Gå til innhold

HJELP med push-ups og generell styrketrening.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener 5-6 dager i uken. ca 70% går til kondisjonstrening og cardio. Trener også basic styrke på apparater. Jeg trenger hjelp med styrketreningen min. Jeg sliter spesielt med push-ups (Skulderbredde) og jeg må greie 26 av disse innen juni.

Her skal brystkassen være helt i gulvet. Nå greier jeg kun 3 av disse.

Har du noen tips til ulike styrkeøvelser jeg kan gjøre for og forbdere push-ups (er selvfølgelig klar over at jeg må terpe på selve armehvninger). Treningsprogram jeg kan følge som er effektivt og hurtigvirkende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du trener så mye??

Jeg trener gjennom hele kroppen annenhver dag. Kroppen trenger hvile, vet du.

Skrevet

Jeg trener da jeg starter utdanning med svært høye fysiske krav til sommeren. Derfor må jeg trene hardt :)! Restutisjonstrening ligger selvfølgelig inne under treningsdagene :)

Skrevet (endret)

Jeg trener da jeg starter utdanning med svært høye fysiske krav til sommeren. Derfor må jeg trene hardt :)! Restutisjonstrening ligger selvfølgelig inne under treningsdagene :)

Du kan ikke trene hardere enn kroppen din restituerer seg, da vil du bare kjøre deg i senk. Ikke ta armhevninger oftere enn fire ganger i uka.

Når du bare klarer tre armhevninger nå så bør du gå over til "juksevarianten", dvs. med knærne i bakken. Når du klarer 20-30 slike kan du gå over til å ta dem med tærne nedi og se hvordan det går.

EDIT: Og så hjelper det å trene triceps isolert i tillegg. Ta noen andre øvelser mellom armhevningene og triceps-øvelsene. Spør om øvelser for triceps, hva du kan gjøre avhenger av hva slags apparater som er der du trener. Bruk såpass lett vekt at du klarer 20 repitisjoner på rad. Så tar du 10 sekunders pause, tar så mange repitisjoner du klarer, maks 20, nye 10 sekunders pause før tredje og siste serie. Hvis du klarer 20 repitisjoner i alle tre seriene kan du øke belastnignen ett hakk.

Endret av Wiggins
Skrevet

Du kan ikke trene hardere enn kroppen din restituerer seg, da vil du bare kjøre deg i senk. Ikke ta armhevninger oftere enn fire ganger i uka.

Når du bare klarer tre armhevninger nå så bør du gå over til "juksevarianten", dvs. med knærne i bakken. Når du klarer 20-30 slike kan du gå over til å ta dem med tærne nedi og se hvordan det går.

Jeg har trent slik i nesten 2 år, og er godt vandt med treningsmengden. Jeg er i utrolig god fysisk form og er selv klar over hva kroppen min kan prestere eller ikke prestere. Takk for tips.

Skrevet

Unngå å gjøre pushups med knærne i bakken. Det er dårlig versjon siden det krever mindre stabilitet i magen og derfor mister du mye av treningen.

Gjør heller push ups der du hever punktet du dytter i mot. Feks en benk, eller en vegg. For å øke vanskelighetsgraden velger du en lavere benk og til slutt gulvet.

Du bør ha minst så mange du vil klare til slutt i hver økt. Et godt utgangspunkt er 30 stk per økt.

La det gå 48t mellom to økter på samme øvelse dersom du kjører "fullt" volum.

• Liker 1
Skrevet

Unngå å gjøre pushups med knærne i bakken. Det er dårlig versjon siden det krever mindre stabilitet i magen og derfor mister du mye av treningen.

Gjør heller push ups der du hever punktet du dytter i mot. Feks en benk, eller en vegg. For å øke vanskelighetsgraden velger du en lavere benk og til slutt gulvet.

Du bør ha minst så mange du vil klare til slutt i hver økt. Et godt utgangspunkt er 30 stk per økt.

La det gå 48t mellom to økter på samme øvelse dersom du kjører "fullt" volum.

Tusen hjertelig takk for tips :) Mottas med stor takknemmelighet! :)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for tips :) Mottas med stor takknemmelighet! :)

Et annet tips er å bruke ringer eller slynge. Da er det svært enkelt å heve/senke punktet du dytter i mot. I tillegg får du trent stabilitet i skuldrene.

Når det kommer til konkurransedagen, eller opptaket, så kan det lønne seg å bruke taktikker for å effektivisere pushupen slik at du får tatt flere.

Det trikset vi brukte mest i forsvaret var å gjøre dem veldig fort. Pass på at du ikke utnytter spretten i bakken. Det er ikke lov.

AnonymBruker
Skrevet

helt enig med mr supra, kjør variasjoner av pushups. Benkpress og skulderpress med stang er bra øvelser for styrke i brystet. Smal benkpress aktiverer triceps mer slik som i armhevninger.

Anonym poster: 767081355b40bfcd746775cbbca96a9a

• Liker 1
Skrevet

Er det forsvaret eller politihøgskolen du skal inn på? Forsvaret har vel et program en kan følge i forkant for å trene seg opp?

Skrevet

Er det forsvaret eller politihøgskolen du skal inn på? Forsvaret har vel et program en kan følge i forkant for å trene seg opp?

Forsvaret. Men dette er et program for selve utholdenhetstreningen til 3000 m. Ingen veiledning når det kommer til styrketrening. 3000 m ligger jeg allerede på karakter 6, så trenger ikke følge deres program :)

AnonymBruker
Skrevet

Selv økte jeg veldig i antall pushups da jeg trente tyngre styrke og tok benkpress etter RYP-program. Gikk fra 13 til 30 tror jeg, uten å trene spesielt på pushups, bare øke i benk. Men jeg vet ikke om det er anbefalt fremgangsmåte altså, i benken hadde jeg jo bredere grep, så ikke helt samme muskler heller. Men kanskje et par dager i uken av hver? Du rekker jo å teste det noen uker og se om det funker, juni er en stund til ennå.

Anonym poster: 7f31c4c199046d1ffa1238277984a105

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du inn, HR94?

Vil vi gå gjennom en fysisk test til på innrykket? Trodde sesjon 2 var alt...

Anonym poster: 1011cbe0acd1a53b7958043d9e210bfb

Skrevet

jeg er ikke noe god på denne typen trening, så eneste jeg kanskje kan tipse om er pusten

hvordan puster du når du gjør armhevinger

når du står oppe så puster du inn, trekk navlen så hardt du kan mot ryggraden pust sakte ut mens du går ned og pust inn mens du går opp , gjenta

da får du med kjernemuskulaturen når du trener , og når den er med så blir du sterkere og "bivirkningen" er at mage, rygg, bekkenbunn, og diafragma blir sterkere

Skrevet

Det er til sånne situasjoner man har frekvensmetoden, også kjent som "greasing the groove". Da trener man ofte og hver dag (eller i hvert fall 5-6 dager i uka), men aldri i nærheten av utmattelse.

Klarer du tre pushups? Da begynner du med å ta én om gangen, men mange ganger hver dag, spredt utover hele dagen. Begynn med f.eks. 8 hver dag, bruk en uke eller to til å øke på til ca. 12 om dagen. Så kan det være på tide å gå over til å ta to av gangen, osv. Fortsett med gradvis økning, så lenge alle settene kjennes lette. Man får bygd opp en mye større treningsmengde enn hvis man kjørte til utmattelse. Etter en del uker kan det være på tide å teste maks antall repetisjoner igjen (ta et par dagers pause først).

Pushups egner seg spesielt godt til denne typen trening siden man kan gjøre det overalt bare man har et par kvadratmeter plass uten alt for mye glasskår og hundebæsj osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du inn, HR94?

Det trodde jeg også!

Anonym poster: 0933df2e9f8bf1762548f1b9d2754537

Skrevet

Hvor skal du inn, HR94?

Skal på befalsskolen jeg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...