Gå til innhold

En helt vanlig, men god kaffetrakter?

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Hei :) som tittelen sier trenger hjelp til å kjøpe en helt vanlig, men god kaffetrakter. Med helt vanlig mener jeg en som trakter helt vanlig sort kaffe, uten melkestreamer etc. Det er en del ute på markedet, men som dere sikkert skjønner er jeg lite bevandret på "kaffefronten", trenger derfor tips til en god og gjerne billig en. Jeg bor aleine, så den må ikke ha en stor kanne. Jeg håper dere kan hjelpe meg med gode tips. På forhånd takk for saklige svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moccamaster vinner vel de fleste tester stort sett hver gang. Koster en del, men jeg tror du får det du betaler for.

Ellers er vel det viktigste at den holder riktig temperatur på vannet.

En mulighet kan kanskje være å kjøpe en kaffetrakter til de gangene du har besøk, og vurdere aeropress eller sånn drypptraktesak til de gangene du bare skal ha én kopp. :)

Skrevet

Anbefaler Moccamaster! De er ofte på tilbud rundt omkring, så om du følger med kan du spare en del penger på det om du synes den er for dyr på fullpris. Men som PecanPie sier, du får det du betaler for: Kaffen blir bra, den er lett å holde ren ift. mange andre traktere og den holder LEEENGE. Mamma har hatt sin i 30 år eller noe sånt, har bare byttet ut kannen en gang da håndtaket (etter mange turer i oppvaskmaskinen) ble ødelagt.

Nå kan det jo være at de som lages i dag ikke har samme langtidskvalitet, men vi har hatt vår i 7 år nå og den er like fin fortsatt!

Skrevet (endret)

Anbefaler Moccamaster! De er ofte på tilbud rundt omkring, så om du følger med kan du spare en del penger på det om du synes den er for dyr på fullpris. Men som PecanPie sier, du får det du betaler for: Kaffen blir bra, den er lett å holde ren ift. mange andre traktere og den holder LEEENGE. Mamma har hatt sin i 30 år eller noe sånt, har bare byttet ut kannen en gang da håndtaket (etter mange turer i oppvaskmaskinen) ble ødelagt.

Nå kan det jo være at de som lages i dag ikke har samme langtidskvalitet, men vi har hatt vår i 7 år nå og den er like fin fortsatt!

Mine foreldre sverger til Moccamaster, de har en dobbel og trakter både te og kaffe i ett kjør. De har byttet sin én gang i løpet av de siste 10-15 årene, men det var fordi det var noe feil med strømbryteren og ikke trakteren (praktisk at trakteren ryker akkurat den dagen de skal på fyllinga. Upraktisk at den splitter nye heller ikke funka. :fnise: ).

Jeg har tidligere hatt en fra OBH Nordica, den var ikke spesielt god. Vannet ble så varmt at mesteparten forsvant i vanndamp. Kunne fylle fullt opp med vann, men det ble bare halv kanne.

Det viktigste er at vannet er 92-96 grader varmt, og at traktingen tar 5-6 minutter (finner jeg fram til etter et kjapt google-søk..). Da får man god kaffe, forutsatt at man bruker god kaffe og rent utstyr.

Endret av PecanPie
Skrevet

Jeg syns moccamaster lager vond kaffe!

Hadde en relativt dyr trakter som plutselig streiket en sen lørdag ettermiddag, så dro bare bort på Europris for å få kjøpt en trakter før alt stengte for helgen. (Skulle ha gjester den søndagen, så trakter måtte vi ha.) Betalte 249,- og tenkte den skulle stå midlertidig til jeg fikk kjøpt en ny.

Den lager kjempegod kaffe, så en billig midlertidig løsning ble permanent her.

Men uansett hva slags trakter du har, er du nødt til å kjøpe skikkelig kaffe! Bruker du billigkaffe, type 6.90,- fra europris, hjelper det ikke å ha den beste trakteren i verden!

Skrevet

Moccamaster er en old school kaffetrakter. Gå for den.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg har sett litt på Moccamaster, det er forresten den mine foreldre også har. Enig i at den trakter god kaffe, men den har for stor kanne til meg alene, jeg vil helst ha en med litt mindre kanne. Også koster den en del, jeg synes det er litt for mye for en student som meg. Jeg drikker kanskje 1 kopp om dagen.

Skrevet

Jeg vet du etterspør trakter, men hvis du bare drikker en kopp og dagen, så er det nesten ikke bryet verd.

Kanskje du heller burde kjøpe deg en presskanne? Det går fort å lage kaffen og den blir god. Jeg bruker traker, min er fra Braun og trakter helt grei kaffe, i helger og på fridager. Når jeg bare skal ha en kjapp kopp er det Nespressomaskinen som gjør jobben. Den har også den beste koffeinfrie kaffen, syns jeg. Noe som er praktisk siden jeg er en av de uheldige som ikke kan drikke kaffe etter kl 18.

:heks:

Skrevet

Hvis du drikker så lite trenger du jo bare ei presskanne.

Skrevet

Hvis det begrenser seg til én kopp om dagen, er presskanne et godt alternativ, eventuelt aeropress eller manuell drypp-kaffebrygger. Jeg får ikke til å lage presskannekaffe skikkelig, vurderer å kjøpe aeropress til enkoppsdager. :)

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg får dessverre ikke til å lage god kaffe med presskanne.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Yay me :) ringte nettopp mor, får overta deres Moccamaster ettersom de har gått over til Tassimo.

Skrevet

Yay me :) ringte nettopp mor, får overta deres Moccamaster ettersom de har gått over til Tassimo.

WUHU!

Men ang. presskannekaffe, sånn gjør jeg det for å få den god (synes faktisk den blir hakket bedre enn traktekaffen!): Fyller først presskanna litt over halvveis med vann (ikke helt kokende). Så har jeg i kaffen (60 g per liter) og rører rundt. Når kaffen flyter opp og legger seg som ei kake, så kakker jeg i stykker den så kaffen synker. Deretter fyller jeg helt opp med vannet og dytter evt. ned om det dannes ei ny kake. Så lar jeg den stå i rundt 2-3 minutter (evt. så lenge jeg gidder å vente) og da skummer jeg av med en skje før jeg setter på lokket og lar den stå i 2-3 minutter til før jeg trykker ned stemplet. Da skal stempelet gli lett ned uten at du skal måtte bruke krefter.

Jeg har en sånn presskannekopp fra Bodum (travel mug).

Gjest gjest17
Skrevet

Du kommer lang vei med en presskanne og en kvern! :-)

• 2 år senere...
Skrevet (endret)

Anbefaler enten en sånn trakter man bruker kapsler til. Vi hadde en og den funka supert, men husker ikke navnet dessverre. Nå eier vi en rimelig og helt vanlig kaffetrakter med merket "Tristar". :) Fikk den i julegave så vet ikke hvor du kan kjøpe, men sikkert på de fleste elektrobutikker rundt om kring! 

Endret av lillekattepus
Skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...