Gå til innhold

Tekstvalg og ny liturgi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann dere!

Jeg tenkte jeg skulle tipse dere atter en gang om ny vigselsliturgi for kirkevigsel. Den ligger ute på denne siden:

http://www.kirken.no/Moteplasser/vigsel.cfm

Noe av det som er nytt med den nye liturgien er at det er flere alternative tekstlesninger. Her er det mulig å komme med ønsker.

Det er også lagt opp til at noen andre enn presten leser tekstene dersom det er ønskelig.

Det skal velges 2-4 tekster. Minst en fra det gamle testamentet og en fra det nye.

Velges 1 Kor. 13 anbefaler jeg å holde seg til to og ikke 4 tekster. (1 kor 13 er lang).

Tekstene ser dere her:

http://www.kirken.no/nyheter/nyhetDet.cfm?...&pNyhetKat=Tema

Klikk på der det står skriftlesninger under ordning for vigsel 2003.

Hvis dere ikke har spesielle ønsker, kommer presten selvsagt til å velge ut i fra sitt hode. For dere som planlegger alt annet i minste detalj, kan det være en liten ide å titte på dette også.

Lykke til med planlegging.

Hilsen Lampeskjerm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt på siden, hva er forskjellen på vielse og brudemesse...?

Det er så godt å ha deg her Lampeskjerm!! :blomst_opp:

Skrevet

Hei Tex.

Brudemesse/bryllupsmesse er vigsel+ nattverd. Det vil si at man etter siste salme under vielsen har full nattverdliturgi i tillegg.

Det har ikke vært så veldig vanlig med dette, men det skjer en gang i blant dersom brudeparet har ønske om det.

Hilsen Lampeskjermen

Gjest Poirot
Skrevet

Takk for linken, den var kjekk å ha!

Skrevet

Jeg syntes jo denne var utrolig fin!!

G Det står skrevet i Salomos høysang, i kapittel 2 og 8

(Høys 2,8-14.16-17 + 8,6-7a)

Tenk og fått et vennepar til å lese denne høyt i kirken. Det hadde vært noe det!

Kan vi f.eks velge dette + 1 Kor 13? Og la presten lese sistnevnte?

Skrevet
Jeg syntes jo denne var utrolig fin!!

G Det står skrevet i Salomos høysang, i kapittel 2 og 8

(Høys 2,8-14.16-17 + 8,6-7a)

Tenk og fått et vennepar til å lese denne høyt i kirken. Det hadde vært noe det!

Kan vi f.eks velge dette + 1 Kor 13? Og la presten lese sistnevnte?

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det skulle gå bra.

Som jeg har sagt tidligere kan jeg ikke love noe på vegne av mine mange og forskjellige kollegaer, men jeg ville definitivt sagt Ja til dette.

Skjermen

Skrevet

Må bare si at http://www.orkdalsmenighetene.no i løpet av natten har lagt ut den nye liturgien med alle tekstene.

Denne linken er mye mer oversiktelig.

På oversikten over vigselssidene står dette under "ordning".

Skjemen

Skrevet

Er det sånn at jeg fex kan velge en venninde til å les 1. Kor og la presten bare lese en tekst...?

Og vil alle prester godta at venner leser tekst...?

Skrevet

Presten leser i tekstlesningsdelen 2 tekster til innledning. Det ligger fast.

Deretter skal det velges 2-4 lesninger (minst en fra hvert testamente). Det er disse tekstene som kan leses av andre enn presten.

Det ligger i ordningen at dette kan gjøres av folk fra brudefølget. Presten kan derfor ikke sette seg på bakbeina der.

Skal 1 Kor 13 leses vil jeg som jeg sa anbefale at det kun velges en gammeltestamenlig tekst i tillegg ettersom 1 Kor 13 er veldig lang.

Skjermen

Skrevet

Bare et lite spørsmål til det nye liturgien: Når selve ekteskapsinngangen er flyttet så langt ut, vil brudeparet bli sittende på hver sin side under prekenen?

Synes det blir rart å sitte fra hverandre under en preken til oss som et par.

Skrevet
Bare et lite spørsmål til det nye liturgien: Når selve ekteskapsinngangen er flyttet så langt ut, vil brudeparet bli sittende på hver sin side under prekenen?  

Synes det blir rart å sitte fra hverandre under en preken til oss som et par.

Dette har jeg også tenkt på. Derfor vil jeg gjerne at vi skal sitte ved siden av hverandre under hele vielsen. Det blir rett og slett for lenge å vente... :-)

Skrevet

Hvordan brudeparet vil sitte er helt opp til brudeparet selv.

Stadig flere velger å sitte sammen under hele vielsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...