Gå til innhold

Hva koster deres bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men er det lov å droppe blomsterbuketten? :ler: Jeg har null interesse av blomster, og kan definitivt ikke lage noen bukett selv.

Hva hvis man gifter seg i bunad? Er det vanlig med bukett da?

Har du lyst har du lov. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørte på en podcast av en fyr i USA i helga. Nytt snitt for kostnader til bryllup der er en 50-60.000 dollar! Altså en 300-350.000 norske kroner. Det er nå snittet folk betaler for bryllup i USA. Helt vilt spør du meg.

I tillegg bruker mannen i snitt 3 netto månedslønner på forlovelsesring og/eller giftering til dama.

Hva kan man si...? Crazy.

Og det ble oppgitt som guidelines for en som lurte på hvor mye som var fornuftig å bruke på bryllup...

Det kan da vel ikke stemme at det er snittet. Er nok mange fattige i USA som også gifter seg. Men de er kanskje ikke like synlige. er gjerne de største bryllupene en ser best.

Skrevet

Eller kanskje det er omvendt at det er mange fattige i usa, for mange har brukt opp alle pengene sine på bryllup.

Skrevet

Tenk å bruke like mye på en dag som det koster å kjøpe ny bil, også skiller halvparten seg. Status, status, staaaatusss!! Hørt om folk som betaler ned på bryllupet lenge etter de er skilt.

Anonym poster: 1fb0de8cd85b3124f759abc0a2ddb151

Spiller det virkelig noen rolle, at halvparten blir skilt? Kanskje man bare skal la være å finne seg en partner, det varer aldri livet ut uansett?

Jeg synes det er flott at man kan sette av en dag i pomp og prakt, til å feire tiden man har hatt, og skal ha sammen. Om det så er 5 år, 10 år, eller resten av livet.

Det er forresten mulig å spare, man er ikke nødt til å ta opp lån for å gifte seg.

Vil gjerne se den nye bilen du får for 140 000. (som i vårt tilfelle er det vi har satt av)

• Liker 1
Skrevet

Tilhører man middeklassen i USA, som også er en stor gruppe, så vil jeg absolutt tro det er sant. Jeg ser bare på min egen familie der borte, hvor enkelte tjener like mye i 100%-stilling som jeg gjør i min 50%-stilling her hjemme, og de har bryllup til godt over 300.000 kr. Men der virker det som det er mer vanlig at foreldre sponser bryllupet, og man får generelt mer hjelp økonomisk fra familien. Rent personlig synes jeg det er ganske vilt, men der er det altså helt vanlig. Føler at de generelt gjør veldig mye mer ut av ting enn det vi gjør her hjemme, uten at det nødvendigvis gjør det bedre. Å bruke 50-60-70.000 kr på en brudekjole er heeelt vanlig, og det er for meg rett og slett spinnvilt. Men dem om det. ;)

Skrevet

Tilhører man middeklassen i USA, som også er en stor gruppe, så vil jeg absolutt tro det er sant. Jeg ser bare på min egen familie der borte, hvor enkelte tjener like mye i 100%-stilling som jeg gjør i min 50%-stilling her hjemme, og de har bryllup til godt over 300.000 kr. Men der virker det som det er mer vanlig at foreldre sponser bryllupet, og man får generelt mer hjelp økonomisk fra familien. Rent personlig synes jeg det er ganske vilt, men der er det altså helt vanlig. Føler at de generelt gjør veldig mye mer ut av ting enn det vi gjør her hjemme, uten at det nødvendigvis gjør det bedre. Å bruke 50-60-70.000 kr på en brudekjole er heeelt vanlig, og det er for meg rett og slett spinnvilt. Men dem om det. ;)

Oi, da var jeg litt skråsikker når jeg syntes det virket urimelig.

De som er rike er det vanlig at de bruker mye mye mer?

Skrevet (endret)

Oi, da var jeg litt skråsikker når jeg syntes det virket urimelig.

De som er rike er det vanlig at de bruker mye mye mer?

Vanskelig å si siden jeg ikke akkurat er bevandret i de kretser, men etter å ha vært aktiv på en del amerikanske bryllupsfora så er det ingenting som overrasker meg lenger. Jeg hadde et veeeeldig billig bryllup i følge dem for å si det sånn. ;)

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittsbryllupet i USA koster $27,021 (tilsvarer 154 000,- NOK)

Anonym poster: a11e71f092962b5c01314864db4a3077

AnonymBruker
Skrevet

Vårt bryllup kostet rett i overkant av 70 000 til slutt, tror jeg. Vi var 80 stykker.

Lokale: 6500

Klær/sko/tilbehør: ca 16 000 (to brudekjoler, to par sko, to vesker, to slør, hårstæsj, undertøy, sminke...)

Pynt: ca 3500 (stoltrekkene gikk i null siden vi solgte dem, dukene var i familien, så dette var lys, lysestaker, bordløpere, sløyfebånd og bordkort)

Blomsterdekorasjoner: 700 (det desidert beste kuppet vårt, flotte dekorasjoner med antikkrosa roser)

Brudebuketter: rundt 4000 for to, de var ganske små og hadde en del grønt fyll sammen med rosene

Vigsler: 2000

Invitasjoner: 2000 inkl frimerker

Borddekk: ca 3500

Fotograf: 0 (kompis og venninne, de var også gjester)

Frisører: 0 (venninner, én var gjest)

Servitører: 0 (familievenn, venninne og kompis)

Bryllupskake: 2500 (tre etasjer)

Kakebord: 0 (mange gjester som tok med)

Mat: VELDIG vanskelig å beregne, men vil tro vi endte på rundt 7000. Vi og familien lagde alt.

Drikkevarer: Igjen, vanskelig... Bortimot 10 000, tenker jeg.

Gifteringer: 6000

Forlovelsesringer: 5000

Overnatting: ca 3000

Takkekort er ikke bestilt enda, men tipper vi ender på rundt 2500

Også er det sikkert en hel del småting som er glemt, så drøyt 70000, tenker jeg.

Vil for øvrig presiere at alle hjelpere ble tilbudt betaling, men nektet. Frisører, fotografer og servitører fikk en flaske vin hver, men dette var fra drikkebeholdningen.

Anonym poster: 28032c8b6be66f9a0a0fde47fca16be8

• 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vårt bryllup kostet rett i overkant av 70 000 til slutt, tror jeg. Vi var 80 stykker.

Lokale: 6500

Klær/sko/tilbehør: ca 16 000 (to brudekjoler, to par sko, to vesker, to slør, hårstæsj, undertøy, sminke...)

Pynt: ca 3500 (stoltrekkene gikk i null siden vi solgte dem, dukene var i familien, så dette var lys, lysestaker, bordløpere, sløyfebånd og bordkort)

Blomsterdekorasjoner: 700 (det desidert beste kuppet vårt, flotte dekorasjoner med antikkrosa roser)

Brudebuketter: rundt 4000 for to, de var ganske små og hadde en del grønt fyll sammen med rosene

Vigsler: 2000

Invitasjoner: 2000 inkl frimerker

Borddekk: ca 3500

Fotograf: 0 (kompis og venninne, de var også gjester)

Frisører: 0 (venninner, én var gjest)

Servitører: 0 (familievenn, venninne og kompis)

Bryllupskake: 2500 (tre etasjer)

Kakebord: 0 (mange gjester som tok med)

Mat: VELDIG vanskelig å beregne, men vil tro vi endte på rundt 7000. Vi og familien lagde alt.

Drikkevarer: Igjen, vanskelig... Bortimot 10 000, tenker jeg.

Gifteringer: 6000

Forlovelsesringer: 5000

Overnatting: ca 3000

Takkekort er ikke bestilt enda, men tipper vi ender på rundt 2500

Også er det sikkert en hel del småting som er glemt, så drøyt 70000, tenker jeg.

Vil for øvrig presiere at alle hjelpere ble tilbudt betaling, men nektet. Frisører, fotografer og servitører fikk en flaske vin hver, men dette var fra drikkebeholdningen.

Anonym poster: 28032c8b6be66f9a0a0fde47fca16be8

Dette med budsjett går stadig igjen, og jeg synes den lista så detaljert og bra ut!

Lurer på om noen kan hjelpe meg, for å se om jeg har glemt noe:

Lokalet ordner

Mat, inkl bryllupskake

Drikke, middag og bar, inkl snacks

Servitører

Bordekking

Pynt

Ordnet:

Overnatting

Fotograf (en venn, men det koster vel noe når vi bestiller bilder, takkekort osv, så jeg har satt opp 2000)

Pynt kirken

Må ordnes:

Invitasjoner

Frisør

Brudekjole m/tilbehør

Dress

Klær brudebarna

Brudebukett (slektning lager)

Skal ikke ha:

Ringer

Transport kirke-lokale

Band

Noe jeg da har glemt? Anyone?

Anonym poster: 2ddf12c9a8082bc22ec5aa7890ed969a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...