Gå til innhold

Slutte med sprinkelseng

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter på 2,5 år som sover i sprinkelseng. Vi har så smått begynt å tenke tanken på å flytte henne over i vanlig seng. Problemet er at barnerommet og soverommet vårt er i hver sin etasje, og det er en distanse som toåringen ikke klarer å forsere alene. Så lenge hun ligger i springelseng, er det ikke noe problem, fordi vi har babycall og kommer når hun gråter. Men hvis hun begynner å vandre rundt i huset i halvsøvne, tror jeg hun kommer til å gå seg bort og bli redd og begynne å gråte uten at vi nødvendigvis hører det inne fra soverommet vårt. Mannen har foreslått å låse døra til barnerommet i en overgangsperiode, men for meg føles det feil.

Noen som har vært i samme situasjon og har noen erfaringer å dele?

Anonym poster: d78fe4aeefb5d99658684887cfeb6df1

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg hadde aldri låst døren hvertfall...

Dere kan jo fortsette meg babycallen da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan vel fortsette med babycall. Da hører dere jo hvis hun våkner. Ikke lås døra!

Anonym poster: 778f884f5c79683825b076d744674ada

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Ja, vi fortsetter med babycallen, men den dekker jo bare soverommet. Problemet oppstår når barnet begynner å gå rundt i huset, og ikke finner oss.

Anonym poster: d78fe4aeefb5d99658684887cfeb6df1

Skrevet

Hadde aldri låst døra hvertfall!

Gjest chiki
Skrevet

Vi flyttet jenta vår i egen seng da hun var 2 år og 3 måneder, før hun klarte å klatre ut av sprinkelsenga. Jeg tror det er en av grunnene til at hun aldri har stått opp selv.

I går var første morgenen hun stod opp selv, og da kom hun inn til oss:) Tidligere har hun ligget å lekt seg og ropt på oss når hun vil stå opp:)

Skrevet

Vi flyttet jenta vår i egen seng da hun var 2 år og 3 måneder, før hun klarte å klatre ut av sprinkelsenga. Jeg tror det er en av grunnene til at hun aldri har stått opp selv.

I går var første morgenen hun stod opp selv, og da kom hun inn til oss:) Tidligere har hun ligget å lekt seg og ropt på oss når hun vil stå opp:)

Jenta vår er akkurat begynt å sove i stor seng nå. Og jeg roper på henne når hun kan komme inn til oss. Ligger bare å snakker for seg selv til vi roper. Er dette dumt? Bør vi inn å hente henne? Sånn egentlig så plager det meg ikke OM hun skulle komt inn til oss om natta, men jeg venter nr 2 om en mnd og tror ikke jeg er så gira på å ha 2 åringen vandrende rundt da....

Gjest chiki
Skrevet

Jenta vår er akkurat begynt å sove i stor seng nå. Og jeg roper på henne når hun kan komme inn til oss. Ligger bare å snakker for seg selv til vi roper. Er dette dumt? Bør vi inn å hente henne? Sånn egentlig så plager det meg ikke OM hun skulle komt inn til oss om natta, men jeg venter nr 2 om en mnd og tror ikke jeg er så gira på å ha 2 åringen vandrende rundt da....

Så lenge hun ligger å prater med seg selv er jo ikke det noe problem? Når hun blir lei og vil opp kan hun jo bare komme:) Jenta vår er også slik som ligger i sengen til vi roper på henne eller henter henne om morgenen. Hun har nesten aldri sovet i vår seng, hun har alltid trivdes i sin egen. Vil ikke ha en unge i vår seng hver natt, sover mye bedre alle 3 om hun sover på sitt eget rom.

Hun har jo sovet i vår seng om hun har vært syk(men hun er veldig sjelden syk) og om hun har plages av mareritt eller annet. Men det er kanskje max 5 ganger siden hun begynte å sove i egen seng. Hun lå i baggen til vognen i vår seng i frem til hun var 2-3 måneder gammel

Skrevet

Kan dere ikke sove med åpen soveromsdør slik at dere hører henne om hun står opp? Snakk med henne om det også om det skulle bli et problem med at hun står opp. Å låse døren hadde jeg aldri gjort.

Vi gikk over til stor seng da storesøster var 2,5 år. Til å begynne med skjønte hun ikke at hun kunne stå opp selv, men etterhvert gikk det opp for henne, og hun begynte å stå opp midt på natta og vandre rundt i huset (til tross for at hun er "flink" til å sove). :blink: Det endte med at hun rett og slett ikke fikk lov til stå opp selv, så nå venter hun til en av oss kommer og sier i fra om at hun kan stå opp. Det går helt fint.

(Hadde hun kommet inn til oss om natta hadde det vært noe annet, men en nattevandrer er jeg ikke spesielt interessert i å ha.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...