikke vært ham foruten! Men det kan være lurt å være klar over uforutsette utgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 25. mars 2004 #13 Del Skrevet 25. mars 2004 Vi har en liten innekattjente (ikke rasekatt, så fikk henne gratis), som foreløbig har pådratt oss følgende utgifter: * ormekur et par ganger da vi fikk henne, ca 100 kr * sterilisering, jeg betalte 1300 kr (vet dette varierer veldig) * kattebørste 85 kr (kjøpte for et par dager siden, etter å ha "trengt" en i flere år. * mat og kattesand, tilsammen 50-100 kr i måneden ville jeg tro (varierer litt avhengig av merke og sånt) * kombinert mat- og vannskål, kjøpt på tiermarked på Rimi * diverse "smågaver" på tilsammen en hundrelapp eller så i de 2,5 årene vi har hatt henne. Hun arvet en "kattekurv" av den forrige katten min men hun foretrekker senga vår, så ingen utgifter der - og om jeg hadde kjøpt en hadde det vært veldig bortkastede penger siden hun har ligget i den bare to ganger. Til kattedo brukte vi bare en "plastskuff" vi hadde stående - ikke så enormt pen, men vi hadde glemt å kjøpe det før vi fikk henne og den fungerer veldig fint. Hun liker ikke de kattelekene de selger i butikker, favorittene hennes er sugerør og sånne små plastbelagte ståltråder man får med når man kjøper fryseposer. Så tilsammen er vel katter ganske billige kjæledyr heldigvis, jeg er student og hadde ikke hatt råd til så mye mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå