Gå til innhold

Lagringsvin i morgengave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei bruder,

Jeg ønsker å kjøpe en lagringsvin til min kjære som men del av morgengaven, som jeg skal feste en lapp til hvor det står at denne skal drikkes om 10år fra bryllupsdagen.

Har noen vinkjennere her inne innspill i en god, ikke altfor dyr lagtingsvin jeg kunne kjøpt?

Anonym poster: 6a878012d2b0bcb5e3207507f0006485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lagtingsvin

Du, jeg har ingen tips - men den skrivefeilen der redda kvelden min. Særlig siden jeg leste det som lagting-svin :ler:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil tro de har peiling på dette på Vinmonopolet...

Anonym poster: c0d2e3256d654d0665095df6910fbfe2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med siste taler, spør på vinmonopolet. Men generelt: dersom du skal lagre vin i lang tid for fremtidig konsum så bør du kjøpe mange vinflasker! Du kan slettes ikke være sikker på at den ene flasken du kjøper ikke blir dårlig, så du bør ha flere (minst 10?) i tilfelle en av flaskene blir dårlige underveis.. Husk også på at dersom du skal lagre vin så bør de lagres ved jevn temperatur og i et mørkt rom (stående lagring i stua eller på kjøkkenet er kanskje det verste stede tå lagre en vin...)

Lykke til :)

Anonym poster: 4d58605950d20170382900548adb484b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Casa Ferreirinha Quinta da Leda 2008, Douro, Portugal

(#99286, kr 300. Bestillingsutvalg) Poeng: 91

Dyp rubinrød. En kraftig og tiltalende aroma av krydder, litt mineraler, mørke røde bær og sjokolade. Dette er en virkelig fabelaktig og svært elegant vin - man lukker øynene, lener seg tilbake og bare nyter.

Den kan ligge og kose seg i mange år til, den vil bare ha godt av 10-20 år i kjelleren. En meget god pris på en lagringsvin av denne kapasiteten.

Laget på 50% Touriga Nacional, 40% Touriga Franca og 10% Tinta Roriz.

Anonym poster: d0fc654cbf432fae339bd871efe6ff82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å bidra med, men jeg leste lagring-svin og lurte på om du hadde en skikkelig orginal morgengave! :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adriane

Det jeg tenker på ang lagringsvin, er at det er utrolig viktig at den blir oppbevart på riktig måte, ellers er det stor sjanse for at den ikke er noe god overhodet etter 10 år ;) Lagringsvin skal vel lagres mørkt, kjølig (rundt 10-15 grader og stabil temperatur, det er det viktigste, at det ikke er store temperatursvingninger) og ikke minst: liggende.

(Ang temperaturen er det veldig viktig at den ikke går under 6 grader, da kan vinen ta skade)

Her er noen viner Christer Berens anbefaler til lagring:

Château Le Grand Housteau 2007 Bordeaux 105,90. Varenr. 14921

Chianti Rufina Selvapiana 2006 Toscana 155,-. Varenr. 33169

Valpolicella Ripasso, Tommasi 2006 Veneto-Italia. Kr 192,60. Varenr. 41766

Vina Ardanza Reserva 2000 Rioja. Kr 219.90. Varenr. 3534

Ellers skal det blant annet være flere gode lagringsviner blant rød Bordeaux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...