AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Ser på treningsstudioet at det er en der som trener på mølle og som har satt en halvliter cola i dene ene drikkebeholderen og en 200 grams potetgullpose i den andre som han spiser mens han løper hver gang. Han spiser det opp også. Men går det egentlig an å trene på den måten da? Har gått forbi han og kastet tilfeldig et blikk på tredemøllen da han var ferdig og jeg tror det stod 600 kcal som han hadde forbrent, men han får vel i seg sikkert over 1000 kalorier av det så faller ikke vitsen da bort? Anonym poster: 01e2a3aed01412370465cc7095143f23
Gjest Naria Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 Det er jo ikke sikkert at vedkommende er ute etter å gå ned i vekt, det finnes andre grunner for å trene også. 4
Gjest made4u Skrevet 11. mars 2013 #3 Skrevet 11. mars 2013 Trener man seriøst for kondisjon er drikke og energi underveis vesentlig, man er rett og slett avhengig av veske og energi underveis og dess mer man trener jo mer trenger man. Jeg har selv vært en del av idrettsmiljø på veldig høyt plan, jeg var overasket over hvor mye usunt som ble drukket/spist der - de små og slanke utholdenhetsutøverene var dem som hadde størst problemer med å spise nok og måtte derfor supplere et sunt kosthold med snopevaner mest. Spesielt husker jeg en som var på landslaget i langrenn som hver eneste dag supplerte med fløtekarameller, seigmenn eller bamsemums etc. Cola og chips er ingen ideel ernæring og ikke det kroppen hans har best av, men likefult kan han ha/få utrolig kondisjon og sågar være slank. Dog kunne og burde han velge noe bedre enn det. Tror dog han vet at cola og chips ikke er ideelt, rart at noen spiser chips mens de trener også, de fleste som trener supplerer med flytende energi under utøvelsd i form av drikker eller en enefgibar eller banan o.l. dersom det er fast føde. Chips høres sært ut, brus kan dog være vanlig da det gir sukker (energi) også.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 Ikke for å kuppe tråden, men jeg har lurt litt på om jeg kan spise feks litt sjokolade eller potetgull etter at jeg har kommet hjem fra trening, med god samvittighet? Eller "ødelegger" jeg treningsøkta dersom jeg setter meg ned i sofaen og spiser litt snop? Hva med et glass rødt? Anonym poster: 50e7760ab9916137d066878dd472642f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #5 Skrevet 11. mars 2013 Ikke for å kuppe tråden, men jeg har lurt litt på om jeg kan spise feks litt sjokolade eller potetgull etter at jeg har kommet hjem fra trening, med god samvittighet? Eller "ødelegger" jeg treningsøkta dersom jeg setter meg ned i sofaen og spiser litt snop? Hva med et glass rødt? Anonym poster: 50e7760ab9916137d066878dd472642f Så lenge du ikke inntar for mye kalorier totalt har det ingenting å si. Anonym poster: 369b5e0dd67984fb011e8bd348e0b4a6
Gjest NerdMedSverd2 Skrevet 11. mars 2013 #6 Skrevet 11. mars 2013 Har lite peiling på om dette er lurt eller ei, men fikk utrolig lyst til å se en som løper på mølla mens han spiser pottis. Høres ut som en kul fyr 12
Løvetanten Skrevet 11. mars 2013 #7 Skrevet 11. mars 2013 Så lenge du tror på at du kan trene av deg det samme antallet kalorier du stapper i deg så har det vel ingen betydning? Men hadde det vært så enkelt så hadde alle kunnet gå ned en kilo i uka rett og slett bare ved å spise litt mindre og trene mer. Men det funker ikke sånn. Kroppen er ikke en inn-/utmaskin på den enkle måten. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #8 Skrevet 11. mars 2013 Så lenge du tror på at du kan trene av deg det samme antallet kalorier du stapper i deg så har det vel ingen betydning? Men hadde det vært så enkelt så hadde alle kunnet gå ned en kilo i uka rett og slett bare ved å spise litt mindre og trene mer. Men det funker ikke sånn. Kroppen er ikke en inn-/utmaskin på den enkle måten. Jo, den er nok det. Anonym poster: 369b5e0dd67984fb011e8bd348e0b4a6 6
Løvetanten Skrevet 11. mars 2013 #9 Skrevet 11. mars 2013 Har lite peiling på om dette er lurt eller ei, men fikk utrolig lyst til å se en som løper på mølla mens han spiser pottis. Høres ut som en kul fyr Hehe. Samme tenkte jeg også. En seriøs føkk you til de som "trener for å kunne spise snop i helga". Han gjorde bare veien litt kortere mellom treninga og snopet. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #10 Skrevet 11. mars 2013 Forresten er det de som trener minst som må passe på kostholdet mest. Da jeg drev aktivt med idrett måtte vi spise utrolig mye ekstra, og når man allerede har et sunt kosthold som sikrer inntaket av viktige næringsstoffer er ikke de siste kaloriene nødt til å komme fra fullkornsris, for å si det sånn Anonym poster: 369b5e0dd67984fb011e8bd348e0b4a6
Løvetanten Skrevet 11. mars 2013 #11 Skrevet 11. mars 2013 Jo, den er nok det. Anonym poster: 369b5e0dd67984fb011e8bd348e0b4a6 Ja, du kan fortsette å tro det. Spiller ingen rolle for meg. Da jeg ble født på 70-tallet trodde de at barn ble bortskjemte av kroppskontakt og at amming kun skulle gjøres etter et fastsatt skjema. Unger som gråt om natta skulle fortsette å gråte. Nå i dag vet vi at alt dette ikke bare er feil men også skadelig.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #12 Skrevet 11. mars 2013 Ja, du kan fortsette å tro det. Spiller ingen rolle for meg. Da jeg ble født på 70-tallet trodde de at barn ble bortskjemte av kroppskontakt og at amming kun skulle gjøres etter et fastsatt skjema. Unger som gråt om natta skulle fortsette å gråte. Nå i dag vet vi at alt dette ikke bare er feil men også skadelig. Det er ikke nødvendig å dra en parallell mellom disse tingene, da det er vidt forskjellige ting du snakker om. Ekstremeksempler fra feilslått barneoppdragelse har ingenting med hvordan kroppen fungerer å gjøre. Det er det totale antall kalorier som avgjør vektoppgang eller -nedgang. At du føler deg mer mett av protein og fett er helt ok, men det er altså det samme om du inntar mest fett og proteiner eller om du har en balanse mellom disse to og karbohydrater. Anonym poster: 369b5e0dd67984fb011e8bd348e0b4a6 3
Løvetanten Skrevet 11. mars 2013 #13 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Det er ikke nødvendig å dra en parallell mellom disse tingene, da det er vidt forskjellige ting du snakker om. Ekstremeksempler fra feilslått barneoppdragelse har ingenting med hvordan kroppen fungerer å gjøre. Det er det totale antall kalorier som avgjør vektoppgang eller -nedgang. At du føler deg mer mett av protein og fett er helt ok, men det er altså det samme om du inntar mest fett og proteiner eller om du har en balanse mellom disse to og karbohydrater. Anonym poster: 369b5e0dd67984fb011e8bd348e0b4a6 Det er ikke ekstremeksempler. Det var slik barna ble behandlet, og oppgulp fra dette lever fremdeles i dagens barneopdragelse. Men vil du ha andre historier da? Ok. Tidlig på 90-tallet (tror jeg det var) lanserte de New Energy-sjokoladen, men ikke som en sjokolade men som en sunn snack siden den bare inneholdt sukker og ikke noe fett. Du skal ikke lengre tilbake altså før man anså sukker som helt kult, mens fett var djevelen. Da kunne du se folk lure på om en teskje tran var for mye fett og hvor mye kcal det var i den. Skulle du slanke deg var det carbs og aerobic som gjaldt. På boksen med Fluff (marshmallow-gugge), som forøvrig er eggehviter og sukker, står det at det kan inngå som del av et sunt og fettfritt kosthold. Når Fedon først lanserte GI og lavkarbo i Norge fikk han så utrolig mye pepper, men nå er GI helt inne i varmen og gis som generelle kostholdsråd til bl.a diabetespasienter. Når Paulun skrev boken sin om fettforbrenning var han en kuriositet, i dag ser vi at han hadde rett. Og nå i dag tror folk at de slanker seg ved å sulte og å løpe kilometer etter kilometer. De tror bokstavlig talt de kan løpe av seg sjokoladen de spiste dagen før. Klart; om poenget er å bare tære bort kroppsmasse er jo sult en fin utvei, men det er ikke sunnhet eller helse. Vi ser i dag, i studie etter studie, at det vi nå tror er riktig ernæring for mennesker kanskje ikke viser seg å være det likevel. Vi ser at kostholdsanbefalingene som henvender seg til sunne mennesker ikke passer for alle, og vi ser at den måten vi forsøker å gå ned i vekt på gjør folk frustrerte og leie. Og etter kort tid er kiloene tilbake. Men først og fremst ser vi at et vestlig kosthold gjør oss syke. Endret 11. mars 2013 av Løvetanten 2
RaiChu Skrevet 11. mars 2013 #14 Skrevet 11. mars 2013 Det jeg egentlig reagerer mest på er at han spiser mens han løper? Er det overhodet mulig? Jeg hadde ikke hatt pust nok til det, og hadde mest sannsynligvis kastet opp eller noe. Venter alltid to timer med å trene etter jeg har spist. 1
Gjest *Maja* Skrevet 11. mars 2013 #15 Skrevet 11. mars 2013 En time på mølla krever ikke at du spiser mens du holder på. Er også fasinert over at han klarer å spise mens han løper, haha! Når det kommer til å ødelegge "treningen" så kommer det an på hva en vil oppnå. Vil en bare holde kroppen i form og målet ikke er vektnedgang så kan en spise hva en vil. Fysikken blir ikke dårligere av det. Men om målet er vektnedgang og kroppen skal på underskudd så er det avgjørende hvor mye en inntar så ikke "vinningen går opp i spinningen" med at en faktisk går i overskudd fordi en unner seg ekstra fordi en har vært flink å trene. Eks. Vedkommende skal ha 1500 kalorier for å gå ned i vekt. Da skal en ha 2000 kalorier om en den dagen trener bort 500 kalorier. Da har kroppen fått 1500 kalorier. Om en spiser 2500 kalorier så er jo kroppen plutselig i overskudd.
JohnS Skrevet 11. mars 2013 #16 Skrevet 11. mars 2013 Ikke for å kuppe tråden, men jeg har lurt litt på om jeg kan spise feks litt sjokolade eller potetgull etter at jeg har kommet hjem fra trening, med god samvittighet? Med tanke på fettsammensetningen og for så vidt resten av innholdet er vel potetgull noe av det verste du kan få i deg generelt sett, men ikke nødvendigvis så mye hva treningen angår. Sjokolade er for godt til at man gi det opp.
Gjest Stronger Skrevet 11. mars 2013 #17 Skrevet 11. mars 2013 Blir han ikke ekstremt tørr i kjeften av å spise potetgull mens han løper?? Jeg blir tørr i kjeften av potetgull selv om jeg bare sitter i sofaen..
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. mars 2013 #18 Skrevet 11. mars 2013 Skrekk og gru om han setter potetgullet i halsen da Hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt han om han ikke var redd for det
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #19 Skrevet 11. mars 2013 Men først og fremst ser vi at et vestlig kosthold gjør oss syke. At folk stapper i seg mat og kake gjør dem syke. Det er ikke kostholdsrådene det er noe feil med. Det er at folk ikke følger dem. Og det er det mange grunner til, men de har mer med psykologi å gjøre. Anonym poster: 5e306ad24dd61231a6741bd422804b5f
Kladd Skrevet 12. mars 2013 #20 Skrevet 12. mars 2013 Blir han ikke ekstremt tørr i kjeften av å spise potetgull mens han løper?? Jeg blir tørr i kjeften av potetgull selv om jeg bare sitter i sofaen.. Det er vel derfor han har cola'en i tillegg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå