Gå til innhold

Hva koster deres bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Budsjettet vårt er på 120.000,- for ca 70 gjester. Noe har blitt dyrere enn forventet, andre ting billigere så det gjenstår og se akkurat hvor vi havner.

Vår førsteprioritet er god(og rikelig)med mat og åpen bar, har også valgt å legge mye penger i fotograf og klær. Blomster bruker vi lite på, og mye bruk av Etsy.com o.l. har gjort pynt og invitasjoner billige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreløpig budsjett er rundt 140 000. Inviterer 70 gjester.

AnonymBruker
Skrevet

Tenk å bruke like mye på en dag som det koster å kjøpe ny bil, også skiller halvparten seg. Status, status, staaaatusss!! Hørt om folk som betaler ned på bryllupet lenge etter de er skilt.

Anonym poster: 1fb0de8cd85b3124f759abc0a2ddb151

Skrevet

Tenk å bruke like mye på en dag som det koster å kjøpe ny bil, også skiller halvparten seg. Status, status, staaaatusss!! Hørt om folk som betaler ned på bryllupet lenge etter de er skilt.

Status? Nå har jeg hørt det også. For meg er det å kjøpe bil unødvendig luksus, akkurat som du synes det er tåpelig å bruke masse penger på bryllup. Jeg kunne sagt det samme til deg, at du har bil fordi det er status. Men det ville vel falt på sin egen urimelighet, ville det ikke?

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke et statussymbol å pøse ut 140 000 på en dag? Bil er en nødvendighet, det er ikke en fest.

Skrevet

Er det ikke et statussymbol å pøse ut 140 000 på en dag? Bil er en nødvendighet, det er ikke en fest.

Bil er ikke en nødvendighet for alle, ikke meg ihvertfall. På hvilken måte er det et statussymbol? Når jeg tenker statussymbol tenker jeg noe som gir prestisje, men siden det er så mange som faktisk gifter seg ser jeg det bare som en helt vanlig ting å gjøre. De fleste gifter seg vel også fordi de vil først og fremst feire kjærligheten seg i mellom. Skilsmisse har man ingen garantier mot, men slik er det med alt.

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Det hadde vært en interesant diskusjon å følge!

For jeg er langt på vei enig. At jeg personlig i sluttfasen har fått avsmak av alt maset om hva man må ha for å ha et vellykket bryllup og hadde vårt eget budsjett langt oppi halsen er sikkert medvirkende, men jeg føler det blant noen nesten er en konkurranse om å få ting mest mulig spesielt. Og klart bryllup er en fin arene for å vise hvor mye penger brudeparet og foreldrene har.

AnonymBruker
Skrevet

Vi synes det er hyggelig å arrangere en fest med masse god mat og drikke for familie og venner, og det forklarer mesteparten av vårt budsjett.

Men bryllup kan gjøres på tusen måter og for noen handler det om status, for andre handler det om å oppfylle en drøm, for andre handler det kanskje om å møte familiens forventninger.

Bil er ingen nødvendighet, det er heller ikke et bryllup til 140.000,- Men om alle valg skulle bli tatt ut i fra hva som var nødvendig så hadde livet fort blitt trist. Poenget mitt er at folk har ulike prioriteringer, og det er litt spesielt at du så bastant stiller deg til doms over andres valg.

Anonym poster: ff804200eac53bb5c3950cb87631608b

• Liker 1
Gjest lisha
Skrevet

Vi synes det er hyggelig å arrangere en fest med masse god mat og drikke for familie og venner, og det forklarer mesteparten av vårt budsjett.

Men bryllup kan gjøres på tusen måter og for noen handler det om status, for andre handler det om å oppfylle en drøm, for andre handler det kanskje om å møte familiens forventninger.

Bil er ingen nødvendighet, det er heller ikke et bryllup til 140.000,- Men om alle valg skulle bli tatt ut i fra hva som var nødvendig så hadde livet fort blitt trist. Poenget mitt er at folk har ulike prioriteringer, og det er litt spesielt at du så bastant stiller deg til doms over andres valg.

Anonym poster: ff804200eac53bb5c3950cb87631608b

både jeg og sambo syns bryllup er en fin anledning til å samle familie og venner til en feiring :)

pappa foreslo tidlig om vi ikke heller ville gifte oss med kun de nærmeste i familien/forlovere, og heller dra på ferie rett etter middagen. Ingenitng i veien med å gjøre det slik :) - men jeg har alltid drømt om prinsessebryllup! kirke, stor kjole, og samle hele familien og alle venner, spise god mat og virkelig kose oss :)

men folk og par er ulike og har forskjellige meninger, og forskjellige måter å gjøre ting på! og folk prioriterer forskjellig :) Det viktigste er at brudeparet får en fantastisk dag som passer dem :) samme om bryllupet koster 10 000 eller 200 000!

• Liker 1
Skrevet

Jeg var en av dem som synes det var tåpelig å bruke mer en 50 000 på en bryllupsfest, men nå ender vi opp på mellom 80-100 000. Ting koster rett og slett mer enn jeg trodde. Det liksombudsjettet som ble satt opp her var ikke særlig realistisk spør du meg. Også ser jeg hvor mye familie og venner gleder seg til å være med på dette (det har de sagt til meg) og da synes jeg ikke det er overfladisk og storflott å bruke litt penger på en fest som er en anledning for at to familier blir bedre kjent og mennesker jeg er glad i får komme sammen. Jeg driter i status, det er jo ikke derfor jeg gifter meg.

Det er selvfølgelig ingenting galt med å ønske et mindre og rimeligere bryllup, det kan være utrolig hyggelig det også. Men jeg synes man er rimelig fordomsfull og litt enkel om man tror at alle som bruker mer enn 30-40 000 på bryllupet sitt er overfladiske statusjegere som har bryllup for å vise seg fram :roll: .

• Liker 2
Skrevet

3-5000 kr for en brudebukett hos en blomsterhandler er ganske vanlig. Jeg kjøpte en kupong via Sweetdeal og fikk min bukett til 2400 kr, og det var halv pris. Sjekket mange steder og da var det ingen steder som kunne tilby en brudebukett under 3000 kr. Til gjengjeld brukte vi lite penger på blomsteroppsatser siden min mor lagde dem. Brudebukett

derimot ville jeg lage noe skikkelig, og det var jo mange roser, ergo ikke billig i seg selv.

I alle dager.. :O glad min er liten og veldig enkel. Kan umulig bli så dyr

Skrevet

I alle dager.. :O glad min er liten og veldig enkel. Kan umulig bli så dyr

Kommer selvsagt også an på blomstene. Jeg hadde kun roser, og joda, det var ikke en liten bukett, men å betale over 3000 kr er faktisk ikke uvanlig. Kjenner mange fra tiden jeg giftet meg som betalte dette. Kan jo være prisen har gått noe ned siden den gang, det er vanskelig å si.

Skrevet

Hvis eg skulle valgt en bukett med bare roser hadde jeg laget buketten selv til 1/4 av prisen, men det er meg da...

Skrevet (endret)

Men det var ikke jeg interessert i, så da ble det slik. Jeg brukte 1000 kr på brudekjolen, ergo hadde jeg overhodet ikke et problem med å unne meg en bukett som er satt pent sammen til den prisen. Jeg ville aldri fått til det samme selv. Det ble en stor og nydelig bukett.

Endret av Yvonne
Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg skal hvertfall sette sammen min med helt hvite coloumbia roser med et hint av fersken. Roser som koster 24,- pr stk, 10 stk utgjør en flott bukett som festes sammen med silkebånd.

Et budsjetttips til alle de som vil lage seg en ren og elegant rosebukett selv. :)

For meg er det viktigere at kjolen sitter pent på min kropp, enn at buketten er storslagen. I min størrelse fungerer kun ekte vare dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Er det vanskelig å feste buketten sammen? Jeg har tenkt å lage buketten min selv. Men hva med blomstene som skal i lomma til mannen? Må det gjøres nor spesielt med stilken?

Gjest roseduft
Skrevet

Er det vanskelig å feste buketten sammen? Jeg har tenkt å lage buketten min selv. Men hva med blomstene som skal i lomma til mannen? Må det gjøres nor spesielt med stilken?

Hvis du søker på youtube så finner du en helt hau med videoer som viser hvordan man lager både bukett og corsage til mannen :) lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tynn, tynn ståltråd slikkes inn i stilken og tvinges rundt stilken for feste. Deretter tar du en grønn blomstertape og tvinner rundt ståltråden (så den ikke synes) fås kjøpt på plantasjen og Hageland hvertfall :)

Anonym poster: 20351a03eaeb4f362a724c7c4357d602

AnonymBruker
Skrevet

Hm, nå må jeg tenke:

Kjole: 3500

frisør/sminke 3500

Vinmonopolet 13000

pynt i lokalet 400

lokalleie 4000

duker, servietter 1000.-

Klær til brudebarn: 1000

Manns klær. 3500

brudesko 400

middag til 37: 17000.-

Brudebukett : 800

Kaker bakte vi selv

Ringer. enkle i gult gull, vi hadde de samme som forlovelseringer, vi forlovet oss 2 mnd før. da betalte vi 7800.-

Dette er 3 år siden: vi kom opp i den nette sum av: 48100

Da er ikke ringene tatt med siden vi kjøpte de før

Vi var 37 til middag og 94 totalt med kaffegjestene.

Anonym poster: 2b9e5440334870b07eae853d51470024

Gjest Ciegus
Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men er det lov å droppe blomsterbuketten? :ler: Jeg har null interesse av blomster, og kan definitivt ikke lage noen bukett selv.

Hva hvis man gifter seg i bunad? Er det vanlig med bukett da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...