Gjest Turid Skrevet 12. mars 2013 #1 Skrevet 12. mars 2013 Nå er jeg så lei! Det er tydeligvis jeg som har ansvar for oppfølging av leksene til 1.klassingen vår, pappan følger ikke opp overhode. Og hun hater å gjøre lekser, det er alltid et ork, uansett hva slags lekser det dreier seg om. Det til tross for at hun leser godt og er flink generelt. Hun kunne gjort leksene på 5 min - i stedet tar det lang tid pga protester! Jeg har fått stempel som masekjerring, og jeg skjønner jo det, for det er JEG som maser om skolearbeidet! Pappa er noe helt annet, for han maser ikke sånn som jeg, og han får en helt annen - og mye mer koselig - rolle her hjemme... Kjenner jeg blir lei av det. Vil jo ikke mase, men leksene må gjøres!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #2 Skrevet 12. mars 2013 Her har dere litt å ta tak i... For det første er det utrolig viktig at jenta deres får på plass rutiner og innser at leksene må gjøres. Jo fortere jo bedre, for det blir slitsomt å kjempe denne kampen daglig i årene som kommer. Du er mor, du bestemmer, du får være kreativ og bruke det du kan av påvirkning for at dette blir levelig både for deg og jenta. Men at far melder seg helt ut synes jeg er sløvt. I det minste må han backe opp deg slik at han er "like streng". Eventuelt må det finnes andre litt kjedelige ting som er hans domene, slik at han ikke bare er hobbypappa og gjør festlige ting, mens du maser om lekser og rydding og dusjing. Det hadde ikke jeg klart å finne meg i, i hvert fall... Anonym poster: b419a12b3cc9d006ceeecf596a0b3207
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #3 Skrevet 12. mars 2013 Her har vi litt av samme problemet, men grunnen her er enkelt og greit at far har dysleksi og sliter veldig med det så er håpløst for han å hjelpe. Og jentungen VIL IKKE skjønne at pappa ikke klarer å følge med i bøker og lese tall og at alt stokker seg for han så det er selvfølgelig jeg som er grusom og masete. Kan han ha problemer som han ikke vil fortelle deg om, eller gidder han bare rett og slett ikke? Lekser til en 6 åring trenger jo ikke ta mye tid om han bare setter i gang :-) Lykke til. Anonym poster: 8d8e74658d559e5fc04e0db3c5e32438
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Synes dere er heldig som har en 6 åring som kunne gjort leksene på 5 min. Mitt barn bruker en time hver dag. Synes det er vel mye leksetid for en førsteklassing. Både mor og far stiller opp, så vi er kanskje heldig sånn sett. Du får ta kampen med din mann, høres litt ut som det er han som er problemet. Hvis dere begge krever litt av barnet, så forstår hun kanskje tilslutt. Men typisk problemstilling, der den som tar ansvaret og prøver å gjøre det beste for barnet blir "bad cop" og den passive uinteresserte parten blir "good cop". Utrolig irriterende....
Gjest TS Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 TS her. Ja klassisk situasjon, sikkert. Må bare si at han er VELDIG interessert i barnet, og opptatt av at jenta vår skal ha det bra. Bærer henne på gullstol. Og hun elsker selvfølgelig pappan sin. Heldigvis. Problemet er bare at han stiller ikke krav til henne! Klassisk situasjon; han kommer hjem fra jobb, og de to slenger seg ned i tv-stua for å se tv eller film. Der blir de sittende! Helt til jeg, etter en time eller to, stiller krav om lekser eller annet som bør gjøres. Hadde det vært opp til dem, kunne de gjerne sitte der hele kvelden, frem til hun skulle i seng... Han bidrar her hjemme, er ikke der problemet ligger, men altså at han har altfor slakke tøyler på barnet vårt...
Amberleaf Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 TS her. Klassisk situasjon; han kommer hjem fra jobb, og de to slenger seg ned i tv-stua for å se tv eller film. Der blir de sittende! Helt til jeg, etter en time eller to, stiller krav om lekser eller annet som bør gjøres. Hadde det vært opp til dem, kunne de gjerne sitte der hele kvelden, frem til hun skulle i seng... Han bidrar her hjemme, er ikke der problemet ligger, men altså at han har altfor slakke tøyler på barnet vårt... Her tror jeg far sitter på mye av løsningen. Han viser jo helt klart sin datter at lekser ikke er viktig, ved å heller velge tv/film i stedet for leksene først. For meg er det en selvfølge å gjøre leksene først, og deretter er det lov med andre "gøyere" ting som lek, besøk, tv osv.... Ta en alvorsprat med mannen din! 1
Jens Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 TS her. Ja klassisk situasjon, sikkert. Må bare si at han er VELDIG interessert i barnet, og opptatt av at jenta vår skal ha det bra. Bærer henne på gullstol. Og hun elsker selvfølgelig pappan sin. Heldigvis. Problemet er bare at han stiller ikke krav til henne! Klassisk situasjon; han kommer hjem fra jobb, og de to slenger seg ned i tv-stua for å se tv eller film. Der blir de sittende! Helt til jeg, etter en time eller to, stiller krav om lekser eller annet som bør gjøres. Hadde det vært opp til dem, kunne de gjerne sitte der hele kvelden, frem til hun skulle i seng... Han bidrar her hjemme, er ikke der problemet ligger, men altså at han har altfor slakke tøyler på barnet vårt... For en dust. Du må be ham om å skjerpe seg. Jeg kunne også tenkt meg å sette meg ned i soffaen foran tvèn når jeg kom hjem, men, hey!Det går faktisk ikke! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå