Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2013 #21 Skrevet 13. mars 2013 Det har du rett i, en ser ikke så mange norske menn med kvinner fra midt-østen. Derimot ser en jo mange norske menn med damer fra f.eks Thailand, mens det er nesten ingen norske kvinner som er sammen med menn derfra. Jeg er forøvrig ikke så veldig inne på dette med flerkulturelle forhold annet enn rent generelt, eller om norske menn blir valgt bort til fordel for utenlandske menn. Jeg er gift med en nordmann selv, og er veldig godt fornøyd med han Norske kvinner burde jo spørre seg HVORFOR det er så få norske menn sammen med kvinner fra Midtøsten. Det er naturligvis fordi familien til disse kvinnene ikke tillater at de gifter seg med ikke-muslimske menn. Men norske kvinner ser ut til å godta dette. Men hva hadde skjedd om deres norske familie hadde nektet dem å gifte seg med en mann fra Midtøsten? Hadde de norske kvinnene gått med på det? Det tror jeg neppe. Så hvorfor godtar de så mye lettere reaksjonære holdninger fra ikke-vestlige enn fra norske?
yes2yes Skrevet 13. mars 2013 #22 Skrevet 13. mars 2013 Unnskyld meg, men hvordan ville du reagert om etnisk norske foreldre hadde motsatt seg eller vært skeptisk til at deres norske datter hadde vært sammen med en kurdisk gutt fordi de er redd for at den norske kulturen skal "vannes ut", eller ønsker å bevare norske verdier? Ville du vært like forståelsesfull da? Jeg spør fordi det er påfallende hvor lett norske venstreraddiser (jeg vet ikke om du er en slik) godtar gammeldagse, reaksjonære og diskriminerende holdninger fra fremmedkulturelle, og hvor hardt de slår ned på DE SAMME HOLDNINGENE bare det er nordmenn eller vestlige som fronter dem. Det er dobbeltmoral selvsagt, men dette ser ikke ut til å bry dem. Du har sikkert rett i at mange tenker slik, men det ville vært akuratt det samme for mitt tilfelle. Og det har ingenting med verken rasisme eller hat å gjøre, men heller at det er et faktum at kulturer svekkes om de blandes for mye med andre. For en som ønsker å bevare kulturen, det være den kurdiske eller norske, er det ikke gode nyheter at de stadig forsvinner mer. Den eneste forskjellen jeg ser i tilfellene du nevner er graden av kultur man har bevart. Kurdere er generelt utrolig dyktige til å holde på sin kultur uansett omstendigheter, mens vi nordmenn dessverre har hatt tendensen til å smuldre opp vår mer og mer. Vi bryr oss rett og slett for lite, og 'kulturen' vår nå er helt på viddene i forhold til det den var for så lite som 100 år siden. I gamlegården jeg kom fra var det ikke 'godt gjort' å gifte seg med en fra en annen kultur. Man hadde stor respekt for andres kulturer og drev ikke akuratt heksejakt om noen skulle gifte seg med noen med en annen kultur, men det var langt på vei foretrukket at man holdt seg nogenlunde innenfor sin egen. På samme måte hadde man stor forståelse og respekt for andre mennesker som ønsket å dyrke sin nasjon videre. Men selvsagt, er ingenting galt i å ta den man elsker uansett kultur, men da håper jeg man er villig til å hjelpe hverandre og videreføre begges verdier til så stor grad som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2013 #23 Skrevet 13. mars 2013 Om jeg er eller har vært sammen med en kurder? Nei, heldigvis ikke. Lykke til, da.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #24 Skrevet 13. mars 2013 Syns det er ekkelt med norske jenter som legger seg for utleningene, dere gjør skam på gode norske jenter. Det er bare lavstatus. Bare jenter det er noe galt med som holder på med sånne. Anonym poster: fc26e88a1fcfac091c517262a3c223da
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #25 Skrevet 13. mars 2013 Syns det er ekkelt med norske jenter som legger seg for utleningene, dere gjør skam på gode norske jenter. Det er bare lavstatus. Bare jenter det er noe galt med som holder på med sånne. Anonym poster: fc26e88a1fcfac091c517262a3c223da Ja Gud forby å være sammen med en utlending! Det er jo værste sort!! Anonym poster: 6a3a1faef07a321a62a104cb3ee78378 2
Trollmor89 Skrevet 13. mars 2013 #26 Skrevet 13. mars 2013 det er jo helt absurd!! hvis hun elsker han så skal hun ikke bry seg om familien. selvfølgelig de spiller en stor rolle i senere liv, men når de ser at de faktisk går bra sammen og elsker hverandre så kommer de til å like hun tilslutt de og. Hun kan egentlig gi blaffen så mye hun vil men hvis mannen har ikke baller nok til å motstå familien sin så hjelper det ikke særlig. 1
Majott Skrevet 13. mars 2013 #27 Skrevet 13. mars 2013 Norske kvinner burde jo spørre seg HVORFOR det er så få norske menn sammen med kvinner fra Midtøsten. Det er naturligvis fordi familien til disse kvinnene ikke tillater at de gifter seg med ikke-muslimske menn. Men norske kvinner ser ut til å godta dette. Men hva hadde skjedd om deres norske familie hadde nektet dem å gifte seg med en mann fra Midtøsten? Hadde de norske kvinnene gått med på det? Det tror jeg neppe. Så hvorfor godtar de så mye lettere reaksjonære holdninger fra ikke-vestlige enn fra norske? Spør du meg om dette? Ettersom det er meg du siterer, tror du vel at jeg er inne på dette da? Jeg har ikke erfaring med hverken det ene eller det andre. Vi kan jo også spørre oss om hvorfor det er så få norske kvinner som er sammen med menn fra Thailand. Kanskje det ikke er så akseptert der, i deres kultur? Vi kommer ikke unna at det er ulike kulturer, og at kvinner fra midtøsten blir mye mer "passet på" enn kvinner her i Norge. Enten det er snakk om kvinner som bor i midt-østen, eller de er f.eks 2. generasjons innvandrere, og er født i Norge. Som enkeltkvinne, som ikke er i kontakt med folk derfra i det hele tatt, er det lite jeg kan gjøre med det. Like lite som du kan. Det er dessverre sånn at disse kvinnene selv må brøyte sin vei ut av dette, hvis det er det de vil. Familiens kultur og holdninger, som er preget av hjemlandets tradisjoner og kultur, kan vi gjøre lite med. De lar seg ikke påvirke av at vi norske kvinner står på barrikadene for å lage mer frihet for disse kvinnene. Men du tenker på at norske kvinner blir sammen med muslimske menn, og at det er et problem for kvinnene fra disse landene? I denne tråden er det jo et problem at familien til den muslimske mannen ikke godtar en norsk kvinne som ektefelle eller samboer. Imidlertid har jeg sett at også muslimske kvinner har fått mer frihet og selvbestemmelse. Det er mange kvinner i midt-østen som tar utdanning, jobber, og kler seg som vi i vestlige land gjør. Dette gjelder selvsagt først og fremst i de store byene. På landsbygda henger de nok godt etter. Jeg har f.eks vært hos en kvinnelig tannlege i et muslimsk land. Det virket som hun hadde et eget liv, og gjorde som hun ville. Hadde egen klinikk. Har også møtt mange andre kvinner i det samme landet, som var i jobb, og hadde et selvstendig liv. 1
Gjest ss Skrevet 25. april 2013 #28 Skrevet 25. april 2013 Jeg er ei jente fra kurder iraker og jeg er gift med en kurder og har to barne med han.Jeg har blitt skilt med han fordi han vil ha en dame som sitter hjemme og passe på ungene og lage mat.Jeg er ei jente som vil jobbe og gå ut med venninne og reise og kose meg. Mitt ønske er å gifte meg med en norsk gutt. Norske gutter vise respekt, forstå deg og er romantikk og er flinke med barne. Så jeg sier passe på kurdisk gutte, de er snille ett par år men så dukker det opp litt og litt. også De hører etter familie sin selvom gutten er stor nok å tenk hva som er rett og galt.Rett og slett familien blande seg mye.
Gjest Malin Skrevet 12. august 2013 #29 Skrevet 12. august 2013 Hei:) Jeg ville bare sjekke ut noe. Hvor mange av dere er gift/har barn/har en fremtid med en kurder??? Jeg har vært sammen med en kurder nå i 1 år, og det blir bedre og bedre for hver dag. Men som sagt, kulturfoskjeller! Og foreldrene vet om meg, men de har ikke godtatt meg enda! Typen sier at jeg bare må ha tålmodighet, så skjer det. Han sier han vil ha meg og bla bla. Han er statsborger her i landet, så ikke prøv å si han er sammen med meg pga det.. Jeg ønsker å høre fra andre i samme situasjon som meg!! Er forresten 22 begge to, og bor i samme by. Vi flytter sammen i august.. Jeg har vært gift med kurderen min i 2 og ett halvt år nå, og har det kjempe bra!
Miiuki90 Skrevet 17. november 2013 #30 Skrevet 17. november 2013 Assalamu alaikum. Jeg skal gifte meg med en kurder i sommer, vi bor sammen og vært sammen i 1 år. Selv har jeg blitt tatt godt imot av familien, men kanskje min fordel er at jeg er halvt kurder og er muslim. Er hans foreldre veldig religiøse? For det kan være en stor faktor på hvorfor de ikke godtar deg. Har hørt noen si: Ikke muslimske kvinner kan være verdens snilleste,ha de reneste hjerter og de beste moraler og verdier for å bli en god ektefelle og forelder. MEN, det en ting er som er veldig viktig som de ikke gjør, å lære sine etterkommere om Allah, Profeten Muhammed (fred være med ham) og Islam. For de som ikke er religiøse selv så vil ikke de helt forstå hvor viktig dette er. Kanskje foreldrene er redd for at deres sønn sin iman (tro) skal bli svekket eller i verste fall gå bort. Noe som ikke er uvanlig når to forskjellige kulturer slår seg sammen. Forstår dem veldig godt hvis er dette som skulle være grunnen. Men jeg forstår også deg og føler med deg, vet ikke hva eg skulle ha gjort selv om jeg hadde hatt en lignende situasjon. Mitt råd til deg er å kjempe hardt for dere to om det er et liv med ham du ønsker, gjør alltid det beste du kan gjøre Skal be for dere og inshAllah det vil ordne seg. En varm klem til deg Wassalaam.
Skilpadden Skrevet 17. november 2013 #31 Skrevet 17. november 2013 Okey, takk for svar Vi begge er unge vi også.. Jeg er ferdig med bachelor snart, mens han har igjen 2 år på sin utdannelse.. Han sier at når utdannelsen er ferdig, så er det meg han skal gifte seg med og få barn med.. Han betyr alt for meg, og finnes ikke noe vondt i han.. Men man ser jo aldri et gammelt ektepar hvor han er utlending og damen er norsk.. Man er jo "dømt" til å finne seg en med lik kultur og språk og alt.. Og det er det jeg er livredd ang han... Men han sier at han vil ikke ha noen kurder, men meg.. Jeg kjenner en annen kurder, og han sa hele tiden at han hatet kurdise jenter pga oppførsel osv. Og at de var ikke så uskyldige som folk trodde osv. Og til slutt så ble han sammen med en kurder.. Det er dette jeg frykter, og vil veldig gjerne høre andres historier Var vel ikke så veldig vanlig med en utlending og en nordmann sammen før heller da. Så om 40-60 år så kan jeg garantere at du ser et par
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #32 Skrevet 17. november 2013 Sitter i kassen på rema i Bergen, kan se enkelte par med en norsk og en utlending og det er stort sett menn med jente fra Thailand. Det var ei dame tror jeg med mann var midt-østen eller kanskje Sør-Europa, men de hadde da ikke barn såg det ut til. Så etter det jeg merker er det stort sett norske menn som finner seg utenlandsk kone, da ofte fra Europa og Asia. Men det er rett at det er mange unge mennesker der det er ei norsk kvinne og en utlending, men de ser ikke ut til å bli noe annet enn kortvarige par av en eller annen grunn. Av og til er det gankse unge menn og som har med seg utenlandske jenter og... rart. Anonymous poster hash: 8ae0d...b63
regnfrakk Skrevet 6. januar 2014 #33 Skrevet 6. januar 2014 Hei!som mann måtte jeg bare svare på dette innlegget, jeg er også kurder og det du sier om at kurdiske menn bare "leker' med norske jenter er bare tull,jejeg har vært sammen med kjæresten min i over 8 år og hun er norsk og vi har det kjempe bra sammen, vi skal snart gifte oss og flytte sammen etter endt utdanning. Selgfølgelig hvis man er sammen med en kurder så har man kanskje mer forståelse for hverandres kultur men det viktigste i et forhold er kjærligheten! Jeg og dama har stor forståelse og respekt for hverandres kultur og vi begge går kjempe godt overens med hverandres familier og også viser oss respekt og kjærlighet. Du må ikke slå alle over en kam og si at alle kurdiske menn er sånn eller sånn for det er feil. Og til Gjest_Yvonne91_* så må du bare holde ut, enkelte kurdiske mødre kan være veldig overbeskyttende når det gjelder sønnen sin men sånn kan det jo være i flere kulturer feks så er det noen norske fedre som er overbeskyttende mot dattera si og det er jo naturlig man vil jo bare det beste for barnet sitt. Slapp av og ta tiden til hjelp,vis hverandre og familien respekt og forståelse så går nok dette bra, det gjør det iværtfall for dama og meg og vi har det kjempe bra! Lykke til! Er kurder selv, og ikke for å være frekk, men vi kurdiske jenter i mellom "ler" av nordmenn som forelsker seg i kurdiske gutter. Det er fordi vi har sett flere eksempler på hvordan disse forholdene ender, mange ganger så er jentene bare et leketøy for gutten. En ganske kjent setning som mange kurdere pleier å si er "En kurdisk mann kan aldri være langvarig lykkelig med andre enn kurdere". MEN, du hørtes ut som en søt jente på måten du beskriver deg selv på. Hvis han lar deg møte foreldrene sine så kan du overbevise de om at du faktisk er en seriøs og ordentlig jente. Du sier at dere skal flytte sammen, selv om moren ikke aksepterer deg, det er en ganske stor feil hvis hensikten er å få moren til å like deg. Det er veldig i mot kurdisk kultur å trosse foreldrenes grenser, det er rett og slett uakseptabelt, kurdere har også tendens til å være veldig stolte mennesker, så tror ikke moren hadde glemt det for å si det slik. Jeg kan ikke si noe annet mer enn at du skal prøve å overbevise henne. Få henne til å like deg, og det burde du gjøre FØR du forteller planene deres om å flytte sammen.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #34 Skrevet 6. januar 2014 Er kurder selv, og ikke for å være frekk, men vi kurdiske jenter i mellom "ler" av nordmenn som forelsker seg i kurdiske gutter. Det er fordi vi har sett flere eksempler på hvordan disse forholdene ender, mange ganger så er jentene bare et leketøy for gutten. En ganske kjent setning som mange kurdere pleier å si er "En kurdisk mann kan aldri være langvarig lykkelig med andre enn kurdere". MEN, du hørtes ut som en søt jente på måten du beskriver deg selv på. Hvis han lar deg møte foreldrene sine så kan du overbevise de om at du faktisk er en seriøs og ordentlig jente. Du sier at dere skal flytte sammen, selv om moren ikke aksepterer deg, det er en ganske stor feil hvis hensikten er å få moren til å like deg. Det er veldig i mot kurdisk kultur å trosse foreldrenes grenser, det er rett og slett uakseptabelt, kurdere har også tendens til å være veldig stolte mennesker, så tror ikke moren hadde glemt det for å si det slik. Jeg kan ikke si noe annet mer enn at du skal prøve å overbevise henne. Få henne til å like deg, og det burde du gjøre FØR du forteller planene deres om å flytte sammen. hehe :D Nei det er jo forskjellig fra person til person (ja de fleste er slik som du beskriver det tror jeg haha) Jeg er en Kurdisk gutt på 23 år og har aldri vært sammen med noen eller holdt på med noe tull, jeg er noen du kan si 98% norsk hehe, men det har noe med at jeg bor i et sted der hvor det bor bare norske folk, alle jeg kjenner er norske så har tilpasset meg samfunnet og det er noe som er VIKTIG! men ikke alle som gjør det nemlig, de fleste gjør da ikke det. Jeg hater hva utledninger driver med her i landet, nesten som om jeg skulle hate meg selv, tingen er det at når en utledning gjør noe kriminelt så lager man en stor sak ut av det, og det skjønner jeg godt! de har blitt tatt imot her i Norge og enda så holder de på med mye dritt... synes de burde bare blitt sendt rett hjem igjen! Som sagt ikke alle som er sånn! :D Anonymous poster hash: 5ba97...cc9
apekatt Skrevet 6. januar 2014 #35 Skrevet 6. januar 2014 Skjer med at folk siterer meg etter hundre år..
apekatt Skrevet 6. januar 2014 #36 Skrevet 6. januar 2014 hehe :D Nei det er jo forskjellig fra person til person (ja de fleste er slik som du beskriver det tror jeg haha) Jeg er en Kurdisk gutt på 23 år og har aldri vært sammen med noen eller holdt på med noe tull, jeg er noen du kan si 98% norsk hehe, men det har noe med at jeg bor i et sted der hvor det bor bare norske folk, alle jeg kjenner er norske så har tilpasset meg samfunnet og det er noe som er VIKTIG! men ikke alle som gjør det nemlig, de fleste gjør da ikke det. Jeg hater hva utledninger driver med her i landet, nesten som om jeg skulle hate meg selv, tingen er det at når en utledning gjør noe kriminelt så lager man en stor sak ut av det, og det skjønner jeg godt! de har blitt tatt imot her i Norge og enda så holder de på med mye dritt... synes de burde bare blitt sendt rett hjem igjen! Som sagt ikke alle som er sånn! :DAnonymous poster hash: 5ba97...cc9 Her snakket jeg ikke om kriminalitet heller men forhold. Faktum er at de fleste kurdiske foreldre aldri kommer til å respektere sin svigerdatter som bare flytter inn med sønnen deres sånn helt uten videre. Siden du er kurder så vet du også at ekteskap er en viktig del av kulturen vår. Sånn er det. Det kan hende noen kurdiske foreldre vil akseptere dette, men da har de allerede gått langt vekk fra deres kultur og kan knapt kalles kurdere lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå