AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #1 Skrevet 12. mars 2013 Min lille yngel på ca. 4 mnd, lever alene i et akvarium på 14 liter m/rensepumpe og 1 plante. I de 3 ukene jeg har hatt ham har han fartet rundt i hele akvariet, men stort sett på bunnen. Farten ved planten, i slottet og i matskåla jeg la frem til han. (Måtte legge fram en hvit skål for å kontrollere når han spiste, da han ikke kom opp til overflata når jeg dryssa der.) Han spiste ivrig av fatet og jeg må gi han lite i gangen for han ikke skal forspise seg. I de siste dagene er ikke maten rørt på matskåla, og han holder seg helt i overflata i et hjørne. Før når jeg kom til akvariet, kom han svømmende mot meg og lette hele tida etter mat / spiste ved matskåla. Nå ligger han hele tiden der oppe i hjørnet. (Det er ikke luftbobler han snapper etter. Bare ligger der. Litt rar adferd. Han tar litt mat hvis jeg drysser til han, men ikke mye. Og det er så rart at han ikke er med matskåla.) Hva kan være galt?? Planten har begynt å fått huller og brune flekker. Er den på tur å bli ødelagt da? Kan den være infisert med noe eller er det fisken som har bitt litt på den? Synes det ser ut som han spiser på den noen ganger. Anonym poster: 815d39e563be31c1b2739b12d60bce3b
mrs.farenheit Skrevet 12. mars 2013 #2 Skrevet 12. mars 2013 Hva slags fisk er det du har? Om du har hatt akvariet i 3 uker, er det sannsynlig at akvariet er kommet til en nitritt-topp, noe som vil si at vannkvaliteten er dårlig og vannet er forgiftet. Da er det eneste som hjelper hyppige vannbytter. Skjønner heller ikke helt hva du mener med matskål? Til en fisk? På bunnen?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #3 Skrevet 12. mars 2013 Fisk bør vel være to for å ikke dø av ensomhet? Anonym poster: 4ec79df47dc373d20c28bbdee5ba3a02
mrs.farenheit Skrevet 12. mars 2013 #4 Skrevet 12. mars 2013 Det kommer an på hvilke fisk det er. Kampfisk trives feks. best aleine. Fisker flest dør ikke av ensomhet, tviler på at det er det som feiler den. Ellers så er karet til TS kun 14L, og har derfor ikke plass til noe særlig mer av fisk.
Gjest Carolinka Skrevet 12. mars 2013 #5 Skrevet 12. mars 2013 Har hatt akvariet i ca. 3 uker og jeg fikk da både rensepumpe og sånn vannverdi-pulver for å ha i vannet på dyrebutikken. Han sa jeg kunne komme tilbake om en stund med litt av vannet for å måle det. Kunne ikke kjøpe noen fisk enda sa han, da den ville spise opp den lille. (Platy-yngel.) Når den vokser til skal den få en venn. Håper det blir å gå bra. Ja, jeg satte ned en liten hvit porselensskål som maten vises ekstra godt på. For at u-oppspist mat ikke skal flyte overalt og legge seg på bunnen. Måtte gjøre det slik siden han aldri kom til overflata før når jeg gav han mat der. Så planter skal ikke få brune flekker? Er det vanlig at fisken drar til overflaten og blir hengende der når det er forgiftet? Han ligger nede i slottet også, om natten. Men om dagen henger han bare i overflaten stort sett, og ser litt på speilbildet sitt.... Kanskje han er ensom.
Gjest Carolinka Skrevet 12. mars 2013 #6 Skrevet 12. mars 2013 Jeg er anonym. Skal ikke ha mer enn 2 små fisk i det små akvariet.
