Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går siste året på VGS studiespesialiserende, er russ i år. På VG2 strøk jeg i tysk standpunkt. Tok eksamen til jul, men strøk igjen. Skulle egentlig ta opp eksamen igjen for andre gang til våren, men har innsett at det blir for mye med tanke på de andre eksamene jeg skal ha. Så da går jeg ut av VGS uten godkjent studiekompetanse pga den ene stryken. Da blir det friår på meg, hvor jeg skal jobbe (har jobb), og samtidig ta tysk språkkurs i Tyskland ett par uker, og så ta eksamen igjen neste vår. Om jeg står på eksamen da, får jeg generell studiekompetanse, kan jeg da søke høyere utdanning som vanlig? Skjønner ikke helt reglene angående førstegangskvote og ordinærkvote. Supert om noen som kan noe om dette gidder å ta seg tid til å svare :)

Anonym poster: b1bdd11cfc190a46e42114f4aa8aa824

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du gjøre, men da har du ikke førstegangs vitnemål lenger. Du må altså ha høyere snitt for å komme deg inn på utdanningen.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Om du tar eksamen neste vår, og består den, får du generell studiekompetanse. Forutsatt at alle andre fag er bestått, selvsagt. Så enkelt er det. Generell studiekompetanse tar ikke hensyn til hvor lang tid du har brukt, bare om du har bestått alle fag som må til for å få vitnemål fra VGS :)

Problemet er imidlertid at du da ikke får noe førstegangsvitnemål. Du vil dermed kun konkurrere i den ordinære kvoten, kvoten for de som har alderspoeng, militærpoeng og annet stappet opp der bak. Det gjør at kravene blir høyere. Sjekk listen over poenggrenser 2012 selv (bare å google, første treffet), så ser du forskjellene. På mitt studium, i hvert fall, var forskjellen litt over seks poeng, altså 0.6 i snitt før tilleggspoeng. Det varierer hvor stor forskjellen i inntakskravene er, sånn mellom førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål, men de er jevnt over ganske store.

Du taper altså mye på å ikke ta opp og bestå underveis. En sekser på privatisteksamen neste vår vil, etter all sannsynlighet, ikke være i nærheten av like bra som en toer på privatisteksamen denne våren. Hva gjelder inntak til høyere utdannelse, altså.

Anonym poster: e2ece40e57edadbb73d342d6916365d0

• Liker 1
Skrevet

Er enig med AB over meg. Prøv for alt i verden å ta eksamen før du har gått ut fra VGS. Jeg strøk eksamen i kjemi 2 i VG3 og måtte ta den etter endt skole. (Hadde planlagt friår uansett, så var greit nok for min del.) Men jeg mistet muligheten på førstegangsvitnemål og kom derfor enkelt og greit ikke inn på studiene jeg ønsket (for få studiepoeng grunnet middels snitt.) Lite å gjøre med det, annet enn å ta opp et drøss med fag som privatist som jeg trolig aldri hadde orket.

Så nå sitter jeg på et studie hvor jeg har innsett at jeg ikke trives og jeg kommer til å søke på noe annet til høsten. Et år "sløst". Bit det i deg og ta tyskeksamen før du blir ferdig på videregående.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre deg hvorfor du strøk eksamen? Kan du ingen tysk? Nå ble jeg litt redd fordi jeg skal ta eksamen veldig snart i spansk...

Anonym poster: 5eddedc0d634f767307eaa0f1aa5beb8

AnonymBruker
Skrevet

Er enig med AB over meg. Prøv for alt i verden å ta eksamen før du har gått ut fra VGS. Jeg strøk eksamen i kjemi 2 i VG3 og måtte ta den etter endt skole. (Hadde planlagt friår uansett, så var greit nok for min del.) Men jeg mistet muligheten på førstegangsvitnemål og kom derfor enkelt og greit ikke inn på studiene jeg ønsket (for få studiepoeng grunnet middels snitt.) Lite å gjøre med det, annet enn å ta opp et drøss med fag som privatist som jeg trolig aldri hadde orket.

Så nå sitter jeg på et studie hvor jeg har innsett at jeg ikke trives og jeg kommer til å søke på noe annet til høsten. Et år "sløst". Bit det i deg og ta tyskeksamen før du blir ferdig på videregående.

Seriøst?! Men jeg trodde at ordinærkvote gjaldt dem som tok opp fag? :trist:

Jeg er i en lignende situasjon til TS, men har mitt friår nå og skal ta eksamen snart....

Skrevet

Jeg er i en lignende situasjon til TS, men har mitt friår nå og skal ta eksamen snart....

Ordinærkvoten gjelder vel de som tar opp fag ja, men førstegangskvoten gjelder ikke. Vet ikke hvordan det er om man aldri har bestått, altså at man ikke forsøker å forbedre karakteren sin, men å i det hele tatt bestå.

Tar du friår for å forbedre karakterene dine havner du i ordinærkvoten, som er den kvoten med høyest poengkrav for å komme inn på studier.

AnonymBruker
Skrevet

Kvoten for førstegangsvitnemål er for de som har fullført treårig videregående skole og som ikke har gjort noe med vitnemålet/karakterene sine etter dette. Hvis man har endret vitnemålet etter videregående, så havner man i ordinærkvoten - uansett om man har forbedret fag, tatt nye fag eller endelig bestått et fag man tidligere har strøket i.

Anonym poster: bfec2f29d480a651c18b4eab71b186aa

AnonymBruker
Skrevet

Ordinærkvoten gjelder vel de som tar opp fag ja, men førstegangskvoten gjelder ikke. Vet ikke hvordan det er om man aldri har bestått, altså at man ikke forsøker å forbedre karakteren sin, men å i det hele tatt bestå.

Det teller på samme måte som forbedring av fag.

Dersom du er misfornøyd med en karakter på VG1 eller VG2, kan du ta denne opp igjen mens du fortsatt går på VGS. Selv tok jeg opp geografi fra VG1 mens jeg gikk på VG2, og denne forbedringen ble ført på førstegangsvitnemålet. Det er irrelevant om du har strøket, gjort det dårlig (men bestått) eller annet: Om du "tar igjen" faget og fullfører VGS på normert tid havner dette på førstegangsvitnemålet. Det er derfor sterkt å anbefale å ta opp fag underveis.

Førstegangsvitnemål er imidlertid kun til for de som har fullført VGS, altså bestått alle fag de må bestå for å få generell studiekompetanse, innen normert tid. Det vil TS ikke ha gjort, siden hun vil mangle et fag etter tre år med VGS. Det kan i teorien gjøres unntak ved alvorlig sykdom dersom skolen ikke har tatt hensyn til sykdommen, men dette er veldig sjeldent. Det er uansett ikke aktuelt her.

Så til du kl. 20.42 også: Ja, det er dessverre slik at du nå aldri får et førstegangsvitnemål. Du må søke i ordinær kvote, altså konkurrere i kvoten med høyest inntakskrav, fra første gang du søker. Det blir mer riktig å snu på måten du beskriver det på: Ordinær kvote er ikke bare for de som tar opp fag. Den er for alle uten førstegangsvitnemål.

Jeg er, for ordens skyld, 100% sikker på dette. Jeg var nylig gjennom denne prosessen og brukte flere uker på de reglene her. Da fikk jeg førstegangsvitnemål selv etter et år ekstra pga. (den gang) udiagnostisert alvorlig sykdom. Jeg var den første skolen kjente til som hadde fått noe slikt, så det er dessverre neppe noen utvei for deg/dere.

AnonymBruker
Skrevet
Dersom du er misfornøyd med en karakter på VG1 eller VG2, kan du ta denne opp igjen mens du fortsatt går på VGS. Selv tok jeg opp geografi fra VG1 mens jeg gikk på VG2, og denne forbedringen ble ført på førstegangsvitnemålet. Det er irrelevant om du har strøket, gjort det dårlig (men bestått) eller annet: Om du "tar igjen" faget og fullfører VGS på normert tid havner dette på førstegangsvitnemålet. Det er derfor sterkt å anbefale å ta opp fag underveis.

Dette skal det sannsynligvis bli en endring på snart:

Blant annet foreslår direktoratet en kraftig økning i gebyrene: Å ta et nytt fag skal koste rundt 1.000 kroner, mot 367 i dag. Å ta opp et fag skal koste rundt 2.000 kroner, mot 752 i dag.

Privatister som tar eksamen i et fag flere ganger, skal ikke kunne velge den beste karakteren. Karakteren på siste avlagte eksamen føres på vitnemålet.

Det skal ikke heller være mulig å ta opp et fag som privatist mens man fremdeles er elev på videregående og føre opp den nye karakteren på det såkalte «primærvitnemålet».

http://www.rogalands...icle6497323.ece

Det er derfor ikke noe man bør sterkt anbefale, uten å ta forbehold om at det kan bli endringer i ordningen, kanskje allerede fra høsten av (som er neste mulighet for de som ikke allerede har meldt seg opp til privatisteksamener nå til våren).

Anonym poster: bfec2f29d480a651c18b4eab71b186aa

Skrevet (endret)

Ja, det gjør det. Men med en gang man forbedrer en karakter (slik TS må gjøre pga stryk på eksamen), blir det "det samme som" å ta opp fag, ergo havner du i den ordinære kvoten.

Edit: Og hør på AB i #3! H*n har helt rett.

Endret av Dreamdrops

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...