Gå til innhold

Forslag til forbedringer? (kosthold/treningsplan)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er en jente på 21 år, 169 cm og 63 kg. Vil gjerne ned til 60 kg :)

En vanlig dag kostholdmessig ser omtrent slik ut:

Frokost: 1 porsjon havregrøt + gulrot

Lunsj 1:1 grovt rundstykke med leverpostei + gulrot

Lunsj 2: 1 grovt rundstykke med leverpostei + eple

Middag: 1 porsjon suppe med bønner/linser, ev. fisk+grønnsaker

Kvelds: 1 porsjon havregrøt + gulrot

Har et ganske ensidig kosthold, men er student og har ikke ubegrenset med penger til mat, noe som begrenser valgmuligheten litt. Tar gjerne i mot forslag til endringer :) Burde kanskje fått inn en kalsiumkilde? Lager for øvrig rundstykker og middag fra bunnen av. Har regnet ut at dette blir ca 1500 kalorier.

Ellers jogger jeg 6-7 km 5 dager i uken, og går tur 1/2 t hver dag. Utenom det blir det mye stillesitting på lesesalen.

Anonym poster: 2bb6b9edd3132ca784cd856af1f69f16

Videoannonse
Annonse
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Hei, dette virker som en fornuftig kostholdsplan, men jeg ville ha lagt til med proteiner og grønnsaker. Ser at du får i deg en gulrot til frokost, og lunsj. Men jeg ville ha f. eks spist kylligsalat til en av lunsjene, og trenger ikke å være dyrt heller. Jeg er også "fattig" student, men spiser mye kyllig og grønnsaker. Du kan f. eks kjøpe en stor pakke med first price kylligfilet og tine opp en og en filet om gangen, ha det oppi salater, til middagen etc. Frukt og grønt får du billig på innvandrersjapper, Kiwi etc. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Få mer proteiner i maten din.

Egg, fisk, kjøtt, kylling, skinke, melk er gode kilder. Protein bevarer muskelmassen din, og du blir ikke så fort sulten igjen. :) Spis mer frukt og grønnsaker.

Kjøp store pakker med kylling og egg, det kan du få billig.

Anonym poster: 5b1fb437d6ccb4aeb47fb77a04c24529

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for råd! Har vært og kjøpt inn egg og melk, så nå blir det mer protein! Har beregnet i underkant av 1 kg grønnsaker daglig, så trur det er nok :) Pleier egentlig å spise mer enn 1 frukt daglig, men skal prøve å heller spise grønnsaker så jeg ikke blir sulten igjen så fort etterpå.

La alt inn i "tallerkenkalkulatoren" til matvareguiden, inkl, den middagen jeg spiser oftest, og fikk følgende resultat:

Protein 65 g

Fett 26 gram

Karbohydrat 205 gram (hvorav fiber 68 g!)

Protein og karbohydratandelen ligger innenfor det anbefalte, mens fettandelen er litt lav. Bør jeg prøve å spise mer fett, eller har det ikke så mye å si annet enn for metthetsfølelsen?

Googlet også alle vitaminene og mineralene (fritidsproblem, ja), og fant ut at alt er dekket unntatt vitamin D og C. Da er det vel bare å kjøpe inn tran og appelsin, så er alt i boks :)

Anonym poster: 2bb6b9edd3132ca784cd856af1f69f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...