Daisy Duke Skrevet 12. mars 2013 #7 Skrevet 12. mars 2013 Du må ikke ha fisk i vannet så tidlig. Vent 5-6 uker og mål Nitritt-verdiene i vannet før du har fisken oppi. Har han endret oppførsel, og ligger nesten helt stille, er han kanskje forgiftet av Nitritt, og holder på å dø. Bytt vann, ofte.
mrs.farenheit Skrevet 12. mars 2013 #8 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Ser du har skrevet på akvaforum.no. Anbefaler deg å gå inn i fiskebasen og lese om platy. Der står det blant annet hva de skrever av vannverdier og størrelse av akvarium. Som du da vil se anbefales minimum 60l. Nå som den er yngel vil nok 14l være helt grei siden den er aleine. Jeg ville vært mer skeptisk til å sette flere, voksne platyer inn. Som sagt, være obs på nitritt, det er giftig og kommer gjerne et par-tre uker etter oppstart. Da er det vanlig at fiskene henger ved overflaten. Det eneste som hjelper er vannbytter. Ofte. Planter kan bli brun av mange grunner, manglende lys, næring eller alger.. Endret 12. mars 2013 av mrs.farenheit
Gjest Carolinka Skrevet 12. mars 2013 #9 Skrevet 12. mars 2013 Hmm....trodde nitritt vistes som skitt. Veggene i akvariet er blanke og alt ser rent ut. Har bytta litt vann, men ikke riktig 1/3. Kanskje jeg skal bytte vann nå... Stakkars lille fisk om den er forgiftet.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #10 Skrevet 12. mars 2013 Det er nok som de andre sier her, nitritt. Og akvariumet ditt er knapt nok større enn en vaskebøtte, det er alt for lite, så du kan få store problemer med forgiftning frem over også, men mindre du er sinnsykt nøye med å rense flere ganger i uka. Er det en aquabox du har? Du kan ikke ha to fisker på så liten plass, du burde ikke ha en en gang. Planter og reker, ikke fisk. Fisken får for liten plass, og du vil hele tiden ha stort rensebehov for å unngå nitritt. Du bør kjøpe deg en 100 liter eller lignende (får de ganske billige brukt på finn.no eller akvaforum.no), større kar er mye lettere å holde stabile verdier i. Det er ikke anbefalt under 100 liter for nybegynnere netopp pga dette, lettere å vedlikeholde, samt at du kan ha litt forskjellige/fler fisker. Men for fisken din nå bør du ta et vannbytte, og fortsett med det de neste dagene, til verdiene stabiliserer seg. Anonym poster: 40b313c936f432b169330cbe75fc9463
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #11 Skrevet 12. mars 2013 Man kan ikke se nitritt, nei. Glasset og vannet kan se blankt ut det, men er nok forgiftet likevel. Anonym poster: 94c1d8b0367b63d7296032ab5a09a280
Gjest Carolinka Skrevet 12. mars 2013 #12 Skrevet 12. mars 2013 Jeg har lest om hvor store akvarier bør være. Jeg overtok en yngel fra en som ikke ville ha den. Hun hadde den bare i en vase. :\ Men jeg kjøpte dette akvariet til fisken. (Vet ikke omd et heter aquaboks.) Det var i vertfall i følge dyrebutikkmannen stort nok til denne lille fisken. Hvordan forsvinner nitritt fra vannet? Må jeg bytte ALL vannet og ikke bare 1/3 del? Hva med steinene i bunnen, bør de skylles skikkelig da? (De skal jo under normale omstendigheter skylles sjelden eller bare såvidt.) Om fisken er forgiftet, reverseres det om jeg bytter vann eller er han fortsatt syk??
Daisy Duke Skrevet 12. mars 2013 #13 Skrevet 12. mars 2013 Man får mange råd i dyrebutikker, fra ansatte som ikke nødvendigvis vet hva de snakker om. Jeg har fisker som har overlevd Nitritt-forgiftet vann, og jeg hadde fisker som døde. Prøv å bytte 50% av vannet en eller to ganger hver dag i 2 uker, og mål verdiene da.
Gjest Carolinka Skrevet 12. mars 2013 #14 Skrevet 12. mars 2013 Bytte halvparten av vannet 2 ganger om dagen? Det hørtes litt voldsomt ut. Når fisker overlever nitritt, betyr det at de blir nitritt-frie da eller har de det i kroppen livet ut? Hvor farlig er dette for mennesker som berører vannet?
Gjest Carolinka Skrevet 12. mars 2013 #15 Skrevet 12. mars 2013 Når man bytter vann, så gromses vannet litt når jeg heller fra desilitermålet. Burde jeg vente til gomset har lagt seg før jeg setter fisken ut igjen, eller kan den settes i akvariet med en gang etter oppfylt nytt vann?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #16 Skrevet 12. mars 2013 Fisk bør være to. Helst tre. Om du har to, sørg da helst for 1 av hver. Vannet kan du bytte ca 30% hver dag til det er bra. Planten trenger plantenæring som du får kjøpt på dyrebutikken. Anonym poster: 51ab8368bbf6d41a3cc1ab2a92afc7f6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #17 Skrevet 12. mars 2013 Fisk bør være to. Helst tre. Om du har to, sørg da helst for 1 av hver. Vannet kan du bytte ca 30% hver dag til det er bra. Planten trenger plantenæring som du får kjøpt på dyrebutikken. Anonym poster: 51ab8368bbf6d41a3cc1ab2a92afc7f6 Med to, mente jeg tre. 2 hun pr hann. Vannet blir grumsete fordi du ikke heller vannet nedi hånden som du har under overflaten av vannet. Ikke la vannet treffe bunbnen når du fyller i. Prøv det Anonym poster: 51ab8368bbf6d41a3cc1ab2a92afc7f6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #18 Skrevet 12. mars 2013 Når man bytter vann, så gromses vannet litt når jeg heller fra desilitermålet. Burde jeg vente til gomset har lagt seg før jeg setter fisken ut igjen, eller kan den settes i akvariet med en gang etter oppfylt nytt vann? Fisken bør være i vannet hele tiden. Anonym poster: 51ab8368bbf6d41a3cc1ab2a92afc7f6
mrs.farenheit Skrevet 12. mars 2013 #19 Skrevet 12. mars 2013 Med to, mente jeg tre. 2 hun pr hann. Anonym poster: 51ab8368bbf6d41a3cc1ab2a92afc7f6 I et større akvarie ville det vært optimalt, ja, men ikke i en 14l som egentlig er for lite for den ene fisken som allerede er der. Spesielt ikke når vannverdiene ikke er gode. Vann med høy nitritt er ikke farlig for mennesker å komme borti, men farlig for fisken å leve i. Om fisken vil bære preg av det kommer nok an på for lenge forgiftningen har vært, tar den varig skade vil den naturligvis ikke bli frisk igjen. Er du nøye på å bytte vann ofte, er det mulig at den overlever det og bli frisk. Jeg ville nå byttet 50% av vannet hver dag, frem til nitritten forsvinner (ofte i uke 4-6 etter oppstart). Nitritten forsvinner når filteret har dannet en bakteriekoloni som sørger for at nitritt ikke dannes. Derfor er det viktig at du ikke vasker filteret, men kun bytter vann. Fisk dør sjeldent av for mye vannbytter. Snarere tvert i mot..
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #20 Skrevet 12. mars 2013 I et større akvarie ville det vært optimalt, ja, men ikke i en 14l som egentlig er for lite for den ene fisken som allerede er der. Spesielt ikke når vannverdiene ikke er gode. Vann med høy nitritt er ikke farlig for mennesker å komme borti, men farlig for fisken å leve i. Om fisken vil bære preg av det kommer nok an på for lenge forgiftningen har vært, tar den varig skade vil den naturligvis ikke bli frisk igjen. Er du nøye på å bytte vann ofte, er det mulig at den overlever det og bli frisk. Jeg ville nå byttet 50% av vannet hver dag, frem til nitritten forsvinner (ofte i uke 4-6 etter oppstart). Nitritten forsvinner når filteret har dannet en bakteriekoloni som sørger for at nitritt ikke dannes. Derfor er det viktig at du ikke vasker filteret, men kun bytter vann. Fisk dør sjeldent av for mye vannbytter. Snarere tvert i mot.. Platy trives ikke alene. Og i et 14L kar er det plass til 14cm fisk. (Leste siden at det var platy det gjaldt) Men 3 eller 2 platy-jenter er utmerket oppi karet om TS ikke vil ha yngel på dem. For husk TS, platy formerer seg veldig lett. Anonym poster: 51ab8368bbf6d41a3cc1ab2a92afc7f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå