Gå til innhold

Mettet fett er ikke usunt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...Men det tror jeg ikke folk har fått med seg?

Mettet fett fører ikke til hjertesykdom. Forskerne trodde det før, men det viste seg at de tok feil.

Har du fått det med deg?

Anonym poster: bf40870fc646c94ed3b7f9a4d44b3d8c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan det ikke være usunt?

Gjest made4u
Skrevet

Det som sies her blir feil da tunge og store studier ettertrykkelig sier at mettet fett bør man spise mindre av, en ny studie nylig publisert hvor sykepleiere ble satt på lavkarbokosthold viste at fettet gav dem forhøyede verdier av det farlige kolesterolet og høyere blodtrykk.

Å si at mettet fett er ufarlig når det så tydelig advares motdette blir tullete når dette sender folk ut på mmedisiner grunnet høyt kolesterolnivå og høyere blodtrykk, det er velldokumentert og noe det er bred enighet om i fagkretser.

Du finner forskere som sier at vi ikke har et menneskeskapt miljøproblem, dem begrunner dette med forskningsresultster dem også og bruker mediene knallhardt og får stor oppmerksomhet for det dem presenterer. Leser man argumentene så virker det også fornuftig og det kan være godt fremstilt etc. Dog er det bred enighet om at dem tar feil i forskermiljøer, at menneskeskapt forurensing er et problem. Likefult misjonerer flere for meningene til dem som hevder at det ikke er noen problem, selv partier som fremskrittspartiet og lignende bagatelliserer miljøkampen da de lytter til disse svært omstridte meningene.

NASA og det amerikanske forsvaret har forskere og personer med svært høy tittel/rang som taler for at vi har hatt besøk av romvesen etc., de prøver å bekrefte dette på heller omstridt vis og blir trodd av mange. Konspirasjonsteorier finner man på mange plan, det finnes mange som tror at USA selv stod bak WTC-katastrofen, sågar eksperter har jeg sett argumentere faglig for det. Bl.a. sprengningsekspert som uttalte seg faglig om hvordan ulykken skjedde og eksperter på bygningskonstruksjon som uttalte at tårnene ikke kunne rase som dem gjorde dersom det bare var et angrep med fly.

Konspirasjonsteorien i dette er like nærliggende da dere jo undergraver helsedirektoratet sine råd og hva sykehusene selv bedriver, dem anbefaler jo mindre mettet fett og det ligger tung forskning bak og fagmiljøet er voldsomt samstemt. Råd som ditt er ytterst omstridt når negative helsepåvirkninger er så dokumentert. I sykepleierstudien på lavkarbo nylig presentert så ble noen av disse medisintrengende livet ut som følge av kostholdet dem gikk på, om du er villig til å eksprimentere med egen helse med å velge mettet fett fremfor umettet fett så værsågod.

Gjest made4u
Skrevet

Studien på sykepleierne føyer seg forøvrig inn i rekke av flere studier, er en grunn til at vi rådes om å spise riktig fett. Fett er nemlig ikke ett fett...

Gjest made4u
Skrevet

Du tar feil om du tror mettet fett er sunt!!

AnonymBruker
Skrevet

Studien du refererer til made4u er kalt "nurses health study" er ikke av nyere dato. Den ble startet i 1976 og avsluttet på slutten av 80-tallet. Det ble også starte opp en sekundærstudie i 1988 som ble avsluttet på 90-tallet.

Når det gjelder WHOs og norske kostråd angående mettet fett bør du lese denne artikkelen i Tidsskriftet.

Her er alle studiene/forskningsartiklene jeg klarte å finne om mettet fett og CVD:

http://ajcn.nutrition.org/content/80/5/1175.full

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=202339

http://www.karger.com/Article/Abstract/229002

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9635993

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19364995

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/24/abstract (http://rdfeinman.wordpress.com/2012/02/22/saturated-fat-on-your-plate-or-in-your-blood/)

I tillegg ser jeg at du fortsatt ikke har kommentert hvorvidt du deltok på LHLs kostholdskonferanse i januar der akkurat dette temaet var hovedsaken på konferansen. Faktisk var ikke alle enige, men de fleste foreleserne helte mot at en ikke lenger hadde noen grunn til å anbefale en reduksjon i mettet fett.

http://www.lhl.no/kostholdskonferansen-2013---oslo-24-25-januar/foredrag/

Når det gjelder lipoproteiner og hvordan de påvirker risikoen for arteriosklerose så nekter jeg å tro at du har så peiling som du gjør inntrykk av. Nyere målemetoder (som NMR) som måler volum på LDL-partiklene gjør at man er ganske sikre på at LDL ikke er LDL. Man deler det opp i store "fluffy" partikler og mindre mer kompakte partikler.

Mettet fett øker kun de store fluffy partiklene (samt HDL) og derfor gir en mindre aterogen lipidprofil.

Nå er det din tur å komme med ordentlig vitenskapelige referanser, ikke bare din oppfatning av en gammel studie.

Anonym poster: 1b4245160f982a2db10947c4d94faeb1

• Liker 9
Skrevet

Bare ikke finn på å spise mettet transfett. Det er det absolutt verste du kan få i deg, for det har jeg lest på internettet.

AnonymBruker
Skrevet

Bare ikke finn på å spise mettet transfett. Det er det absolutt verste du kan få i deg, for det har jeg lest på internettet.

Transfett er det bred enighet om at er aterogent.

Skrevet

Hvordan kan det ikke være usunt?

Hvordan kan det være usunt?

• Liker 7
Gjest made4u
Skrevet

Lest den artikkelen i tidsskriftet, og skal se gjennom noenav de andre linkene da emnet er interessant.

Skrevet

Transfett er det bred enighet om at er aterogent.

Finnes ikke mettet transfett...

Gjest made4u
Skrevet

Jeg har en kamerat, like gammel som meg, som driver et transportsselskap. Han har gjort det såpass bra og har i dag ti sjåfører, at jeg ville prøve det samme. For nær to år siden tok jeg derfor opp lån og startet opp i samme bransje etter å ha fått tips om at det var mangel på oppdragstakere og lett å få kontrakter i bransjen.

Startet så eget aksjeselskap og leder i dag mitt eget lille firma som alt går i overskudd og som jeg håper å utvide mer. Tok lappen på lastebil selv den gang, og pr. i dag kjører jeg også selv - målet er dog å bli stor nok til å "pensjonere" meg og la andre kjøre inn penger for meg slik min kamerat har det. Trenger da 10-12 sjåfører som kjører for meg, så langt er jeg ikke kommet nå da pr dags dato har det å bygge opp aksjekapital og få et solid firma fokus. I så måte går firmaet mitt godt så langt.

Ergo jobber ikke jeg med ernæring, dog heller ingen grunn eller interesse for å være på konferanser etc. Å skrive her ser jeg bare som tidsfordriv og ikke mer enn det. Mitt hovedfokus i hverdagen er å få firmaet mitt til å vokse, ingen løgn å si at jeg har som mål å oppnå mest mulig frihet og økonomisk trygghet for meg og mine. I så måte har jeg funnet en bra bransje med muligheter for meg.

Dog er jeg litt overasket over meg selv, som havnet i denne bransjen, penger og muligheter gjorde sitt til at det ble slik. Kunne sikkert blitt en annen bransje og kanskje utvider jeg til det om dette blir stor suksess og jeg finner et lukkrativt marked? Villig til å bli alt fra kjøpmann til eier av et vaskeselskap jeg dersom det kunne blitt suksess

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kamerat, like gammel som meg, som driver et transportsselskap. Han har gjort det såpass bra og har i dag ti sjåfører, at jeg ville prøve det samme. For nær to år siden tok jeg derfor opp lån og startet opp i samme bransje etter å ha fått tips om at det var mangel på oppdragstakere og lett å få kontrakter i bransjen.

Startet så eget aksjeselskap og leder i dag mitt eget lille firma som alt går i overskudd og som jeg håper å utvide mer. Tok lappen på lastebil selv den gang, og pr. i dag kjører jeg også selv - målet er dog å bli stor nok til å "pensjonere" meg og la andre kjøre inn penger for meg slik min kamerat har det. Trenger da 10-12 sjåfører som kjører for meg, så langt er jeg ikke kommet nå da pr dags dato har det å bygge opp aksjekapital og få et solid firma fokus. I så måte går firmaet mitt godt så langt.

Ergo jobber ikke jeg med ernæring, dog heller ingen grunn eller interesse for å være på konferanser etc. Å skrive her ser jeg bare som tidsfordriv og ikke mer enn det. Mitt hovedfokus i hverdagen er å få firmaet mitt til å vokse, ingen løgn å si at jeg har som mål å oppnå mest mulig frihet og økonomisk trygghet for meg og mine. I så måte har jeg funnet en bra bransje med muligheter for meg.

Dog er jeg litt overasket over meg selv, som havnet i denne bransjen, penger og muligheter gjorde sitt til at det ble slik. Kunne sikkert blitt en annen bransje og kanskje utvider jeg til det om dette blir stor suksess og jeg finner et lukkrativt marked? Villig til å bli alt fra kjøpmann til eier av et vaskeselskap jeg dersom det kunne blitt suksess

?

Kan du slutte med de utrolige avsporingene dine hele tiden? Du ødelegger jo alle tråder du deltar i!

Anonym poster: 77f018a641de0ccbd235b3c9e58b05d7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...