AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Jeg har vært hos optometrist som anbefalte synstrening til meg pga latent skjeling som gjør at jeg ser dobbelt. Synstreningen jeg kan få hos dem er det et halvt års ventetid på, og enda mer problematisk for meg, det koster 800 kr timen. Det har jeg ikke råd til. Jeg var hos fastlegen i dag og spurte om det går an å få støtte til synstrening, eller om det altså fins offentlig, men han visste ikke... Han bare skrev ut en henvisning til en øyelege, ikke en spesifikk, det står bare "øyelege" på henvisningen. Jeg fikk heller ingen info om hvilken jeg kunne gå til (bor i Oslo). Jeg har prøvd å søke litt på nettet, men jeg finner ingenting om hvorvidt øyeleger faktisk har synstrening Det virker jo som de driver mer med kirurgi, noe optometristen sa ikke var aktuelt for meg. Så er det noen som vet om man kan få offentlig støtte til synstrening, om øyeleger i det hele tatt driver med sånt eller om bare optometrister gjør det, og vet noen om en bra øyelege i Oslo? Det her ble litt rotete, men jeg er ganske forvirret akkurat nå Anonym poster: 68a9cbc4c4501a7495b42246eb02d9d8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 Jeg har vært hos optometrist som anbefalte synstrening til meg pga latent skjeling som gjør at jeg ser dobbelt. Synstreningen jeg kan få hos dem er det et halvt års ventetid på, og enda mer problematisk for meg, det koster 800 kr timen. Det har jeg ikke råd til. Jeg var hos fastlegen i dag og spurte om det går an å få støtte til synstrening, eller om det altså fins offentlig, men han visste ikke... Han bare skrev ut en henvisning til en øyelege, ikke en spesifikk, det står bare "øyelege" på henvisningen. Jeg fikk heller ingen info om hvilken jeg kunne gå til (bor i Oslo). Jeg har prøvd å søke litt på nettet, men jeg finner ingenting om hvorvidt øyeleger faktisk har synstrening Det virker jo som de driver mer med kirurgi, noe optometristen sa ikke var aktuelt for meg. Så er det noen som vet om man kan få offentlig støtte til synstrening, om øyeleger i det hele tatt driver med sånt eller om bare optometrister gjør det, og vet noen om en bra øyelege i Oslo? Det her ble litt rotete, men jeg er ganske forvirret akkurat nå Anonym poster: 68a9cbc4c4501a7495b42246eb02d9d8 Hei, Øyeleger driver ikke med synstrening. For synstrening må du enten gå til en optiker eller ortoptist, sistnevnte har det som sin profesjon. Hvor gammel er du? Dersom du er under 18 kan du være berettiget til støtte, litt avhengig av hvor grovt problemet er. Anonym poster: 293f972d16d4b4d43b37d5e4b7bf5fdc
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #3 Skrevet 11. mars 2013 Aha Tusen takk for oppklaringen! Jeg er eldre enn 18, så da får jeg vel ikke noe støtte... Prøvde å spørre Nav, men de lurte på hvorfor jeg måtte gjøre det hos ortopist og ikke offentlig... Så de vet tydeligvis ikke noe om det de heller, siden de ikke vet synstrening bare fins hos ortoptister. Da får jeg vel spare og håpe jeg ikke trenger så mange timer. Anonym poster: 68a9cbc4c4501a7495b42246eb02d9d8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #4 Skrevet 12. mars 2013 Fikk du noe diagnose på tilstanden din? I hvilke situasjoner ser du dobbelt? Anonym poster: c9f2b7582141287ca3576fb05a4d3d87
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #5 Skrevet 12. mars 2013 Latent skjeling og dårlig dybdesyn, men det siste vet jeg ikke om de kunne gjøre noe med. Jeg fikk prøve prismeglass eller hva det heter, men det hjalp meg ikke, og de sa det var bedre å trene opp øyet til å slutte å skjele uansett. De sa også at det ikke var ille nok til at en operasjon var noen vits. Jeg begynte i en kontorstilling og satt mye mer foran dataskjerm og merket jeg ble sliten av det. Men mest er det når ting er langt unna, sånn type over 20 meter.. Jeg klarer å få det til å bli ett bilde hvis jeg anstrenger meg, da. Jeg fikk også vite at jeg ser dårligere på det ene øyet og at det hadde noe med det å gjøre. Noe med at hjernen prøvde å ikke se bildet fra øyet som ser dårligst? Nå som jeg har fått briller sliter jeg mindre med dobbeltsyn og databruk, men jeg merker det fortsatt, mest på avstand. Anonym poster: 68a9cbc4c4501a7495b42246eb02d9d8
Kanelstang Skrevet 14. mars 2013 #6 Skrevet 14. mars 2013 Jeg var faktisk igår hos ortoptist pga dobbelt syn og samsynsproblemer. Var opprinnelig hos optiker for å få nye briller, men hun mente jeg heller burde trene opp musklene enn å fortsette med briller. Fikk papirer hos optikeren og fikk beskjed om å finne ortoptist selv i Oslo. Fant Ortoptistene i Pilestredet.. Da jeg ringte sa tlfsvareren at jeg måtte sende henvisningen i posten om det var greia. Sendte det, og fikk time om 2 måneder, som var igår. Var først inne hos ortoptist Britt Navelsaker, kostet 450 kr.. Vi gjorde noen øvelser som jeg skal gjøre hjemme i 3 min hver dag. Dette var kort med bilder på av en sykkel og en dame, spindelvel og en edderkopp osv.. Veldig banalt, men hun sa det var uhyre effektivt. Skal tilbake til kontroll om 8 uker. Var så innom øyelegen for en kontroll for å se om jeg hadde noe grå/grønn stær og litt vanlig sjekk.. Dette var standard siden det var første gang jeg var hos dem. Kostet 309 kr.. trengte ikke å komme tilbake til han. Jeg tok først kontakt med Bislet Øyelegesenter (http://www.øye.no) for der slipper man egenandel om man har frikort, men de sa de hadde så langt ventetid, så de anbefalte at jeg heller tok kontakt med Ortoptistene i Pilestredet.. Ortoptistene i Pilestredet Pilestredet 15 0164 Oslo ..bare å ringe nr som kommer opp ved navnet Britt Navelsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå