AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Hei! I begynnelsen av 2013 bestemte jeg meg for å ta meg sammen og komme i god form. Jeg begynte å trene 2 til 3 ganger i uka i Januar. I februar gikk jeg opp til 4 til 5 ganger i uka og de siste to ukene har jeg trent 8 ganger i uken. Jeg har også lastet ned en app til iphonen som registrerer alt jeg spiser, så jeg passer også på hva jeg spiser og prøver å spise ca 1500 kalorierer hver dag. Jeg bor i USA så tok litt tid før jeg fant ut hvor de seller den sunneste maten så jeg begynte å virkelig tenke over hva jeg spiste den siste måneden. Jeg er 1.72 høy og veier 75 kg. så jeg er ikke veldig overvektig men hadde vært fint å gått ned til rett under 60 et sted. Jeg føler at selv om jeg trener veldig mye (Zumba 4 ganger i uka, styrketrening 3 ganger i uka + litt spinning og løping) og tenker på hva jeg spiser så ser jeg ikke store resultater. Da jeg begynte i Januar veide jeg 76, og i går veide jeg 74. Har noen noe tips til annet jeg kan gjøre i tillegg til det jeg allerede gjør? Anonym poster: 31ff6cb7b144a442919ac5a4a7ec7a6c
Thorn Skrevet 11. mars 2013 #3 Skrevet 11. mars 2013 Hvis du er helt sikker på at du ikke jukser med kaloriene, ville jeg ha gitt det litt mer tid. Det kan hende det plutselig løsner, det gjorde det for meg sist gang jeg gikk ned i vekt. Sto stille i tre måneder, men holdt ut fordi jeg merka at jeg ble i bedre form og hadde mer energi. Så plutselig en dag jeg gikk på vekta igjen hadde jeg gått ned fire kilo! De neste seks ukene gikk jeg ned mellom 1,5 og 1 kilo i uka, etter det gikk jeg ned rundt en halv kilo i uka. Så det gjelder å holde ut når det går trått
Gjest fjellhamster Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Spiser du nok da - kanskje du trener du mye at kroppen går i sparemodus? Kanskje du skulle gå over til bruk av målebånd hvis du trener såpass, da kan du føle fremgang der selv om vekta er nogenlunde den samme om du bygger endel muskler? Endret 11. mars 2013 av fjellhamster
Kira-delta Skrevet 11. mars 2013 #5 Skrevet 11. mars 2013 Det høres ut som du trener veldig mye i forhold til det du spiser... Ellers tar det tid, jeg så ikke forskjell på kroppen min før etter 3-4måneder, men alle andre gjorde det. Jeg så meg selv i speilet og sammenlignet ganske ofte så jeg ikke fikk med meg forandringene
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #6 Skrevet 11. mars 2013 Ditt vekttap på to kilo forteller ikke hele sannheten, ser man ene og alene på det så imponeres ingen, dog synes jeg du skal ha god grunn til å være stolt av deg selv for et kjempeinnitiativ. Synes du skal si til deg selv at du har vært flink og er på riktig vei, for det er du så definitivt. Nå vil sikkert mange andre nevne din kroppssammensetning og at muskler veier mer enn fett, og således minne deg om at du kan ha oppnådd mer enn hva du ser på vekten - akkurat det er jeg også enig i og derfor bør du være tilfreds med deg selv og hva du har utrettet. Men som sagt skal jeg la andre få ha fokuset på det... Når det gjelder deg som har kortere vei mot dine mål kommer forandringene på vekten også senere, ha tålmodighet er min oppfordring da du har gjort bra yiltak og jeg har god tro på deg. Vil bli fint for deg å komme i bedre form og få større overskudd også, du har definnitivt satt igang tiltak du vil ha mye igjen for, gode og riktige tiltak som vil endre ditt liv også. Fortsett i det sporet... Du kan ikke ha hatt så ille livsstil tidligere heller, i så fall ville ditt utgangspunkt vært verre. Altså ingen grunn til at du skulle trenge å sette livsstilen på hodet, justeringer er det rette og dine oppfatter jeg veldig gode og å spa på med trening samtidig med endringer i kostvanene er det beste og mest varige noen kan gjøre. Graturlerer med fremgangen du har hatt og lykke til med de gode vanene du har innført i fortsettelsen er mitt budskap til deg. La dette bli en varig livsstil...
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #7 Skrevet 11. mars 2013 Ikke høre på dem som bekymrer seg for at du ikke spiser nok, hadde det vært tilfelle så hadde du tapt vesentlig mer vekt. Dessuten baserer dem det på myter fra treningskretser der mange er opptatt av å bygge muskelvev og myter om ødelagt forbrenning og sparebluss m.m. Det blir kunnskapsløs vrøvl... Du har et ganske ok kaloriinntak og du er på vei mot sunnhet og overskudd og en fastere figur med lettere vekt, fortsett med det du driver med og juster bare kostholdet med mer energi dersom du går for mye eller for raskt ned i vekt. Din helsestatus og vekt forteller mer om ditt inntak enn feilkunnskap og myter mange baserer seg på. Du gjør det bra, stå på og ikke la deg lure til feilslåtte endringer.
Gjest *Maja* Skrevet 11. mars 2013 #8 Skrevet 11. mars 2013 Se heller på cm enn på vekta. Synes forøvrig at du trener ekstremt mye. Kan lett føre til overtrening og at du møter veggen. Husk at det er kostholdet som av gjør vektnedgang mens trening bygger muskler og gjør deg fit. Å overtrene sammen med lite mat kan fort gjøre at du går på en smell.
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #9 Skrevet 11. mars 2013 Overtrening tror ikke jeg blir noen problem, selv trente jeg spesifikt og målrettet 2-3 timer hver eneste dag (søndager, julaften og 17'de mai også) tidligere. I tillegg var jeg aktiv i alle fall to timer ut over dette - kjedet jeg meg spilte jeg badminton, gikk turer i fjellet eller løp 25 runder på idrettsbanen (1 mil det) og de siste aktivitetene så jeg ikke som en del av treningen men bare morro. Kroppen tåler langt mer enn dette programmet her, overtrening er i alle fall ingen tema - dessuten er neppe intensiteten så høy den i så måte måtte vært for å bli overtrent - måtte forøvrig mer tid også da. Men for all del, overtrening er et viktig tema og veldig sktuelt for et mindretall.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #10 Skrevet 11. mars 2013 Overtrening tror ikke jeg blir noen problem, selv trente jeg spesifikt og målrettet 2-3 timer hver eneste dag (søndager, julaften og 17'de mai også) tidligere. I tillegg var jeg aktiv i alle fall to timer ut over dette - kjedet jeg meg spilte jeg badminton, gikk turer i fjellet eller løp 25 runder på idrettsbanen (1 mil det) og de siste aktivitetene så jeg ikke som en del av treningen men bare morro. Kroppen tåler langt mer enn dette programmet her, overtrening er i alle fall ingen tema - dessuten er neppe intensiteten så høy den i så måte måtte vært for å bli overtrent - måtte forøvrig mer tid også da. Men for all del, overtrening er et viktig tema og veldig sktuelt for et mindretall. Tror dette er det beste pisspreiket jeg har lest her inne på lenge. Trening 2-3 timer hver dag er ganske mye når man har lite grunnlag, som jeg forstår ts har. Spesielt hvis man trener f. eks tung styrke. Anonym poster: 5274f852faed31a5d38a8f2ca5c38ee5 2
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #11 Skrevet 11. mars 2013 Nå var det jeg som trente så mye, ikke ts, jeg var aktiv på ganske høyt plan og gikk flere år på idrettslinje bl.a. vi hadde selvfølgelig fokus på riktig trening og intensitet på treningene. Om du leser ts sitt innlegg så ser du at treningen startet forsiktig og mengden økte etter hvert. Regner med at det ikke er snakk om flere timers lange økter, hvordan i granskauen kan du tro at overtrening kan bli et problem og at mitt svar til dette er ille ut fra hva ts rapporterer? Jeg eksemplifiserte bare ved min livsstil når jeg var aktiv og levde og åndet for idretten, anbefaler da ingen slike aktivitetsmengder og forventer heller ikke at noen skal ha verken tid eller motivasjon til slik - fungerer bare en fase i livet noe slikt da folk er i skole eller jobb som ikke er forenlig med flere økter om dagen. Jeg gikk som sagt på skole hvor målet mitt var å bli best mulig, det var det livet mitt handlet om. Mulig du som vet bedre kan forklare meg hvorfor det er bullshit av meg å hevde at ts ikke kan bli overtrent og hvorfor jeg motsier slikt - tror du slvorlig talt st det for ts er fare for overtrening?
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #12 Skrevet 11. mars 2013 Som aktiv ble jeg oppfulgt av kunnskapsrike trenere og lege, med voldsome treningsmengder er det en nødvendighet. Les ts sitt innlegg før du reagerer. Tror nemlig du er enig med meg om du gjør det. Det må være mulig å eksempelifisere med noen som trener mye i et motargument mot overtrening. TS er nok ikke nær det...
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #13 Skrevet 11. mars 2013 Wow takk for alle tilbakemeldinger!! Første gang jeg poster på dette forumet, så hadde ikke forventet at mange skulle svare. Jeg passer på at jeg spiser nok. På dager hvor jeg trener dobbelt spiser jeg mer enn andre dager. Og hvis jeg er sulten en dag spiser jeg noe. Det er ikke slik at jeg går å sulter meg bare for å spise så så mange kalorier. Men jeg tenker veldig på HVA jeg spiser og prøver på gjennomsnittet og holde meg til 1500 om dagen. Jeg har hørt at styrketrening er ikke lurt å gjøre 2 dager etter hverandre så jeg prøver ta dette mandag, onsdag og lørdag. Stemmer dette? Eller kan jeg gjøre det noen dager på rad uten store konsekvenser? Jeg innser at grunnen til at jeg ikke har gått ned mer enn 2 kg på 2 måneder er fordi jeg har fått mye mer musker, som veier mer enn fett. Vet dere noe om hvilke trening som hjelper mer enn annen trening hvis målet er å gå ned i vekt? Men igjen, tusen takk for tilbakemeldinger! setter veldig pris på det! Startet tråden bare for å få råd om hva jeg burde gjøre mer av - eller andre tips jeg kunne legge til i hverdagen min. Anonym poster: 31ff6cb7b144a442919ac5a4a7ec7a6c
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #14 Skrevet 11. mars 2013 Om du trener styrketrening annenhver dag så fortsett helst med det, å trene styrke to etterfølgende dager er ikke optimalt med hensyn til restitusjon. Det lar seg jo gjøre om det er det praktisk mest naturlige, dog er det som du skjønner et kjedelig komprimiss du må foreta. For all del, hva du måtte velge og selv med å trene litt feil og uopptimalt sett fra et treningsteoretisk sted, så vil du oppnå mye og få god helse og form fordet. Du bør altså ha gode praktiske grunner for å endre fra annenhver dag til to etterfølgende dager - om det du gjør nå passer bra så fortsett slik. Blir i godt humør av å lese hvor mange gode tanker du har og tiltakene du har gjort, du har virkelig tatt større og bedre grep i riktig retning enn de fleste. Jeg kan bare ikke stoppe å rose deg...
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #15 Skrevet 11. mars 2013 Om du trener styrketrening annenhver dag så fortsett helst med det, å trene styrke to etterfølgende dager er ikke optimalt med hensyn til restitusjon. Her er jeg uenig. Man kan fint trene styrke både to, tre eller fire dager etter hverandre, cluet er bare å trene forskjellige muskelgrupper hver gang. Snakker av erfaring og det funker i hvert fall for min del. Og til TS: Du er 1.72 høy og vil ned til rett under 60. Det synes jeg er altfor mye i forhold til høyden din. Du skriver også at du trener styrke tre ganger i uka og det er nok grunnen til at du ikke går ned så mye som du måtte ønske. Husk at når man trener styrke så får man større muskler, og det igjen gjør at man går opp i vekt. Vil du gå ned raskere så kutt ut styrketreningen og bare tren mest mulig kardio, altså løping, spinning osv. Og kjør på med badstu. Men igjen, revurder om du virkelig vil gå ned så mye som du forespeiler. Anonym poster: 6ace774b481c33337850aaa1f7555812
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #16 Skrevet 12. mars 2013 Som aktiv ble jeg oppfulgt av kunnskapsrike trenere og lege, med voldsome treningsmengder er det en nødvendighet. Les ts sitt innlegg før du reagerer. Tror nemlig du er enig med meg om du gjør det. Det må være mulig å eksempelifisere med noen som trener mye i et motargument mot overtrening. TS er nok ikke nær det... Det ene argumentet er at du da var på et helt annet nivå enn ts. Etter hva jeg leser i første innlegg, så er ts nybegynner, og det er faktisk ikke spesielt bra å øke fra 2-3 harde økter per uke, gå over til 4-5 etter bare en måned for så å gå opp til 8 økter den neste. Det er en ekstremt rask progresjon, og en risikerer i mye større grad å pådra seg skader når en har forholdsvis lite grunnlag. Det kan du spørre enhver professor på idrettshøyskolen om. I tillegg kommer altså risikoen for at en går lei og slutter etter en tid, når man kjører såpass hardt på etter en tid. Det er altså ikke høy treningsmengde i seg selv jeg reagerer på, men så tidlig når man ikke har grunnlag. TS: All kudos at du har satset så hardt, men jeg syntes altså du trener ganske mye. Jeg ville trappet ned litt et halvt års tid, til du får et bedre grunnlag. Anonym poster: 5274f852faed31a5d38a8f2ca5c38ee5
Gjest made4u Skrevet 12. mars 2013 #17 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Feilskrevet Endret 12. mars 2013 av made4u
Gjest made4u Skrevet 12. mars 2013 #18 Skrevet 12. mars 2013 Gratulerer Det ene argumentet er at du da var på et helt annet nivå enn ts. Etter hva jeg leser i første innlegg, så er ts nybegynner, og det er faktisk ikke spesielt bra å øke fra 2-3 harde økter per uke, gå over til 4-5 etter bare en måned for så å gå opp til 8 økter den neste. Det er en ekstremt rask progresjon, og en risikerer i mye større grad å pådra seg skader når en har forholdsvis lite grunnlag. Det kan du spørre enhver professor på idrettshøyskolen om. I tillegg kommer altså risikoen for at en går lei og slutter etter en tid, når man kjører såpass hardt på etter en tid. Det er altså ikke høy treningsmengde i seg selv jeg reagerer på, men så tidlig når man ikke har grunnlag. TS: All kudos at du har satset så hardt, men jeg syntes altså du trener ganske mye. Jeg ville trappet ned litt et halvt års tid, til du får et bedre grunnlag. Anonym poster: 5274f852faed31a5d38a8f2ca5c38ee5 Jeg trente så mye, blitt 42 år nå og en knesskade medførte at jeg måtte legge opp i en alder av 23 år. I dag trener jeg for lite og har ikke så aktivt liv som jeg føler jeg burde hatt, liker dog å spille badminton og liker meg ute i naturen. Hva gjelder hvor mye ts trener og hvordan hun har økt mengden, så finner jeg bare positive ting med det og ingen grunn til krisemaksimering. Vil rose henne for godt initiativ og tiltak, det er på ingen måte fare for at det skal gi skade så sant ts ikke løfter feil eller tråkker over etc. Treningsmengdene takler kroppen helt ok og jeg ser heller helsegevinst og bedre form heller enn skade. At ts kan gå lei ser jeg jo, men ts kan like fult bli mer motivert. Håper ts liker sin nye livsstil og trives med den, i så fall vil ts bli i meget god form og vil få mye større yteevne og mer overskudd etter hvert. Ts sitt innitiativ er noe av det bedre jeg har sett, jeg beundrer det virkelig og ser bare positive ting med det. Tok forøvrig først A-kurs i treningsledelse, før jeg utvidet dette til B-kurs - som tidligere aktiv på høyt nivå selv så er jeg ikke helt på jordet når jeg sier at dette bare er positivt og vil ikke gi skade så sant ts ikke gjør noe hårreisende feil som å løfte feil og skade seg etc. Dog vil det da ikke skyldes mengden trening. Trening tre ganger i uken takler selv en utrent skrott bra, etter en mnd trening har man som kjent mest fremgang i starten - å øke til fem økter da er bare fornuftig og noe kroppen har godt av. Kroppen er klar for mer da og tiltaket er fornuftig og genialt. Ytterligere økning i mnd. to... Hvorfor kritisere noe så utrolig bra og fornuftig som fortjener all ros? Stå på videre ts!! Jeg støtter deg i alle fall fult og helt.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #19 Skrevet 12. mars 2013 Tusen takk for mye ros, made4u Jeg holder meg til styrketrening hver 2 eller 3 dag, fordi når jeg går på det trener jeg alle musketgrupper. Jeg går på en gruppetime som blir kalt "bodypump" hvor ca 30 trener sammen med en trener som passer på at alle gjør øvelsene riktig Til alle dere som synes jeg trener for mye, så kommer jeg til å trene litt mindre de neste uke da vi har avsluttende eksamener på undervistet i USA neste uke. Jeg ser også poenget med at jeg kan bli lei..(noe som har sjedd flere ganger før). Men jeg trener sammen med ei venninnne. Så vi motiverer hverandre til å fortsette når en av oss bli lei. Jeg håper jeg klarer å holde oppe treningen etter jeg flytter tilbake til Norge i sommer, da treningsmulighetene er mye bedre hvor jeg bor i USA nå. Men jeg har troen på at hvis jeg kommer inn i en bra rutine før jeg flytter, så vil jeg naturlig fortsette da jeg kommer hjem igjen Anonym poster: 31ff6cb7b144a442919ac5a4a7ec7a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå