Gå til innhold

Ble provosert av Skattejakten (eller hva det nå heter)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nye konseptet. En ekspert og hu programlederen, igår dro til et hjem for å lete etter sjulte skatter. De setter en verdi (eller hva de tror de vil selge for) og så kan eieren selv velge om han vil selge.

Igår var det en mann som ville så gjerne til Danmark med familien sin. Legoland!

På slutten av programmet så er det hele lagt opp til at en auksjon, men en utrolig usjarmerende, uinspirerende av en dommer som så ut som han hadde falt ned fra månen til å lede auksjonen.

Alt gikk jo nesten i minius. Ingen kjøpte noe dyrt. Eieren reiv seg i håret, og fant fram den positive tankegangen hans. Også klipper produksjonen det sånn at den ene tingen som gikk litt over ble en sinnsyk seier, og totalt sett manglet de bare 300 kroner, til reisen.

For det første. Ser ikke eieren affeksjonsverdi i ting? Føler de seg tvunget til å selge? Det er mange spørsmål som går igjennom hue.

Hvordan kan de holde på å lage underholdning av dette? Avslutningsvis innrømmet han at den ene gjenstanden han ikke fikk solgt skulle få en spesiell plass på hylla i stua. Altså, alt det han solgte, var jo til gi bort pris. Hva er det med folk!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sett på dette, men ser på alle de lignende bbc-programmene og syns det er kjempegøy (cash in the attic osv). Men jeg skjønner ikke AKKURAT hva du blir provosert av? Dommeren(auksjonarius)? At han ikke ser affeksjonsverdi? At tingene blir solgt til gi-bort-pris?

Bare lurer, for jeg forsto ikke helt.

Anonym poster: 6afb39bc0b7f3f4c5bd60147482b95d0

Skrevet (endret)

Jeg har ikke sett på dette, men ser på alle de lignende bbc-programmene og syns det er kjempegøy (cash in the attic osv). Men jeg skjønner ikke AKKURAT hva du blir provosert av? Dommeren(auksjonarius)? At han ikke ser affeksjonsverdi? At tingene blir solgt til gi-bort-pris?

Bare lurer, for jeg forsto ikke helt.

Hele pakka egentlig. Konseptet er for dårlig. Eneste som er positivt er at seerne blir gjort oppmerksom på at de finnes skjulte skatter i hjemmet, og at man må ta bedre vare på ting. Ta vare på historien og historiene.

Men måten programmet er lagt opp. Virker som om de vil tvinge de skjulte skattene ut på et marked som ikke er der! Hvordan skal skattene bli tatt vare på når de blir solgt bort til gi bort pris. Affeksjonsverdien blir jo helt borte. Arven blir borte.

Og det som er mest provoserende er at hu programlederen (og eksperten) skal glede seg enormt over at en gjenstand som har betydd mye for familien gjennom generasjoner går for 100 kroner over prisantydning, når alle de andre gjenstandene går til 500 kr under takst.

Som sagt, så fikk vi et meget stort inntrykk på at eieren egentlig ville ha gjenstanden selv, når han fikk lite litt mere om den. (altså den ene som ingen ville ha).

For eksempel så gikk platesamlingen hans på 900 plater til en latterlig sum, når han bør vite at til den rette samleren så kan han få sykt mye mer penger enn det han fikk på den elendige auksjonen. Den dommeren så jo ut som han hadde dettet ned fra månen. I USA så er de engasjert og litt frempå. Her var det jo dødt!

Endret av spørsmålstegnet
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ser den egentlig. Anbefaler deg å ta en titt på alle de bbc-programmene istedet. Det kan være kjempeunderholdende og innimellom så lærer man litt.

Antiques roadshow er favoritten, der kommer stort sett folk innom bare for å sjekke verdien på ting.

Ser for meg at et sånt norsk program fort kan bli kjedelig, de aller fleste har jo bare leilighet stappa med ikea og engler og bokstaver fra nille føler jeg (med unntak selvfølgelig, for eksempel rike eller gamle mennesker. Og noen har vel arvegods på loftet).

Skrevet

Ja, ser den egentlig. Anbefaler deg å ta en titt på alle de bbc-programmene istedet. Det kan være kjempeunderholdende og innimellom så lærer man litt.

Antiques roadshow er favoritten, der kommer stort sett folk innom bare for å sjekke verdien på ting.

Ser for meg at et sånt norsk program fort kan bli kjedelig, de aller fleste har jo bare leilighet stappa med ikea og engler og bokstaver fra nille føler jeg (med unntak selvfølgelig, for eksempel rike eller gamle mennesker. Og noen har vel arvegods på loftet).

Ikksesant. Ja, Det er absolutt et program som er helt genialt. Det handler om at det er to programledere som skal finne skatter i USA. Der vanlige folk først viser hva dem har. Også skal en ekspert dømme det. Hvis programlederne liker det, så velger de gjenstanden på sitt lag, og eieren låner det bort. På slutten av programmet skal en dommer bestemme hvilken gjenstand som representerer den amerikanske historien best, og eieren får gjenstanden sin vist på et museum, pluss at de vinner penger. Husker ikke akkurat i farta hva det heter, men det er genialt :)

Antiques roadshow er vel akkurat det samme som den svenske "antikk runden" eller hva det nå heter. Har ikke sett den amerikanske epsioden, men tipper det er bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...