Gå til innhold

Båndtvang og nabohunder... *utblåsning*

Væren

Anbefalte innlegg

Vi har et nabopar i 50 årene som i og for seg er veldig hyggelige og som vi har hatt et (stort sett) OK forhold til de 8 årene vi har vært naboer. Problemet er bare at det ikke er grenser for hva det yndige lille nurket av en engelsk setter får lov til! Og nå snakker vi ikke om at den ligger i midten mellom dem om natten, det får være deres sak! :ler:

Nei, poenget er at naboene våre tror at hunden deres er særdeles intelligent og veloppdragen. Greit nok at den ikke er farlig eller noe sånt, bare litt "masete" og voldsomt stresset. Fuglehunder har kanskje et litt "aktivt" lynne. Men dressurkursene de har påkostet dette tandre, bleke skinnet sitt har IKKE virket!!! Hunden blir gang på gang sluppet løs uten bånd, midt i nabolaget. Vi bor i byggefelt. Hu mor og han far innbiller seg at gullet bare holder seg på egen tomt når den slippes løs, men hadde det enda vært så vel...

Rett som det er blir vi vekket av intens bjeffing og gneldring like under soveromsvinduet vårt. Da står hunden og gjør på katten vår, som sitter stiv av skrekk inntil husveggen, og verken kommer seg fram eller tilbake.

Gjentatte ganger har jeg gitt uttrykk for at de bør ha hunden i bånd, og at vi ikke setter pris på å ha den løpende rundt på vår plen, inni vår garasje osv... Og ungene våre blir selvfølgelig redde for pusen sin. Jeg synes heller ikke noe om at hunden hopper opp og planter to skitne poter midt på puppene mine når jeg kommer i hvit t-skjorte for å hente posten. Alle våre uttrykk for misnøye, direkte som indirekte, blir ikke tatt seriøst.

I går sprakk det for mannen min. Hr. Sau er vanligvis verdens mest tålmodige mann. Har man fått ham sint, har man fortjent det. Og den opplevelsen har det ikke vært mange forunt! I går ringte han til nabodama og gav klar melding; nå fikk det bare være slutt! Hunden skal i bånd! Som forventet gikk hun rett i forsvar, forlangte at da burde vi begynne å ha katten vår i bånd, for den brukte hagen deres som sitt toalett...

Vel, til og med jeg skjønner at det ikke er gøy med katteskitt i rosene. Men det er 6 av deres nærmeste naboer som har katt, og vår er kanskje den eneste som IKKE tør å nærme seg denne hundens revir! Naboen har selv gitt uttrykk for til andre naboer at vår katt er hundens yndlings jaktobjekt! De kan ikke engang si ordet "katt" før hunden er i vinduet for å se ut og ned på trappa vår! Forresten er det en grunn til at det ikke er båndtvang for katt; det er forskjell på hund og katt!

Hr. Sau gav seg ikke, til tross for usaklig svar. Han brakte aldri katten på bane i det hele tatt, fordi han mener det ikke er det som er poenget, han bare minnet om den generelle båndtvangen og gav klar melding om at han håpet hun skjønte alvoret i dette. Hvis hunden en gang til står og bjeffer utenfor vårt soveromsvindu kl. 07.45 om morgenen, vil det bli anmeldt. Det er en ganske tøff beskjed...

Nå venter vi bare på at mannen hennes skal komme hjem fra utenbys jobbing, han er sint og bøsen, og vi regner vel med å ha ham på trappa senest lørdag formiddag... Da vår mellomste sønn og nabodattera var 6 år gamle, truet han med at dersom kattene våre viste seg en gang til på hans tomt, ville han komme til å skyte dem! Nabojenta løp gråtende hjem, og ungene har vel aldri helt hatt sansen for naboen etter denne hendelsen. Så om han reagerer på Hr. Sau sin klare melding, skal han bli minnet om hva han sa til ungene den gangen. Kanskje han syntes det var en mer voksen måte å ta opp problemer på, å drapstrue kjæledyret til småbarn?

Regner med at de andre naboene er fornøyd med at noen endelig har våget å si fra. Selvfølgelig ønsker vi å ha et godt forhold til alle naboene våre, men det bør jo gå begge veier! Hvis det var jeg som hadde latt hunden min løpe løpsk annenhver dag til naboenes store irritasjon, hadde jeg tatt det til meg om jeg fikk et hint, og i hvert fall en direkte beskjed.

Det blir spennende å se om de hilser på oss framover. Hr. Sau sier han er ferdig med saken; han har gitt beskjed på en tydelig og ærlig måte, og har til hensikt å være like blid som før neste gang han treffer dem. Jeg sliter vel litt mer med sånne ting enn han gjør...

Hva mener andre? Skal man måtte finne seg i at nabohunden løper rundt akkurat som den vil, eller må det være lov å si fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Jeg liker Hr. Sau!

Synes han gjorde rett.

Det er ikke lvo til å skyte andres katter, gjør han det må dere anmelde dette også. Og gjør alvor av å anmelde hunden hvis den raker rundt igjen. Tenk om den ble påkjørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Hr. Sau, Poirot! :ler: Han er en veldig fornuftig fyr, og har ikke for vane å ta sånne telefoner. Han tenker gjerne 10 og 20 ganger før han gjør noe sånt!

Ja, det ville jo være en tragedie om den ble påkjørt, dakar... :roll:

Ellers var det godt å få litt støtte, Poirot! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: til Hr. Sau!!!

Synes han taklet det helt fint jeg. Gleder meg til å høre fortsettelsen.

Og du er helt utrolig til å skrive, Væren. :grinele: så det rasler i livmora.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

B) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

B) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er helt utrolig til å skrive' date=' Væren. :grinele: så det rasler i livmora.[/quote']

:P Takk! Ble bare litt engasjert, jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøje meg... sånt gjør meg målløs... snakk om å ødelegge for oss hundeeiere. En hund skal holdes i bånd, spesielt på et byggefelt, syns Hr. Sau bare gjorde det rette... :wink:

Du... vi får vel vite fortsettelsen :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal få høre hvordan det går, ja! I går og i dag har vi ikke hatt besøk av dyret, men hu mor var ute og luftet "henne" langs veien i går da vi kjørte forbi. Heldigvis gikk hun i samme retning som vi kjørte, så hun så oss ikke før etterpå... :ler:

Jeg må være streng med meg selv for å gå og hente posten nå etter denne telefonen; postkassestativet står utenfor deres innkjørsel... Koselig! Men vi har jo alltid slått av en prat tidligere, så vi får håpe det går over i likeste laget. Når de får tenkt seg om forstår de kanskje at vi har rett, de har i grunnen ikke så mange vektige argumenter å komme med...

Nå må jeg ile av gårde til et foreldremøte... Hadde kanskje regnet med å få "kappet hodet av" blant hundeeiere i denne tråden, men dere bekrefter det vi tenker og føler her... -Det gjør godt!

Dessuten vil jeg bare legge til at vi har både venner og bekjente som har hund, og som praktiserer hundehold på en glimrende måte! Sånt har jeg respekt for! Naboene våre tror imidlertid de har peiling på hundehold, men all erfaring viser jo at de ikke helt får til å dressere hunden sin til å bli den jaktbikkja de håper den skal bli... :roll:

Klem til alle sammen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Hadde kanskje regnet med å få "kappet hodet av" blant hundeeiere i denne tråden, men dere bekrefter det vi tenker og føler her... -Det gjør godt!

Jeg er hundeeier, men "kappe hodet av" Hr. Sau... :roll:

Nei, kan jo ikke det, jeg er jo heeelt enig med dere!!

Forsøker etter beste evne å holde "styr" på "udyret" mitt!

Tror faktisk jeg har lykkes litt bedre enn naboen deres, ...eller rettere sagt: jeg lar ikke hunden få sånne "sjanser"! Har både bånd og hundegård.

Og både jeg og hunden trives godt med å ikke plage naboene!! Det er det beste for alle parter... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også hundeeier, men irriterer meg like mye over naboens hund av den grunn. En dachs som bjeffer, gneldrer og løper ned trappa, ut på veien og inn i hagen til de fleste så fort den får sjansen. Den ligger på trappa ved inngangsdøra deres, og jeg kan ikke se døra pga trær - men bikkja merker med en gang vi åpner døra, og da er levenet i gang...

Har ikke sagt fra foreløpig, men har vært veldig fristet...

Har veldig sansen for Hr Sau, jeg :) Han kunne ikke komme hit og ta tilsvarende greie med våre naboer, vel? :wink:

Vår hund er alltid i bånd i "villastrøket" vårt - ja, alle steder, bortsett fra midt i skogen... Irriterer meg grønn over dachsen - eller, eierne da... Synes dere har gjort helt rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre, har i grunnen mer og mer ro inni meg for at det var dette som måtte til!

Hr. Sau sier: "Se for deg X, hva hadde han sagt selv, om en eller annen hund sto og gjødde på hans trapp eller under hans soveromsvindu?"

Hr. Sau er en klok mann! :Nikke:

Og så er det veldig fint å høre fra dere hundeeiere at dere også reagerer på dette! Men hadde jeg kalt naboene for useriøse hundeeiere, face to face, hadde de blitt drittfornærmet! Tror ikke man kunne sagt noe verre til dem, for hunden er liksom "barnet" deres, og alt dreier seg om den. Reiser land og strand rundt på lydighetskonkurranser og jaktprøver og mere til! Fint det, hadde det bare nyttet... Dyr bil og hytte på fjellet og er litt penere enn oss andre dødelige.

Jo; fint skal det være - om halve ræva henger utenfor. Sier nå jeg.

Nå ser jeg at jeg har overskredet grensen for å være usaklig, men drit og dra... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hundeeier selv og jeg hater (HATER) folk som ikke kan ha styr på bikkjene sine! Beklageligvis har den ene hunden vår hoppet over gjerdet noen ganger i vinter og jeg hater det. Ikke bare kan han bli overkjørt, men han skremmer jo vettet av de hundeeierne som er på fredelig tur på andre siden av veien også. Han er snill som et lam, men virker selvfølgelig brå der han kommer løpende. Av den grunn har hundene ikke fått være ute uten tilsyn i vinter! Vel, litt har de da. Har hatt line på 15 meter (lina har ikke lov til å være kortere enn 10 meter - da er det dyremishandling) som han har stått bundet i midt på tomta noen ganger. Nå har han endelig sluttet (snøkanten er borte og gjerdet for høyt til at han prøver seg). Og det har vi testa med bestekompisen hans som lokkemiddel i veien! Nå kan de endelig være ute uten tilsyn igjen. Og til sommer'n får de egen hundegård.

Ute på tur får de løpe løs i skogen, men jeg har alltid kilometersyn. Ser og hører veldig godt etter at det ikke kommer noen. Jeg vil ha full kontroll på hundene om jeg møter på noen. Når jeg går med mine i bånd, blir jeg møkksur på de som ikke kan ha kontroll på sine. Det blir jo fullstendig kaos med 2 eller 3 hunder i bånd og så å møte en løs hund!!!

Angående bjeffing, så har jeg vært 2 cm fra å klage på en av naboene her. De flyttet inn med en Border Collie som sto og bjeffa døgnet rundt. Ikke hele tiden, men jevnt i en time eller to noen ganger hver dag. Sto bundet alene på tunet. Og jeg hater sånn intens hundebjeffing! Mine bjeffer også til tider, men etter 2 bjeff er rævva mi langt unna sofaen og klar til å hente dem inn igjen. Litt støy må man regne med, men ikke hundegneldring!

Jeg skjønner dere veldig godt! Og jeg synes sauemannen er en fornuftig fyr! Hadde det vært meg, hadde jeg gjort kort prosess neste gang hunden kom på besøk. Jeg hadde tatt den inn. Ringt Falken og spurt hvor du kunne levere en løshund du fant. Kjørt hunden dit, men ikke sagt noe mer. De melder til Politiet og det koster eieren en tusenlapp (eller mer) å hente igjen hunden. Du kan sikkert være anonym om du ønsker det. Ved gjentakelse vil Politiet kunne gå inn og ta hunden/gi bot i tillegg. Det blir både en skrekkopplevelse for eierne (fordi hunden kommer jo ikke tilbake slik den pleier) og dyrt...

Å gjøre som en gjorde da hannhunden visstnok hadde vært på vift en dag (elektrikerne lukket ikke porten skikkelig etter seg) synes jeg ikke var særlig hyggelig. Parkerte midt i veien, sperret trafikken og huket tak i meg mens jeg parkerte og fortalte meg at bikkja mi var svært aggressiv og at han ikke en gang hadde turt å gå inn på tomta for å ringe på - og det selv om bikkjene helt frivillig av seg selv hadde gått tilbake inn på tomta vår! Er det noe den tullete hannhunden ikke er, så er det aggressiv! Men jeg beklaget sterkt, forklarte hvorfor det var skjedd og sa at vi skulle gjøre vårt beste for at det ikke skjedde igjen. Jeg hater folk som ikke har styr på bikkjene (og da meg selv inkludert). Dagen etterpå var det skistropper på portene, så både elektrikere og forbipasserende skulle skjønne at vi gjorde vårt beste. Klønete, men nødvendig.

Eller som naboen fortalte han hadde sett (joda, mannen har nok dessverre hatt de uten tilsyn noen ganger i vinter og jeg har vært for dårlig til å kunne ta meg av dem): en hundeeier på tur hadde tatt med seg hunden og satt den tilbake inn i hagen, lukket porten (da hadde han hoppet over gjerdet og ikke ut gjennom porten altså) og gått videre. Huff, jeg synes hun kunne sagt i fra, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt den inn. Ringt Falken og spurt hvor du kunne levere en løshund du fant. Kjørt hunden dit' date=' men ikke sagt noe mer. De melder til Politiet og det koster eieren en tusenlapp (eller mer) å hente igjen hunden. Du kan sikkert være anonym om du ønsker det. [/quote']

Hehe...Tror du tanken har streifet meg, eller? Mer enn en gang! :sjarmor:

Men sannsynligvis hadde det hjulpet lite å være anonym; de hadde vel fort skjønt hvem som var "synderen"... :ler: Dessuten hadde de vært overalt og lett etter gullet og ropt på henne, med buldrebass-stemme og hundefløyte og alt mulig, så jeg hadde aldri greid å smugle den hunden inn i bilen!

Tror uansett at de har tatt budskapet, for det har vært rimelig stille hos naboen både i går og i dag. Ikke er det om å gjøre for meg å være omgangsvenner med dem, heller, det har vi heller ikke vært, men det er litt trist hvis det blir surt naboforhold. Vi har uteområde på sørsida av huset vårt som vender mot stuevinduet og en av terrassene deres. Vi får gjøre som det snør og være like blide, tror jeg! Men jeg gruuuuuer meg til første gang jeg møter på dem igjen; verken Hr. Sau eller jeg har pratet med dem ansikt til ansikt etter at han ringte... Håper de gruer seg mer... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hund. Og hunden vår holder seg alltid på tomta vår, så den går løs bestandig. (men så skal det og sies at vi bor et godt stykke unna naboene våre..og enda lengre unna veien som andre folk spaserer på)

Men hadde naboen min kommet å fortalt at hunden vår hadde jaget katta deres/skremt barna/leket på plenen deres, da hadde det blitt slutt på å la henne gå løs.

Har selv vært i Hr.Sau`s sko... Veslepusen vår nermest bodde i et tre på utsiden av huset pga en hund som ofte kom på "besøk". Jeg hentet hunden og leverte den til politiet til slutt. (og jeg kunne være anonym dersom jeg ville)

Mine dyr skal da jaggu ikke lide for at en eller annen tufs av en eier ikke klarer å holde styr på hunden sin!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mossa! Det er beroligende å høre sånt!

Vi har fremdeles ikke sett noe til naboene etter at Hr. Sau ringte tirsdag morgen, men hunden står i alle fall i bånd! Det har vært deilig og fredelig!!!

Klem fra sauen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, Madam Felle!

Den utblåsningen var veldig nødvendig og nyttig! :ler:

Og ettersom han heller ikke er en mann som sier sin mening i tide og utide, og aldri skjeller og smeller til vanlig, så ble det kanskje tatt seriøst, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering:

I morges ble vi vekket kl. 07.15 av at en svart labrador sto og gjødde og klynket utenfor vaskeromsdøra til naboen... Det "blasse skinnet" har nemlig løpetid, og skal fraktes i bil tvers over hele landet i dag for å bli knullet av en hund med riktig stamtavle og respektable gener. Men i mellomtiden sto altså denne fortvilede labradoren klar utenfor døra, og ropte ut sin nød, og gav tydelig tilkjenne for hele nabolaget at den også faktisk har sine kroppslige behov - om enn kanskje ikke helt korrekt stamtavle å vise til!

Jeg håper virkelig naboen fikk føle på kroppen hvor grenseløst irriterende det kan være å bli vekket av "løshunder"...

:sjarmor: I alle fall så jeg noen som gløttet ut bak gardinet på vaskerommet - men da var klokka blitt nesten 08.00, og vi hadde allerede vært våkne nesten en time... :evil: Antagelig syntes de det var greit å bli vekket tidlig, så de kan komme seg avgårde på denne sex-reisen sin. De har en kjøretur på et halvt døgn foran seg, men hva gjør man ikke for sin førstefødte... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
:ler: Herlig. Kanskje du kan høre med Falken om du kan få leie en skikkelig gneldrete og stygg løshund nå når naboens har løpetid. En sånn hund som ingen vet hvor kommer fra, men som gjør at naboens hverdager fremover blir som en eneste lang sexreise :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Kjempeide, Mie-vennen!

Men kanskje jeg ikke skal basere det på tilfeldig leie, kanskje jeg heller skal anskaffe meg en sånn svær Grand Danois! Eller hva med en grå ulvehund på størrelse med en kalv? Så tenker jeg det blasse skinnet hadde fått dekket sexbehovet sitt for en stund!

:sjarmor: Så koselig hvis naboen og vi kunne hatt felles interesser, nemlig hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...