Gå til innhold

Barn på vgs - hjelper dere med mattelekser?

Anbefalte innlegg

Gjest Møremor
Skrevet

Ber barna som går på vg skole dere mye om hjelp til mattelekser eller andre lekser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på videregående så gjorde jeg leksene mine selv. Matteleksene, eller andre realfagslekser for den del, kunne foreldrene mine uansett ikke klart å hjelpe meg med. Moren min hjalp meg med glosepugging i fremmedspråk. Vi gjorde det til en sosial greie, siden jeg syntes det var aldeles pyton. Ellers fikk jeg opplæring i regnskap av min mor. Imponerte regnskapslærer stort da jeg dro opp regnskapsark for dobbel bokføring i stedet for å fylle ut T-diagrammene (enkel bokføring), som jeg ikke skjønte en dritt av...

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonym poster: 5a09792f2becd1e0a058396e51dd7c47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde matteleksene mine selv

Anonym poster: 0f50bfc07fa94e41bd7d3a13aa9fc737

Skrevet (endret)

Matte idag på vgs tar for seg mange forskjellige temaer som baserer seg på at man bare skal utføre og drille fremfor å forstå det og bruke det til problemløsning. Dette vil fører til at matte vil bli kjedelig for en egentlig er god i matte. Noe som er problem for de fleste er at de ifra før har altfor dårlig forståelse for algebra og logikken. Dette vil føre til at det blir vanskelig å ta for seg stadig nye temaer uten denne grunnforståelsen. Men har man stålkontroll på algebra og god forståelse for dette så er resten enkelt å lære seg. Uoppstilte ligninger og problemløsning er god trening for forståelse, å drille formler og rutiner gir liten forståelse.

Endret av glidemiddel
Skrevet

Husker godt at far hjalp meg med rettslære-lekser på videregående. Jeg kunne ikke fordra faget og han elsket det, så det var nok mer ham enn jeg som gjorde de leksene.

Mine barn klarte seg uten min eller farens innblanding gjennom vidergående synes jeg å huske.

Skrevet

Mine barn går nå på ungdomsskolen. De trenger sjeldent eller aldri direkte hjelp med lekser lenger.

Gloser er et unntak.

Skrevet

Foreldrene mine har ikke så mye utdannelse, så jeg fikk lite hjelp med lekser.

Skrevet

Foreldrene mine har ikke så mye utdannelse, så jeg fikk lite hjelp med lekser.

Foreldrene mine har mye utdannelse, så jeg fikk lite hjelp til lekser.

I dette ligger det faktum at nivået i norsk skole ikke er høyere enn at mange barn ikke trenger hjelp til leksene. Spesielt interessant er det at lærere som regel gir det samme i lekser til alle (mer eller mindre, varierer nok mer i dag enn tidligere), som altså blir lett for noen og vanskelig for andre.

Skrevet

Hjelper ofte småsøsken, venners barn og egene barn med lekser. Ofte er det bare å hjelpe til med å få inn grunnprinsipper, men også hjelp med større oppgaver, som krever en del skriving, og korrekt bruk av faktainformasjon. -har skrivevansker, så blir skjelden til at jeg hjelper til med rettskriving, men slikt har jeg en mann som tar med stor presisjon :fnise:

Gjest Ciegus
Skrevet

Foreldrene mine har mye utdannelse, så jeg fikk lite hjelp til lekser.

I dette ligger det faktum at nivået i norsk skole ikke er høyere enn at mange barn ikke trenger hjelp til leksene. Spesielt interessant er det at lærere som regel gir det samme i lekser til alle (mer eller mindre, varierer nok mer i dag enn tidligere), som altså blir lett for noen og vanskelig for andre.

Nå er det nok svært få foreldre som kan hjelpe ungene som går på vgs med matteleksene, så foreldre flest kan nok prise seg glade for at ungene ikke trenger hjelp med matteleksene. ;)

Men det er nå ikke helt sant at de ikke "trenger" hjelp med matteleksene heller - jeg tjener penger på å hjelpe vgs-elever med dette. ;) Da jeg selv gikk på vgs bruke jeg internett mye for å få hjelp, spesielt i realfag. I dag finnes det heldigvis mange gode alternativer til leksehjelp, så man er ikke avhengig av dyktige foreldre lengre. Så jeg synes det blir en litt overfladisk generalisering fra din side, å påstå at skolen er for enkel fordi elevene ikke maser etter hjelp fra mamma og pappa.

Av alle dem jeg kjenner med barn på barneskolen må alle hjelpe ungene sine med leksene.

Skrevet

Det er da ingen barn som går på vgs? :P

• Liker 1
Gjest why not
Skrevet

Hvis de trenger hjelp så gjør jeg selvfølgelig det, stort sett klarer de det selv men av og til som på alle andre områder i livet så er det godt å ha noen å spørre og få hjelp av.

AnonymBruker
Skrevet

Leksene er vel lagt opp etter det de har gjennomgått på skolen og på vgs regner jeg med de fleste følger såpass med at man ikke trenger all verdens hjelp med leksene. håper i alle fall ikke mine barn vil trenge hjelp for da må jeg melde pass altså. Ikke all verden jeg husker av vgs mattematikken.

Anonym poster: 435e3848eee3799b36d1002ed116828c

Gjest celine
Skrevet

Hehe, joda! :) Min 14-åring følger fag på vgs nå, selv om han egentlig "bare" går på 9.trinn. Han er definitivt barn fortsatt!

Jeg vil ikke si at jeg hjelper ham med lekser, heller at vi snakker litt rundt fagene. Jeg forteller hva jeg lærte da jeg gikk på vgs og hvilken tilnærming vi hadde på de samme fagene (for hundre år siden - minst!) Det blir mange hva-hvis diskusjoner og snakk om hvor mye verden har forandret seg på de siste årene i form av læremidler og metoder.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hjelp til matten i 2. og 3 klasse. Jeg valgte den vanskeligste matten (mx/x eller hva det nå het).

Har skilte foreldre, og min far bor i ett annet land - jeg ser ham stortsett bare i feriene - så han kjøpte pensumbøkene mine på nett, og så hadde vi matte-skype dater :)

Min vgs var veldig resultatorientert med mange med svært høye ambisjoner slik at det var utstrakt brukt av privatlærere i realfag + fremmedspråk - spesielt balndt dem som hadde foreldre som ikke kunne eller hadde tid til å hjelpe.

Anonym poster: 3714daab52cc4ad24385042e59768983

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hjelp til matten i 2. og 3 klasse. Jeg valgte den vanskeligste matten (mx/x eller hva det nå het).

Har skilte foreldre, og min far bor i ett annet land - jeg ser ham stortsett bare i feriene - så han kjøpte pensumbøkene mine på nett, og så hadde vi matte-skype dater :)

Min vgs var veldig resultatorientert med mange med svært høye ambisjoner slik at det var utstrakt brukt av privatlærere i realfag + fremmedspråk - spesielt balndt dem som hadde foreldre som ikke kunne eller hadde tid til å hjelpe.

Anonym poster: 3714daab52cc4ad24385042e59768983

Må være fantastisk å ha foreldre som involverer seg så mye :)

Anonym poster: 8a866611f0516a4b6d0b9e96787f6fc2

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere ungdomsskoleelever som følger fag fra første klasse på videregående. Matte, historie, norsk, engelsk osv.

Anonym poster: 0f50bfc07fa94e41bd7d3a13aa9fc737

Skrevet

Jeg fikk ekstraundervisning av min far i matte da jeg gikk videre på x-matte. Men det var mest fordi jeg hadde en lærer som ikke evnet å lære fra seg. Leksene gjorde jeg på skolen, men far måtte hjelpe meg med å forstå hva i all verden som ble undervist.

Skrevet

Nå er det nok svært få foreldre som kan hjelpe ungene som går på vgs med matteleksene, så foreldre flest kan nok prise seg glade for at ungene ikke trenger hjelp med matteleksene. ;)

Men det er nå ikke helt sant at de ikke "trenger" hjelp med matteleksene heller - jeg tjener penger på å hjelpe vgs-elever med dette.

Så jeg synes det blir en litt overfladisk generalisering fra din side, å påstå at skolen er for enkel fordi elevene ikke maser etter hjelp fra mamma og pappa.

Av alle dem jeg kjenner med barn på barneskolen må alle hjelpe ungene sine med leksene.

Hvor har du det fra at jeg mener ingen trenger hjelp til lekser? Jeg skrev at mange barn ikke trenger det. Jeg generaliserte altså ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...