Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn egentlig?

Hva er bra, og hva savner dere, dere som bor der?

mvh

Fløyel

som kanskje må flytte til Stavanger om ikke så lenge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Savner Bergen, venner og familie.

Blåser myyye! Regner minst like mye som i Bergen.

Ellers er det et flott sted å bo. Sosialt og trivelig.

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg trives i Stavanger, men savner bergenserenes lune væremåte. Folk kan nemlig være litt krasse og sure her. Men det er kanskje også bare meg, jeg elsker nemlig bergensere...

Skrevet

Så Stavanger er full av utflyttede Bergensere, altså?

Hm. Jeg kjenner ikke så godt til byene på Vestlandet, så jeg klarer ikke umiddelbart å relatere til alle sammenlikningene med Bergen.

Bergen forbinder jeg med et kontinental levesett hvor borgerskapet og de gamle pengene fremdeles lever i beste velgående. Jeg tror ikke det er tilfeldig at Bergen er den eneste (?) norske byen hvor man får tak i Neuhaus-sjokolade, som har korsettmaker, hvor T-Micheal valgte å starte skredderforretningen sin.

Stavanger forbinder jeg med... tja.. pietisme og nyrikdom side om side. Hvite trehus og god matkultur (Craig, Idsø og Gastronomisk institutt). Og sjarmerende, småskakk filmproduksjon. Jeg har aldri vært i Stavanger.

mvh

Fløyel

Gjest Seleena
Skrevet

Eg trur studentmiljøt er veldig bra i Stavanger. Byen er flott og ryddig, folk er hyggelige. Gode uteplassar.

Folk frå Stavanger er veldig stolte av byen sin!

Skrevet

Stavanger er en flott by, du får tak i Neuhaus der også. :)

Skrevet

.. og så har de verdens herligste dialekt :sjarmor:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd i Stavanger i hele mitt liv, og trives kjempebra! Byen tilbyr en hel del, og er utrolig koselig! Send gjerne en PM dersom du lurer på noe mer konkret.

Skrevet

Uff, dialekten er jo grusom,da!

Gjest Tristessa
Skrevet

Om det er så mange utflyttede bergensere her, vet jeg ikke. Men med bergensk familie får en jo et litt annet syn på de som bor her. Men for all del, jeg trives fryktelig godt her.

Stavanger er for meg en mat- og musikkby over alt annet. Gode resturanter og det som mååå være Norges beste live-scene blant annet. Det er jo ganske mye å si om byen da, men det som skiller den ut fra de fleste andre byer på samme størrelse, er at selve bykjernen er ganske liten. Hvis det er noe annet du lurer på sånn rent konkret, må du bare spørre, det er sikkert mange som kan gi gode svar.

Skrevet

Ehm. Føler nesten at jeg må komme med en del forbehold, da. Det er ikke sikkert at jeg flytter til Stavanger. Først må jeg bli innkalt til intervju, og så må jeg få jobben. Men jeg er bare i så lykkerus over å ha kommet gjennom første silerunde at jeg tillater meg å leke litt med tanken på hvordan det vil bli å flytte dit.

Neuhaus-sjokolade, gode livescener og gode restauranter høres jo veldig lovende ut, da.

Hvilke spise- og utesteder anbefaler dere da?

Og hvordan er boutgiftene i oljestaden?

mvh

Fløyel

Skrevet
Hvilke spise- og utesteder anbefaler dere da?

Åh. Stavanger er bare nødt til å være mat-byen! Vi har da ikke GladMat-festivalen for ingenting, vel? :roll: Det tilbys utallige herlige resturanter, blant dem; Phileas Fogg, NB Sørensen, Sting, Bevaremegvel, Ostehuset, Bølgen & Moi osv.

Skrevet

Har noen venner (bergensere ja... :ler: ) som ikke trives så altfor godt i Stavanger.

Problemet deres er folks nedlatende holdning til bergensere og en viss forventning til konformitet i klesstilen som visstnok er slitsom. Jeg får inntrykk gjennom venninnen min at folk der er litt sossete og grunne/materialistiske, men jeg går ut fra at dette kan skyldes det miljøet hun studerer i og ikke nødvendigvis gjelder i hele Stavanger.

Ja, og så synes disse vennene mine at folk i Stavanger er for selvhøytidelige.

Kanskje det er noe med bergensere og siddiser som bare ikke fungerer? Byen går i alle fall bare under navnet "Kosebyen" og "Kardemommeby", og det er ikke positivt ment...

Skulle gjerne ha bodd der litt selv for å finne ut om det er så ille som de skal ha det til.

Skrevet

Syns Stavanger er en fin by jeg. Masse å finne på, koselige gågater med trehus, gode spisesteder, hyggelige folk osv..

Man treffer jo også nedlatende mennesker her som andre steder. Det er helst de som har mer penger enn andre har jeg fått inntrykk av. Og jeg treffer veldig mange mennesker i løpet av en dag.. De fleste veldig hyggelige.

Rogalendinger kan kanskje være litt vanskelige å bli kjent med av og til..

Skrevet

Helt enig. Samboeren min er fra Stavanger. :-)

Skrevet
Og hvordan er boutgiftene i oljestaden?

Boutgiftene er jo ganske høye, som i alle byer. Men du kan jo evt bo i Sandnes? 10 minutter med tog fra sentrum til sentrum. Og Sandnes er faktisk en koselig liten by. :Nikke:

Skrevet

Ikke noe billigere å bo i Sandnes enn Stavanger, da må en flytte seg ut til bøndene i så fall. Og Sandnes er en stygg by, den kommer seg, men den er fremdeles stygg. Kvadrat kan skilte seg med å være Norges største kjøpesenter (om den ikke har blitt forbigått i løpet av de siste årene da), men den er jo ramstygg og lite praktisk.

Skrevet
Ikke noe billigere å bo i Sandnes enn Stavanger' date=' da må en flytte seg ut til bøndene i så fall. Og Sandnes er en stygg by, den kommer seg, men den er fremdeles stygg. Kvadrat kan skilte seg med å være Norges største kjøpesenter (om den ikke har blitt forbigått i løpet av de siste årene da), men den er jo ramstygg og lite praktisk.[/quote']

Er ikke helt enig med deg der nei.....!

Synes Sandnes er en fin og koselig by jeg,kjekke folk og det er helt klart billigere å bo i Sandnes enn i Stavanger!

:wink:

Skrevet
.. og så har de verdens herligste dialekt  :sjarmor:
Deg om det! Veldig lite enig med deg! (Jeg har forresten bodd i Stavanger et år)
Skrevet

Denne måtte eg bare svara på. Eg e harbarka siddiss, å komme allti t å ver de.

Om bergensere har en nedlatende holdning til oss, så får det være deres problem. Går jo ikke an å gre alle under en kam. Stavanger er en kjempekoselig by. Du har restauranter, konserter, museer, osv. I tillegg til at det ligger en liten båttur fra lysefjorden... Vil nå drive litt reklame jeg da. Maten på Cafe de France i Eiganesveien e KANON... Men så er det jo sambo som lager den da... :oops:

Været er jo så som så, men det er det jo de aller fleste plasser...

Stavanger er uansett verdt et besøk! :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...