Gå til innhold

Når barnet ikke trives i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt som nå er 2 år har gått i barnehagen siden i høst.Heldigvis har vi mulighet til at han går korte dager(ca 5.timer hver dag),men han ser ikke ut til å trives med barnehagen.

De ansatte sier at han har det greit mens han er der,men han vil sjelden i barnehagen og gråter av og til enda ved avlevering.

Saken er at han har fått tilbud om plass i en annen barnehage,så til dere med litt mer erfaring med barnehagebarn enn oss :

Ville dere fortsatt i samme barnehage hvor barnet ikke trives så bra i håp om at det vil endre seg over tid? Eller ville dere startet hele prosessen på ny i ny barnehage og håpe han liker seg bedre der?

Anonym poster: a087f0225b9c59d7366ec174cc431504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det som er mest viktig må være å redegjør for hvorfor han ikke trives. Hvordan er det når han kommer til barnehagen? Hvordan er dere? Er det noe med de ansatte? Har det noe å gjøre med noen av de andre barna? Legge det fram for de ansatte i barnehagen, at dere føler han trives så lite at dere vurderer å bytte barnehage - kanskje de forstår mer at dere anser det som såpass "alvorlig" og tenker mer over hvordan det faktisk er i barnehagen for barnet ditt?

Det å skulle starte på nytt i ny barnehage, med nye ansatte, barn og rutiner å forholde seg til, kan jo være en innmari stor belastning for barnet - kan være greit å prøve mer på å løse det der barnet nå går først i alle fall.

Og barn gråter jo gjerne av og til når de forlater foreldrene sine, det behøver nødvendigvis ikke bety at det er barnehagen barnet ikke trives med?

• Liker 1
Skrevet

Dette er et vanskelig dilemma. Jeg har selv en datter som begynte i b-hage som 3 åring, men som ikke trivdes så bra det første året. De voksne i b-hagen var kjempeflinke og hyggelige men jeg var veldig usikker på om det var riktig å la henne fortsette. Etter et år løsnet det veldig, og hun "ble seg selv". Trygg, sprudlende med gode vennerelasjoner til de andre.

Jeg har sett utallige barn, både når jeg har jobbet i b-hage selv og som mamma til tre, som har grått mye den første tiden i b-hagen. Det er dessverre ikke alle små som "egner" seg så godt til å tilbringe dagene i større barnegrupper uten mamma og pappa. Men de aller fleste vil etter en tid venne seg til situasjonen, bli trygge og trives.

Jeg er veldig enig med "Citrus" over her. Jeg tror ikke jeg vil anbefale dere å bytte b-hage, men fortsett å ha god kommunikasjon med de ansatte, og uttrykk deres bekymring for han. Sansynligvis vil dette bedre seg etterhvert. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...