Gå til innhold

Baker dere kake(bryllupskake) selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tenkt å begi seg ut på drømmen/marerittet (alt etter hvordan du ser det :fnise: ) på å bake bryllupskaken?

Hvor henter dere inspirasjon?

Har dere linker o.l? (Jeg skal neppe gjøre det selv, men lov å titte?)

Videoannonse
Annonse
Gjest lisha
Skrevet

har litt lyst å gjøre det, så leker litt med tanken :) men vet ikke om det blir.. får man leid treetasjers kakestativ hos bakerne? noen som vet ? :)

Skrevet

har litt lyst å gjøre det, så leker litt med tanken :) men vet ikke om det blir.. får man leid treetasjers kakestativ hos bakerne? noen som vet ? :)

Det tror jeg du får!

Jeg har lyst, men da må jeg starte å øve meg i morgen.. :fnise:

Men har egentlig fått et nei fra samboeren min; "nei, du skal aldri tenke tanken en gang."

Så...kanskje jeg kan få lage "vanlig" kake? En mini-utgave av bryllupskaker.

Skrevet

Pinterest er et oppkomme av ideer når jeg ser etter kaker og bryllupsideer!

Veldig masse fint å titte på og masse oppskrifter.

Og vi skal bake selv. En liten kake øverst og cupcakes.

Gjest Kiara!
Skrevet

Bryllupskaken vår er jo en pinjata, men jeg skal lage en bryllupskake selv i 3/4etg som vi også skal ha. En pasjonsfruktkake a`la Pascal bare ikke like fin og hjemmelaget. :fnise:

Det som taler for pasjonsfruktkake er at den kan lages på forhånd og kan fryses, kaker med krem gidder jeg ikke rett og slett.

Gjest lisha
Skrevet

Det tror jeg du får!

Jeg har lyst, men da må jeg starte å øve meg i morgen.. :fnise:

Men har egentlig fått et nei fra samboeren min; "nei, du skal aldri tenke tanken en gang."

Så...kanskje jeg kan få lage "vanlig" kake? En mini-utgave av bryllupskaker.

jeg lurte på å lage oreokake og trekke over med sukkerpasta :) for oreokaka er en av mine favoritter ;) men må prøve meg og se om jeg får det til, og hvordan den blir å skjære ;)

Skrevet

Jeg lagde tre etasjes hjerteformet marsipankake til mitt første bryllup. Kaken ble en stor suksess den, og alle skrøt av den fantastisk bruden som hadde laget kaken selv.

Men jeg gjør det ALDRI igjen. Det er IKKE verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bestemt meg for og bake selv da det er en intresse jeg har. Har øvebakt to ganger. Den første gangen ble den for søt og ikke helt vellykket men andre gangen veldig bra og god. Har tegnet kaka på et kakedekoreringsprogram på dataen. Jeg har vurdert mange løsninger men konkludert med at det enkleste er det beste så blir en tre etasjers kake som står rett oppå hverandre (med dovelrods og tynt kakefat imellom)

En etasje red velvet med creame cheese og to etasjer med amerikansk vaniljekake med den samme ostekremen men denne med krokan eller daimkuler inni. Denne smaker godt og har bestemt meg for og halvere sukkermengden på både kaka og ostekremen da dette blir mer en søtt nok spesielt med ekstra hvit marsipan utenpå. Av dekorasjon har jeg bestemt meg for noe enkelt da mer avansert med stilige sprøytemønster osv kan gå galt og orker ikke risikere det. Det blir sorte silkebånd rundt kanten nede på alle lagene, friske roser, og et merke av sukkerpapir på midterste kaka med våre navn og bryllupsdato på.

Om kaka ikke blir helt perfekt tror jeg uansett gjestene synes det er flott jeg baker den selv, men ikke dermed sagt alle andre bør gjøre det. Man må jo selv vurdere hvor energien skal fordeles. Kan jo ta tid med en slik kake.

Skrevet

Oi kiara! Det var lurt. Kan det fryses altså? Har du oppskrifter? Vil du dele med deg? :-)

Bryllupskaken vår er jo en pinjata, men jeg skal lage en bryllupskake selv i 3/4etg som vi også skal ha. En pasjonsfruktkake a`la Pascal bare ikke like fin og hjemmelaget. :fnise:

Det som taler for pasjonsfruktkake er at den kan lages på forhånd og kan fryses, kaker med krem gidder jeg ikke rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Pinterest har jeg trålet gjennom mer enn en gang (ok ok, har umulig fått med meg alt :fnise: ) :danse: .

Kiara!: Har du oppskrifta? Evt. link?

angelica100: kakedekoreringsprogram på dataen? Hva er det? Jeg har lyst å lære meg å lage fancy kaker, sånn generelt. Har kun prøvd en gang. Da lagde jeg monsterkake. Den ble egentlig supersøt og selv med litt skjønnhetsfeil var den morsom :fnise: Smakte ikke så godt da (litt tørr..jeg får aldri til andre sjokoladekaker enn pappa si!)

Skrevet

søkte på nett og fant et sted. Kjøpte programvaren. tror ikke det kostet mer en 30 dollar (150 kr) der kan jeg tegne kaker og prøve ut ulike dekorasjonsmåter. Ellers har jeg gått et cacas kurs. Der kan man og lære endel eller via bare og lese litt på ulke sider. Ikke minst er riktig utstyr viktig for at det skal bli vellykket. Er iallefall enklere da. Jeg handler på ulike nettbutikker men har funnet ut at jeg heller handler på ebay så sant noe koster mindre en 200 kr en på cacas butikken. Da det er mye billigere.

Ellers må man jo bare øve. Har hent det blir småfeil, men har erfart folk synes det er flott uansett. For vi nordmenn er jo mest vant med den vanlige kjedelige sjokoladekaka i langpanne eller marsipankake med krem og syltetøy. Bare man får litt friskere farger eller former på kaka så blir folk imponert er min erfaring.

Gjest Kiara!
Skrevet

Pinterest har jeg trålet gjennom mer enn en gang (ok ok, har umulig fått med meg alt :fnise: ) :danse: .

Kiara!: Har du oppskrifta? Evt. link?

angelica100: kakedekoreringsprogram på dataen? Hva er det? Jeg har lyst å lære meg å lage fancy kaker, sånn generelt. Har kun prøvd en gang. Da lagde jeg monsterkake. Den ble egentlig supersøt og selv med litt skjønnhetsfeil var den morsom :fnise: Smakte ikke så godt da (litt tørr..jeg får aldri til andre sjokoladekaker enn pappa si!)

Oi kiara! Det var lurt. Kan det fryses altså? Har du oppskrifter? Vil du dele med deg? :-)

Jeg skal prøve meg på denne; http://www.friekaker.no/?tag=pasjonsfrukt

Smakte pasjonsfruktkake på en bryllupsmesse å det er den eneste kaken som har fanget min interesse noensinne!

Den skal lages i god tid i forveien, lagres i mormors fryser og pyntes og dekoreres med ekte frukt i samme stil som Pascal sin.

Svigermor har donert sitt kakestativ i 4etg fra forrige bryllup der hun lagde en 4etg marsipankake fra bunn natt til bryllupet! Derfor tror jeg planlegging er et must, og denne som kan lages på forhånd å fryses er gull for alle kostnadsbeviste bruder. :)

Skrevet

Nei, men fikk ei dame som har kakebaking som hobby til å lage for oss. Ble billigere og bedre for vår del. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg er usikker, kan hende jeg er nødt til det. Kan ikke ha melk eller gluten lengre, og vet ikke helt hvor mye jeg stoler på bakerier enda :)

Skrevet

Jeg er usikker, kan hende jeg er nødt til det. Kan ikke ha melk eller gluten lengre, og vet ikke helt hvor mye jeg stoler på bakerier enda :)

Det er derfor jeg skal bake selv. Jeg orker ikke at dagen skal bli ødelagt av magevondt!

Gjest Daenerys
Skrevet

Det er derfor jeg skal bake selv. Jeg orker ikke at dagen skal bli ødelagt av magevondt!

Nei, det hadde vært utrolig kjipt!! Har du noen ideer eller gode oppskrifter du har planer om å bruke? Skal ikke gifte oss før sommeren 2014, så jeg har heldigvis god tid :)

Gjest Kiara!
Skrevet

Nei, det hadde vært utrolig kjipt!! Har du noen ideer eller gode oppskrifter du har planer om å bruke? Skal ikke gifte oss før sommeren 2014, så jeg har heldigvis god tid :)

Jeg mener at den kaken jeg har linket til er uten det aller meste, eller den kan lages uten det aller meste som kan gi ubehag.

For ikke å utelate at oppskriften er enormt detaljert og omstendig. :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg mener at den kaken jeg har linket til er uten det aller meste, eller den kan lages uten det aller meste som kan gi ubehag.

For ikke å utelate at oppskriften er enormt detaljert og omstendig. :)

Se der ja. Ikke alle kan ha glutenfrie havregryn dessverre, men håper å kunne tåle det innen bryllupet. Lagrer den :)

Skrevet (endret)

MIne oppskrifter er på cupcakes siden det er det vi i hovedsak skal ha.

Men om ikke annet kan du jo kose deg med dem i mellomtiden!

http://dinmat.no/Glutenfrie-cupcakes

http://2ida.blogspot...e-cupcakes.html

http://oppskrift.kli...-cupcakes/4623/

http://mammasbakeri....i-cupcakes.html

Og denne pavlovaen er himmelsk. Absolutt himmelsk! Den skal helt klart på kakebordet.

http://www.klikk.no/...ticle736167.ece

Noen av oppskriftene har melk/melkeprodukter i seg, men det er jo lett å erstatte med laktosefritt/soya eller rismelk

Endret av Leya
Skrevet

Takk Kiara! Da skal jeg klare det selv. Min forlover skulle egentlig hjelpe med store deler av bakingen men nå har jeg ikke sett henne på lenge da hun alltid er busy så jeg tør ikke å ta sjansen på det desverre. ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...