Gå til innhold

Trenger å gå opp i vekt - hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Først av alt vil jeg bare si dette: jeg er fullt klar over at jeg ikke veier eller spiser nok, og at dette ikke er noe jeg burde tenke på når jeg er så ung. Jeg har alltid vært småspist, og jeg har ikke noen form for spiseforstyrrelser. Jeg liker rett og slett ikke å spise middagsmat og annen energirik mat (er derimot en skikkelig sucker for goderi, men når jeg først spiser dette mister jeg hvertfall lysten til å spise skiikkelig).

Nå som det er sagt, vil jeg bare si at jeg er en 16 år gammel jente som rader 165 cm over bakken og har en kroppsvekt på ca. 47 kg. Verdens BMI-kalkulatore kategoriserer meg som undervektig, og det kan vel stemme det.

Det meste jeg noen gang har veid er 54 kg, og i denne perioden spiste jeg mye dritt. Jeg har med andre ord en ganske OK forbrenning og er naturlig tynn. Men så har det seg slik at i november begynte matlysten å ta litt mer av, og jeg var rett og slett lei av å gå rundt å spise så mye dritt hele tiden - så jeg bestemte meg for å spise sunnere. Dette gikk veldig bra, men nå tar jeg bare av, noe jeg vil sette en stopper for. Desverre er matlysten på samme stadiet fortsatt, og jeg er redd forbrenningen min er helt på villspor. Her er en typisk matdag for meg for tiden:

Frokost 07.00: 2 knekkebrød (ca. 50 kcal pr. stk) med skinke og paprika

Lunsj 11.20: (sukkerfri) yoghurt og et eple

Middag 15.30: varierer veldig, men gjerne 1 kyllingfilet med ris og gulrøtter

Kvelds/etter trening rundt 19.00: frukt

Jeg er som sagt fullt klar over at dette ikke er riktig, så vennligst ikke kjeft og gi meg leksjoner og konsekvensene dette kan få. Jeg trener også ca. annenhver dag, og det varierer om jeg trener styrke eller cardio. Jeg ønsker å legge på meg i muskler, og prøver derfor å spise deretter. Har alltid nok energi, men hvor det kommer fra kan dere gruble på selv. Må også påpeke at jeg aldri går sulten, så det er ikke slik at jeg prøver å slanke meg eller noe i den duren.

Problemet er bare at forbrenningen min mest sannsynlig er helt på bærtur, så her kommer den sammenlagte problemstillingen:

Hvordan skal jeg spise og trene slik at jeg går opp i vekt i form av muskelmasse, uten å gi kroppen min sjokk under overgangen?

Tusen takk for svar på forhånd, setter virkelig pris på om noen gidder å ta seg tid til å svare :laugh:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt på å prøve weight gainer i en eller annen form? En venninne gjorde det i noen uker, og hun sa at hun fikk skikkelig matlyst av å drikke det. Så når hun hadde fått opp apetitten sluttet hun å drikke det, men fortsatte å spise større porsjoner.

Ellers er det lett å få opp energiinntaket ved å legge til noe sunt fett. Avocado og nøtter f.eks.?

AnonymBruker
Skrevet

Mitt triks er å lage smoothier. Man kan stappe mye kalorier inn i dem! :) Dessuten smaker det godt og er kjempelett å drikke.

Hva du bør ha i som har mye sunne kalorier:

Avocado (ca. 300 kalorier i en)

Nøtter

Litt rapsolje eller olivenolje

Ellers kan du legge til andre næringsrike, sunne ting som frukt, bær og grønnsaker etter eget ønske. Kjempedigg!

Og hvis du liker laks er det veldig greit å ha til middag. Veldig fet og fin fisk med sunt umettet fett.

Makrell i tomat er også veldig fet og fint. :biggrin:

Havregryn har også masse kalorier.

Ønsker deg lykke til med vektøkning! Holder på med det selv. Flott at du tar initiativ til å legge på deg.

Anonym poster: 19f8124732c5c3dca2ed905557e8bbac

Skrevet

Vet ikke om noen kommer til å lese dette, men i dag har jeg trått til for å spise mer. Desverre har jeg fått i meg de ekstra kaloriene i form av usunn mat istedet for næringsrik, men en start er det. Dette har jeg spist i dag:

Frokost: 1 yoghurt med rundt 2 ss havregryn + appelsin.

Lunsj: et eple og et knekkebrød

Middag: riflet gulrot og 2 fiskekaker

Dessert: en god håndfull godteri

Etter trening (corebar og tabata gruppetime) : eple

Kvelds: 4 loffskiver med nugatti (...)

Hvordan ser dette ut?

AnonymBruker
Skrevet
Vet ikke om noen kommer til å lese dette, men i dag har jeg trått til for å spise mer. Desverre har jeg fått i meg de ekstra kaloriene i form av usunn mat istedet for næringsrik, men en start er det. Dette har jeg spist i dag:

Frokost: 1 yoghurt med rundt 2 ss havregryn + appelsin.

Lunsj: et eple og et knekkebrød

Middag: riflet gulrot og 2 fiskekaker

Dessert: en god håndfull godteri

Etter trening (corebar og tabata gruppetime) : eple

Kvelds: 4 loffskiver med nugatti (...)

Synes dette er altfor lite. Middagen din burde du øke på, lunsjen og frokosten også. Prøv å spis mer egg, skinke, kylling, fisk, avokado, nøtter. Stå på :)

Anonym poster: 2930a4b048a1ea0f6198a8f134c24ace

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...