silversong Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Leser i nyhetene at norske pensjonister som har bosatt seg i Sverige, får store skattekrav fra svenske skattemyndigheter, pluss at de må betale kildeskatt på 15% til Norge. Mange må selge boligen de har kjøpt i Sverige og returnere hjem ruinert. Skattreglene gjelder etter det jeg forstår også minstepensjonister som i utgangspunktet har så lav inntekt at de er fritatt for skatt i Norge! I praksis får mange opp til 35% skattetrekk etter det jeg forstår. Hvordan er dette mulig, er det virkelig lovlig? Har selv planlagt å kanskje flytte til Sverige, men det blir jo umulig hvis det virkelig er sånn systemet er. Noen som har kunnskaper eller innspill om dette?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 Slik jeg har forstått det så blir du iflg. skatteavtaler og nordiske regler skattepliktig til Sverige når du utvandrer fra Norge til Sverige for alle inntekter og eiendomer samme hvor de måtte komme fra eller befinne seg. Kan ikke skjønne hvorfor skatteavtalene ikke gjelder for kildeskatten på pensjon slik at man kan kreve refusjon ved denne dobbeltbeskattingen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå