Gå til innhold

Hvordan løse det praktiske med pengegaver?

Anbefalte innlegg

Gjest Kiara!
Skrevet

Vi har et par ønskelister med ting vi trenger, masse å velge mellom i ulike prisklasser. Mye av det jeg håper vi er så heldige å få av våre gjester da jeg synes det er flott å ha noe håndfast fra bryllupet. :)

Men det vi ønsker oss på toppen av listen er bidrag til leilighet! Men hvordan løse det rent praktisk?

Ønskelisten befinner seg kun på hjemmesiden vår, er det da greit å også sette et kontonummer der?

Føles litt ubehagelig å ha kontanter og slikt liggende, og også litt unødvendig. Så tanken min er om det er mulig at de gjestene som ønsker å gi en slik gave setter inn direkte på den og tar med seg et kort.

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest lisha
Skrevet

Jeg var i banken idag og satt opp en ny konto - bryllupskonto som jeg så fint kalte den :)

når gjestene så spør hva vi ønsker oss, så kommer vi til å si at vi i hovedsak ønsker oss penger til å kjøpe det vi ønsker oss - og at vi har opprettet en konto i tilfelle noen vil sette direkte inn på konto. Da kan de få kontonummeret, og bare be de merke godt med navn. er mye mer prakrisk å ha mulighet til å sette inn på konto på forhånd, enn å gi kontanter - syns jeg da :)

Kontonummeret vil vi da gi ut, og mamma og pappa vil få kontonummeret, for jeg regner med at mange spør de om hva vi ønsker oss.

Gjest Kiara!
Skrevet

Ja, vi har en slik å det er den som evt nevnes. :)

Veldig fristet til å nevne nummeret på hjemmesiden... spesielt siden det er til leilighet ikke hva som helst.

Men hvorfor ønske seg penger slik at dere kan kjøpe dere det dere har lyst på når dere kan sette opp en ønskeliste med de samme tingene?

Gjest GetOverIt
Skrevet

Vi kommer til å ønske oss hovedsakelig penger. Min søster skal ha ansvar for gavebordet. Hun samler sammen pengene i en konvolutt, som blir lagt på et trygt sted etterpå :)

Skrevet (endret)

Fikk også en del kontanter, og de ble samlet sammen og lagt i egen konvolutt som en oppbevarte for oss. Skrev opp alle beløp og gaver i egen bok slik at vi hadde oversikt over hvem som hadde gitt hva.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest lisha
Skrevet

Ja, vi har en slik å det er den som evt nevnes. :)

Veldig fristet til å nevne nummeret på hjemmesiden... spesielt siden det er til leilighet ikke hva som helst.

Men hvorfor ønske seg penger slik at dere kan kjøpe dere det dere har lyst på når dere kan sette opp en ønskeliste med de samme tingene?

Vi ønsker oss penger fordi vi ønsker å spare opp til å kjøpe oss badestamp ute :) og det kan ikke settes opp på en ønskeliste ;)

Gjest Kiara!
Skrevet

Vi ønsker oss penger fordi vi ønsker å spare opp til å kjøpe oss badestamp ute :) og det kan ikke settes opp på en ønskeliste ;)

Ah, blir samme som leiligheten vår det da. Trodde du mente servise og sånne ting. Misforsto jeg deg. :)

Det der er jo nesten en romantisk gave! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Å ønske kroner til leilighet er knall, hadde lagt i noen tusninger selv hvis jeg hadde vært gjest og paret ønsket seg det, var i et bryllup en gang hvor brudeparet ønsket seg bidrag til adopsjon og det ble nærmere 200000kr på dem, hadde de derimot ønsket seg penger pga det ønsket de seg bare liksom, så hadde jeg kjøpt gave, pga den der "i pose og sekk"-holdningen som jeg hater.

Kiara: Pass på at du ikke får den der "Vi ønsker oss bidrag til leilighet og her har du kontonummeret til formålet", da har du trøbbel da.

• Liker 4
Gjest Kiara!
Skrevet

Det er den jeg er litt redd for Gjest. Jeg er rett og slett veldig usikker på hvordan vi skal gjøre det, samboeren mener at det ikke er noe problem å ha kontonummer på hjemmesiden. Men jeg er nok litt nja etter å ha vært medlem her.

Derfor jeg er litt opptatt av at dette er gaver som går kun til leilighet, ikke vanlige regninger eller annet.

Skrevet (endret)

Enig med Gjest, synes kontonummer er litt småfrekt. Vi fikk bare kontanter eller sjekker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Gjest Kiara!
Skrevet

Ja, det er den frekke følelsen jeg føler fort kan komme...

Nei, jeg tror jeg skal la det renne ut jeg med mindre han gjerne vil ha det der noe jeg aldri kan tenke meg han tar iniativ til.

Skrevet

Vi ønsker oss pengegave men har ikke satt opp noe kontonummer på hjemmesiden, der hvor det står. Vi har også rikelig med andre gaveønsker der slik at de som heller vil kjøpe en gave til oss, har mulighet til dette og har litt å velge mellom. :) Når det gjøres slik så synes jeg ikke det er frekt.

AnonymBruker
Skrevet

Kusinen til min kjære bruker kontonummer, dette kom opp i dåp her før jul og det ble mye snakk om det bak ryggen hennes. Tror vi bare gjør det slik at en eller annen tar vare på evt kontanter vi får. Det er litt tricky å ønske å være praktisk men ikke oppfattes som frekk.

Anonym poster: b45a8b9f51afa628b80ec63cacde0f79

Skrevet

Jeg har vært i tre bryllup der penger var det som var ønsket.

Nr 1;

De hadde ei dekorert krukke som sto bak baren, gjestene la et beløp nedi og ingen ante hvor mye hver enkelt ga. Beløp ble heller ikke notert noen plass.

Nr 2;

De hadde lånt ei stemmeseddelurne fra kommunen som sto på gavebordet. Beløpene ble notert ned i ei bok som bare brudeparet kunne se av ei som var gavebordansvarlig.

Nr3;

Gavebordansvarlig samlet alle pengene i en konvolutt, og beløpene ble skrevet på ei liste som lå på bordet der alle kunne lese hvem som hadde gitt hva.

Likte selv nr 1 og 2 best. Kontonr synes jeg blir litt frekt, men ellers synes jeg det er helt greit å gi penger, iallefall når det er til et bra formål (leilighet f.eks). Veldig greit hvis man må reise langt, lettere å ta med seg kontanter enn et stort kakefat på flyet...

Skrevet

kontonummer er å dra det litt langt syns jeg ja ... her blir det ikke gjort noe som helst på noen måte. vi forholder oss rett og slett ikke til temaet gaver i det hele tatt. de som lurer på om/hva, de får spørre, oss eller andre. det blir som det blir. gaver er ikke viktig for oss i det hele tatt, og på selve mottagelsen har vi nok av folk vi kan spørre der om å administrere dersom det skulle bli et behov.

vi har booket folk til å pakke ned det som måtte komme etter at mottagelsen er over. utover det gjør vi ingenting i noen retning.

AnonymBruker
Skrevet

kontonummer er å dra det litt langt syns jeg ja ... her blir det ikke gjort noe som helst på noen måte. vi forholder oss rett og slett ikke til temaet gaver i det hele tatt. de som lurer på om/hva, de får spørre, oss eller andre. det blir som det blir. gaver er ikke viktig for oss i det hele tatt, og på selve mottagelsen har vi nok av folk vi kan spørre der om å administrere dersom det skulle bli et behov.

vi har booket folk til å pakke ned det som måtte komme etter at mottagelsen er over. utover det gjør vi ingenting i noen retning.

så dere vil ikke oppgi kleskode fordi DERE ikke bryr dere om hva gjestene kommer kledd i. Og dere vil ikke ha noen ønskeliste fordi DERE ikke er opptatt av gaver. Si meg, evner du å se dette fra en gjests perspektiv i det hele tatt?

Anonym poster: 7c77de6d5fde6cc2bdade9359808ad81

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

så dere vil ikke oppgi kleskode fordi DERE ikke bryr dere om hva gjestene kommer kledd i. Og dere vil ikke ha noen ønskeliste fordi DERE ikke er opptatt av gaver. Si meg, evner du å se dette fra en gjests perspektiv i det hele tatt?

AnonymBruker
Skrevet

Likte selv nr 1 og 2 best. Kontonr synes jeg blir litt frekt, men ellers synes jeg det er helt greit å gi penger, iallefall når det er til et bra formål (leilighet f.eks). Veldig greit hvis man må reise langt, lettere å ta med seg kontanter enn et stort kakefat på flyet...

Jeg har aldri skjønt dette med at det er greit å gi penger om giver finner formålet "verdig"nok, sånn som leilighet. Målet er vel at mottaker skal få noe de ønsker seg? Hvorfor er det mindre greit å glede seg over f.eks en reise enn en leilighet? Understreker at kommentaren ikke var spesielt til deg, maya76 men generelt på slike utsagn.

Anonym poster: b45a8b9f51afa628b80ec63cacde0f79

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe kjekt å gi penger når jeg overhørte bruden si "håper virkelig ikke det blir flere gaver nå, det er jo penger vi vil ha så ikke bryllupsreisen blir så kostbar!". Nesten så jeg angret på at jeg ikke ga et kakefat.

Synes det blir frekt å "kreve" hva folk skal gi.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nok en ganske avslappet gjest, for jeg lar meg ikke stresse av dette. Om invitasjonen ikke inneholder vanlige "bryllupsregler"og ønskeliste ikke er tilgjengelig så hadde jeg tatt på meg noe pyntet, men ikke galla og gitt penger i gave. Da hadde jeg behandlet selskapet på lik linje med bursdager eller konfirmasjon eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...