oransje gullfisk Skrevet 12. mars 2013 #1 Del Skrevet 12. mars 2013 (endret) Eksempel si at jeg sier noe negativt om lærere på min barneskole. At det noen ganger var svært tøft og vanskelig og være elev der for enkelte av lærerne var ekle. Da skal andre lærere forsvare disse lærerne, selv om de bor på en helt annen kant av landet enn min barneskole! og aldri har møtt lærere fra min barneskole. De blir gjerne provoserte og tar det ikke særlig fint men svarer gjerne slikt som ”sier vel mer om klassen enn om læreren” ”lærere gjør sitt beste” ”lærer er et tøft og vanskelig yrke” ”du burde ikke fordømme en hel yrkesgruppe pga en lærer” ”du burde ha større respekt for lærere” De synes gjerne jeg er ufin som kommer med ”slike påstander.” Og kan også begynne å fortelle om seg selv, hvor mye tid de bruker, og en lærer bruker på at elevene skal ha det bra. Jeg synes det er trist at så mange er så obs på å forsvare sin egen yrkesgruppe og reagerer så aggressivt. Det gjør det svært vanskelig for de elevene og foreldrene som faktisk sliter veldig med dårlige lærere eksempel si det er en lærer som slår, spytter på elvene, gir dårlig undervisning, er trakasserende eller ved mistanke om seksuelt misbruk og annet. For nevnes det at en kanskje tror noe er galt, så får en gjerne den skyldebøtten, og alle andre lærere som ikke vet noe om saken tar lærerens parti. Så en kan få det mye verre med og si ifra. Da alle lærere for eksempel blir veldig i mot en. Ser for meg at jeg vil få negative tilbakemeldinger på det jeg skriver her nå også. Slike svar som du skulle bare vist hvor mye arbeid som ligger bak og rette hjemmeoppgaver! eller hvor mye tid lærere bruker på sine elver, at lærere vil det beste for sine elver og skrive om hvor lang tid en bruker på og planlegge kjekke ting som skidager og oppskrifter til skolekjøkkenet. Vel om du er læreren som fikk kritikk fordi dårlig organisert skidag, så er det ikke det jeg mener, jeg hadde vert glad jeg om det enste jeg kunne klage på, på min barneskole var slike bagateller. Jeg synes ellers dette fenomenet med og så til de grader beskytte eget yrke er interessant, da jeg ikke ser det i andre land. I USA for eksempel der er alle innforstått med at ikke alle lærere, leger osv er av det gode slaget. I Norge så tar en umiddelbart læreren sitt parti fremfor elven. Samt legen sitt parti fremfor pasienten. Hvorfor det? Er det fordi en har det så godt i Norge at en tenker at lærere ikke gjør slikt? Eller fordi en umiddelbart stoler på yrkesgruppen? At yrkesgruppene har større tillit her enn i andre land? Er det mer av den typen dårlige lærere for eksempel i Norge da de får fortsette? I andre land tror jeg de hadde blitt tatt ut av skolen ganske fort. Er det mindre av den typen i Norge eller er det bare mindre åpenhet rundt det. Barnevernet i nyere tid(ca 10 år siden) har jeg også hørt om noen stygge saker eksempelvis barn som har blitt seksuelt misbrukt i fosterhjemmet, barnet ble ikke hørt, vennene til banet ble ikke hørt, biologiske foreldre til banet ble ikke hørt. Det blir sagt at bare prøver å ødelegge for barnevernet. Barnevernet sjekket ikke en gang ut saken men ble sinte for slike påstander og barnet fikk det verre! Senere har barnet blitt hørt i rettsak men ikke før barnet var 18 år. I mange andre land virker det som om en hører mye mer på barn pasienten elven osv. Her så tar hele nabolaget så å si umiddelbart eksempelvis barnevernet sitt parti. Det er jo uheldig for rettsikkerheten. Endret 12. mars 2013 av oransje gullfisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oransje gullfisk Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #2 Del Skrevet 12. mars 2013 Synes det er rart jeg at så mange forsvarer sin egen yrkestittel. Si at noen sier noe negativt om en yrkestittel eksempel en dårlig lærer. Hvorfor går da andre lærere inn og aggressivt forsvare lære de ikke kjenner, en kunne jo bare sagt at det høres feil ut, eller slik gjør vi det ikke på vår skole. eller jeg er en dyktig lærer en trenger kanskje ikke og forsvare andre lærere! rart at noen føler det behovet synes jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #3 Del Skrevet 15. mars 2013 Kanskje fordi de klarer å sette seg inn i forskjellig situasjoner, og opplever nok mye av det samme. Jeg er butikk medarbeider og når noen klager på dem som jobber i butikk, forsvarer jeg da jeg vet mye av grunnen til hvorfor ting er som de er. Noe andre som ikke opplever det samme kan sette seg inn i. når noen sier at de som jobber i matbutikk spesielt er late, fordi prisen på varen avviker noen gager fra det som blir slått inn i kassenm forsvarer jeg dette. Det har ingenting med lathet å gjøre, men det er ikke alltid vi er klar over prisendringer selv. dette er noe som ikke vi strer og prisendringer kan komme plutselig. så fort vi får greie på det ordner vi det selvfølgelig. å kalle oss late blir feil, da vi så og si løper/løfter tungt og går 7,5 time hver dag Anonym poster: 3ad304b3f9dc5d60c2748564cf3a830f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogmann Skrevet 16. mars 2013 #4 Del Skrevet 16. mars 2013 De assosierer vel seg selv så nært med lærer-rollen at ethvert angrep på den oppfattes som et angrep på dem personlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #5 Del Skrevet 16. mars 2013 Hvis man selv har den yrkestittelen så vet man alle problemer og klager som kan komme og man føler kanskje at det er litt urettferdig. Selv om man ikke vet noe om akkurat den situasjonen som blir beskrevet så setter man seg selv inn i situasjonen og forsvarer utifra sin egne erfaringer. Er enig i at det fort kan blir feil. Jeg er sykepleier og kan fort forsvare sykepleiere jeg ikke kjenner på bakgrunn av noe noen forteller. Men da ser jeg det med sykepleierbrillene på og ikke pasientens siden jeg vet hva som fort kan skje av misforståelser osv. Men det er jo ikke riktig siden jeg vet jo ingenting om situasjonen eller om personen(e). Anonym poster: 42588eae5d88ca72cea06411a3da7d0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 16. mars 2013 #6 Del Skrevet 16. mars 2013 Man har mer empati for mennesker som er i samme situasjon som seg selv. Lærere vet hvor tungt det er for andre lærere, kassadamer vet hva andre kassadamer gjennomgår, kirurger forsvarer andre kirurger fordi de vet at det er menneskelig å gjøre feil. Mennesker som har overlevd kreft vet hvor ekstremt krevende det er. Osv. Jeg synes det ikke er feil at man forsvarer eget yrke! Jeg blir dritfirbanna når folk som ikke vet hva de snakker om uttaler seg om mitt yrke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå