AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Det er mange meninger rundt gaver og stebarn. Har følelsen av at alt skal være mest mulig rettferdig, men jeg spør rettferdig for hvem? Jeg har to stebarn og to fellesbarn med min mann. Hver jul og bursdager så får stebarna enormt mye gaver. Både fra mors/fars familie, stemor/stefars familie. I jula så fikk de så mange gaver at mine to reagerte. Hvorfor fikk se så mange gaver? Jeg prøvde å forklare så godt jeg kunne, men det ga meg noe å tenke på. Jeg mener selvfølgelig at stebarn skal få gaver, men skal det være sånn at min familie skal gi likt til både stebarn og barn de faktisk er i familie med? Så hvis min bror har lyst til å gi 500 kr til sitt tantebarn, må han da gi det samme til stebarna ved bursdag? Jeg mener dette blir feil. Stebarna får jo på alle kanter, så om de får 200 så er det helt greit og absolutt ikke urettferdig. Hva mener dere? Anonym poster: 62e1a89686ab7b8b1d1f88d0dcd4e59b 1
Gjest Nikki09 Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 Mine foreldre gir gjerne en liten ting til min samboers barn, men de får ikke like mye som barnebarnet får. Det er mest en symbolsk ting for at de ikke skal føle seg utelatt. Barna har sine besteforeldre/tanter/onkler/osv, og det er ikke riktig at felles barn skal få mindre fordi de har foreldre som bor sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #3 Skrevet 11. mars 2013 Mine foreldre gir gjerne en liten ting til min samboers barn, men de får ikke like mye som barnebarnet får. Det er mest en symbolsk ting for at de ikke skal føle seg utelatt. Barna har sine besteforeldre/tanter/onkler/osv, og det er ikke riktig at felles barn skal få mindre fordi de har foreldre som bor sammen. Enig med deg. Men føler ofte at de som. Har foreldre får mindre fordi de har foreldre som bor sammen. Alt skal være så rettferdig ovenfor stebarn, men noen ganger så er det mange som glemmer urettferdigheten som fellesbarna kan føle på. Føler at dette er et tema som er veldig sårt og som mange har ulike meninger i. Noen ganger så kan det kanskje bli litt for mye på stebarna og de blir vant til å skal ha på alle kanter. Ts Anonym poster: 62e1a89686ab7b8b1d1f88d0dcd4e59b 1
Gjest Nikki09 Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Vi sliter litt med det med eldstemann nå. han var alene i seks år og er vant til å få alt for seg selv, ble nok litt bortskjemt fordi han var første barnebarnet. Det har faktisk gått så langt at hos han nå så er det ikke lengre det å få det han ønsket seg som er gøy, det er kun det å få noe! Og det er vanskelig for han nå som dette "noe" skal deles med to andre. Han blir fornærmet når vi er hos mine foreldre og de ikke har kjøpt noe til han, selvom de heller ikke har kjøpt noe til sitt barnebarn. Fordi han er vant til å få noe hos sine egne besteforeldre hver gang. Det er jo veldig snilt av de å ville kjøpe til alle, men det er viktig å huske på at det blir lett urettferdig når de andre har fire familier de får fra, og dine bare har to. Jeg hadde sagt ifra om at det er greit at de "ekte barnebarna" får mer. De andre har faktisk egne familier som de får fra Endret 11. mars 2013 av nikki09
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #5 Skrevet 11. mars 2013 Vi sliter litt med det med eldstemann nå. han var alene i seks år og er vant til å få alt for seg selv, ble nok litt bortskjemt fordi han var første barnebarnet. Det har faktisk gått så langt at hos han nå så er det ikke lengre det å få det han ønsket seg som er gøy, det er kun det å få noe! Og det er vanskelig for han nå som dette "noe" skal deles med to andre. Han blir fornærmet når vi er hos mine foreldre og de ikke har kjøpt noe til han, selvom de heller ikke har kjøpt noe til sitt barnebarn. Fordi han er vant til å få noe hos sine egne besteforeldre hver gang. Det er jo veldig snilt av de å ville kjøpe til alle, men det er viktig å huske på at det blir lett urettferdig når de andre har fire familier de får fra, og dine bare har to. Jeg hadde sagt ifra om at det er greit at de "ekte barnebarna" får mer. De andre har faktisk egne familier som de får fra Jeg er så enig. Jeg har også sagt til min familie at det er greit. Pappaen til barna er også enig, det blir for mye sier han og han har snakket med sine barn om det. De er så store at de forstår og som de selv sier: vi får av alle, og vi har mye større familie en det søsknene våre har. Anonym poster: 62e1a89686ab7b8b1d1f88d0dcd4e59b 1
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2013 #6 Skrevet 11. mars 2013 Anbefaler alle å trappe ned på gavehysteriet. Våre yngste barn/fellesbarna får evt penger eller spleisegaver eller mer symbolske ting av den nærmeste slekt på min side og på min manns side. Mine stebarn får masse gaver fra min manns side og sin mors side, men de har ingen "gave-avtale" slik jeg har ordnet. Det blir litt surmuling fra de minste, men ser at de er mer harmoniske og tilfredse når de ikke drukner i leker, og mer takknemlig for det de har. Dessuten er det jo i det lange løp nyttigere å spare litt enn å svi av alt på unødvendige ting.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2013 #7 Skrevet 11. mars 2013 De julene hvor særkullsbarna feirer med TS, deres far og deres søsken er det vel greit at de får gaver, men familien til TS trenger jo ikke å gi den julen de er hos mora.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå