Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 25 år og begynner å bli lei av å se ut som en 16åring i ansiktet mitt. Huden min ser ikke ut til å bli bedre heller, til tross for at jeg de siste årene har prøvd...

- kosthold uten sukker eller annet usunt, meieriprodukter e.l

- hudpleieprodukter for min hud (md formulations, decleor)

- nattlysolje for hormonbalanse

Jeg har ikke sånn voldsom akne, men nok til at jeg irriterer meg og blir lei! I skrivende stund har jeg 2 cyster, ca 10 småkviser her og der, men svært mange arr etter gamle cystekviser. Sånn er det konstant. Det går ikke en eneste dag uten at jeg har et par av de vonde byllene her eller der. Jeg mistenker at kvisene mine er hormonelle, og lurer derfor på om dette er noe en lege kan hjelpe meg med? Ved å f.eks skrive ut diane piller til meg? Eller noe annet?

Føler meg bare litt flau over å gå til legen med et problem som ikke er så alvorlig egentlig. Men nå er jeg lei av at ingenting funker. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan gå til legen, og dere kan diskutere p-piller eller annen behandling. :)

Skrevet

Ja, det går fint an å gå til legen med dette problemet. Jeg har vært der for det selv og fikk skrevet ut noen midler mot kviser, men dumme meg gadd ikke å bruke de ordentlig.. Det går også an å dra til hudpleier, men anbefaler lege i første omgang :)

Skrevet

Gå til legen først, og prøv enten en antibiotikakur eller Diane. Det er ikke noe poeng i å bruke masse penger på hudlege når han mest sannsynligvis før sterkere saker vil ha deg til å prøve noen kremer (jeg ble anbefalt basiron, det sier litt...) eller ta en antibiotikakur. Da er det greiest å få det gjort billigere hos fastleggen og så gå videre til hudlegen om ikke det fungerer.

Jeg er som deg, har slitt med huden min i mange år. Den er ikke voldsom, men det går i bølger og det er uansett ikke sånn huden skal se ut når man er 20 år gammel. Jeg forsøkte en antibiotikakur, og kvisene gikk vekk. Fikk fin hud. Var ferdig med kuren i ca. januar, og da kom kvisene raskt tilbake. Nå har jeg akkurat begynt på Diane, og så får vi se om det hjelper noe.

Hud er alvorlig, vær så snill å ikke tro noe annet, det tærer på selvtillit og krefter. Leger er til for å hjelpe, og vil garantert ikke rynke på nesen når du spør om hjelp, vil heller tro at han vil lure på hvorfor du ikke kom tidligere.

Skrevet

Gå til legen så fort som mulig. Om legen ikke anser dette som alvorlig nok går du til en ny lege. Min erfaring er at det helt klart tas på alvor. Når du er 25 forsvinner det ikke av seg selv eller av hudpleieprodukter, og du må nok behandles med sterkere saker. Og om du gidder, les i tråden "Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm", så ser du hvor mange som befinner seg i samme situasjon, og som har en del erfaringer rundt akne som må behandles medisinsk. Dette kan fikses :)

Gjest TrickyA
Skrevet

Er 25 år og begynner å bli lei av å se ut som en 16åring i ansiktet mitt. Huden min ser ikke ut til å bli bedre heller, til tross for at jeg de siste årene har prøvd...

- kosthold uten sukker eller annet usunt, meieriprodukter e.l

- hudpleieprodukter for min hud (md formulations, decleor)

- nattlysolje for hormonbalanse

Jeg har ikke sånn voldsom akne, men nok til at jeg irriterer meg og blir lei! I skrivende stund har jeg 2 cyster, ca 10 småkviser her og der, men svært mange arr etter gamle cystekviser. Sånn er det konstant. Det går ikke en eneste dag uten at jeg har et par av de vonde byllene her eller der. Jeg mistenker at kvisene mine er hormonelle, og lurer derfor på om dette er noe en lege kan hjelpe meg med? Ved å f.eks skrive ut diane piller til meg? Eller noe annet?

Føler meg bare litt flau over å gå til legen med et problem som ikke er så alvorlig egentlig. Men nå er jeg lei av at ingenting funker. :(

Har det vært sånn i mange år?

Jeg fikk plutselig et forferdelig utbrudd i hele ansiktet for ett år siden. Hadde aldri hatt hudproblemer før dette. Prøvde antibiotika (bortkastet!), MD formulations og ordentlig hudpleieprodukter, kuttet melk, diverse kremer fra hudlege. Ingenting fungerte. Til slutt, når jeg ble fortalt at Isotretinoin var eneste utvei, dro jeg rett til helsestasjonen og snakket med en kvinnelig lege om p-piller. Jeg mistenkte sterkt at det skyldtes hormonene mine, så vi diskuterte problemet og jeg dro til apoteket med resept på yasminelle. Det er det beste jeg gjorde fordi etter noen måneder var huden min nesten fri for kviser og cyster. Noen måneder etter det igjen, så sitter jeg her og gjennomgår månedlig laserbehandling for å fjerne dype, dype arr. Hadde min andre behandling for noen dager siden, men hadde 70 % bedring av dybden på arrene mine etter første behandling. Iso er såpass sterkt og ikke noe å kimse av, jeg vil derfor anbefale deg å sjekke ut om det kan skyldes noe hormonelt før du går etter Isoen. Lykke til :-)

Gjest TrickyA
Skrevet

- Syns du skal prøve en "vanlig" p-pille fremfor Diane. Det er flere bivirkninger med Diane og egentlig bare ment for bruk i en begrenset periode. Flere av mine venninner har også "fikset" hudproblemene sine med p-piller. Og jeg syns overhodet ikke du skal være flau over å snakke med legen om dette - det er bedre å gjøre noe med det nå før det blir mye verre!! Tro meg!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du velger å fikse hudproblemet med p-piller, så husk at den dagen du ønsker barn så vil muligens huden bli stygg igjen.

Gå til hudlege og be om en permanent løsning, ikke noe som bare utsetter problemet..

Anonym poster: 011904b636266cab0c58f2e1c2a975c8

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da har jeg bestillt time til legen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du gå til legen for sånne problem :) men det tar ofte litt tid før du finner ut hva som funker... Det tar ofte et par mnd før huden reagerer på det produktet du har fått med legen. I starten får man ofte mer kviser, og det kan vere ganske frustrerende, men gi huden tid :) det er viktig!

Med andre ord: virker ikke produktene på den måten du ønsker, kan du fort gå opp til 6-12 mnd før du blir tilbydt henvisning til hudlege. Først må du prøve p-piller i en periode, så får du prøve aberelakrem et par mnd, deretter får du antibiotika osv... plutselig har du testet ut medisiner et helt år, uten at noe har funket! heller tvert i mot. Huden kan fort bli veldig rar av å prøve ut mye forskjellig på en gang.

Har du slitt med kviser i mange år, prøvd gode hudpleieprodukt (snakker salong, ikke apotek) uten at det funker, ville jeg kanskje bare kontaktet hudlege privat og fått en time.

det koster mer, men du kan spare mye tid!

Fra den dagen du får henvisning til hudlege fra fastlege, tar det i tillegg minst 3 mnd før du får time i det offentlige.

Jeg har heller ikke hatt den verste formen for akne, men nok til at det har vert plagsomt. Alltid 10 småkviser og et par byller + verdens feteste hud. Har gått mange år til lege, før jeg endelig fikk mast meg til henvisning. Etter laaang tid fikk jeg endelig time med hudlegen, og da ble jeg sett rett på isotretinoin.

Nå er jeg ferdig med en 8 mnd lang kur, og er kvisefri for første gang på 9 år! Huden er ikke så fin, den er ganske grov og rødsprengt. Mest trolig etter overbehandlig over flere år :/

men at jeg ikke har en eneste kvise er lykke i mine øyne! med litt sminke, kan huden min og bli pen :)

Anonym poster: e97679859b3ec33e2e69827213ac2305

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...